Ga naar inhoud

Knipperen van beeldscherm bij opstarten van PC


Scheltes

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Het volgende probleem doet zich in mijn PC voor.

Tijdens het opstarten van de computer knippert het beeldscherm heftig gedurende ongeveer 20 seconden wat langzaam afneemt tot een normaal beeld. Als de computer even gedraaid heeft en ik besluit deze af te sluiten en weer op te starten krijg ik een normaal beeld. Ik neem aan omdat de diverse onderdelen opgewarmd zijn. Zodra ik de computer opstart als hij koud is doet het probleem zich weer voor. Het updaten van de video drivers levert geen oplossing op. Het duurt overigens steeds langer voordat ik weer een normaal beeld krijg. Ik heb Windows 10 opnieuw geïnstalleerd, de computer geopend om zo veel mogelijk stof te verwijderden. Ik heb nog één optie en dat is Windows instaleren op één IDE harde schijf en niet op de SSD kaart. Zou het uitschakelen van de SSD kaart een oplossing kunnen zijn? Ik opper maar wat.

Ik verdenk eigenlijk de Intel HD Graphics 530 videochip op het moederbord. Is er een programma waarmee ik de videochip op werking kan controleren? In het programma ASTRA32 staat bij driver status echter vermeld, “the device is working properly”.

 

Hardware info van mijn computer

Moederbord: ASUS Z170 PRO GAMING

GPU: Intel HD Graphics 530 (Skylake-S GT2) [S0/R0] [ASUS]

Processor: Intel Core i5-6600K

Geheugen: Kingston DDR4-2134 / PC4-17000 DDR4 SDRAM UDIMM (2x)

Besturings systeem: Microsoft Windows 10 Professional Build 19043.1348 (21H1)

Drives: Kingston SUV400S37120G

              Samsung HD103SJ

              WDC WD10EZEX-22RKKA0

 DVD: LG HL-DT-ST BD-RE BH16NS55

Audio Adapter: Intel Skylake PCH-H - High Definition Audio Controller

Video adapter: Video Chipset: Intel HD Graphics 530

Monitor: Samsung Syncmaster 226BW

 

Kan iemand mij uit de droom helpen? Waar moet ik het probleem in zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: welkom op het forum!

 

Ik zou de oorzaak van het probleem, zoals jij het beschrijft, eerder bij de monitor zoeken. Die Samsung Syncmaster 226BW zal intussen zo'n 13 jaar oud zijn, en monitors hebben niet het eeuwige leven.

Er zouden een of meer elco's op de printplaat van de  monitor defect kunnen zijn. Na opwarmen doen die het nog, maar de conditie van die elco's wordt steeds slechter, waardoor het na een koude start ook steeds langer gaat duren voordat de monitor (goed) beeld geeft.

 

Dit is vrij makkelijk te controleren: leen even een andere monitor van vrienden of buren. Als je met die andere monitor bij een koude start wél snel goed beeld krijgt, dan lijkt het me duidelijk dat het probleem bij jouw Samsung monitor ligt.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Bedankt voor je vriendelijke welkomst groet.

Ook bedankt voor je het aangeven van een mogelijke oorzaak van het probleem.

Ik had het niet direct gezocht bij het beeldscherm.

Ik ga het beeldscherm van mijn echtgenote aan mijn PC aansluiten en dan zien wat er gebeurt.

Ik kom er op terug zodra ik dit heb uitgeprobeerd.

Met vriendelijke groet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Inderdaad is het beeldscherm de oorzaak van het probleem.

Fijn, dat je me op die mogelijkheid gewezen hebt.

Nogmaals dank.

Ik heb het volgende beeldscherm uitgezocht om te kopen. Samsung S22A330NHU - Full HD VA Monitor - 22 inch.

Is die geschikt voor mijn PC?

Met vriendelijke groet,

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel je oude Samsung monitor als de nieuwe Samsung die jij hebt uitgezocht, is een 22 inch scherm.

Maar let op: je oude Samsung heeft een lagere schermresolutie (1680x1050) dan de nieuwe (1920x1080).

Een hogere resolutie zorgt er (bij een gelijke schermgrootte) voor dat de letters kleiner worden. Daar moet je je wel van bewust zijn.

 

Ik weet niet hoe oud jij bent en hoe goed jouw ogen nog zijn, maar zelf vind ik dat de letters op een 22 inch scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels net wat te klein worden. Daar is op zich nog wel wat aan te doen door de schaal niet op 100%, maar op 125% te zetten.

Maar ik zou zelf eerder voor een 24 inch scherm kiezen met een resolutie van 1920x1080 pixels.

 

Daarnaast moet je eerst kijken wat voor poorten/aansluitingen voor een monitor er achterop je pc-kast zitten. Mogelijke poorten:

 

61c08531cb9d9-i_oPort.jpg

 

Je bent immers afhankelijk van de aansluitingen op je moederbord. Neem er desnoods even een zaklantaarn bij en noteer welke aansluitingen voor een monitor er op de achterkant van de pc-kast zitten. Geef dat door in een volgende reactie.

 

Je oude monitor heeft 2 aansluitingen: DVI-D en VGA (D-Sub)

De nieuwe Samsung heeft ook 2 aansluitingen, maar dat zijn HDMI en VGA (D-Sub).

Hoe was de oude monitor aangesloten? Als dat via DVI-D was, dan kan dat dus niet op je nieuwe monitor, want daarop zit geen DVI-D aansluiting.

 

Waar gebruik je de pc vooral voor? Als je graag gamet, dan is de nieuwe Samsung niet zo'n goede keus. De reactietijd van de nieuwe Samsung is namelijk 6,5 ms, terwijl de reactietijd van de oude Samsung 2 ms is. Een gamer wil een monitor met een zo laag mogelijke reactietijd.

Voor andere werkzaamheden zoals surfen op internet of kantoorwerkzaamheden, maakt een wat langere reactietijd niet uit.

Het nieuwe scherm is wel veel zuiniger in stroomverbruik dan het oude: 12 Watt tegenover 55 Watt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aansluitingen op het moederbord zijn volgens dit plaatje:418455489_AsusZ170aansluitingenpaneelopmoederbord.jpeg.d296918f8cf068136ea12077b4ae78a1.jpeg

 

Ik heb inmiddels het volgende beeldscherm aangeschaft: Samsung LS24R350. Ik hoop, dat ik hiermee goed heb gedaan.

Ik gebruik de PC om te kunnen e-mailen, om te Internetten, films te kijken etc. maar niet om te gamen. Heb ik ooit wel gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze Samsung LS24R350 lijkt me voor jou een prima keus. Hij is net iets groter dan de 22" Samsung die je eerst wilde aanschaffen. Daarom zullen de letters op dit scherm ook net wat groter zijn. Best prettig, vind ik.

De Samsung LS24R350 heeft 2 aansluitmogelijkheden: HDMI en VGA.

Ik weet niet waar je hem hebt aangeschaft, maar ik vermoed dat er bij de monitor een HDMI kabel wordt meegeleverd. Op je moederbord zit gelukkig ook een HDMI-poort, dus gebruik die aansluiting voor je nieuwe monitor.

61c1b9647d616-Ashampoo_Snap_2021.12.21_1

Ik wens je veel computerplezier met je nieuwe monitor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Porrelaar,

Ik heb het beeldscherm bij Bol.com besteld. Inderdaad zit er een HDMI kabel bij zodat ik conform jouw advies de monitor op de HDMI poort kan en zal aansluiten.

Bedankt voor al je adviezen en ik zal zeker met meer plezier mijn computer gebruiken zonder dat ik gestoord wordt door een knipperend beeldscherm.

Met vriendelijke groet,

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.