Ga naar inhoud

Wie is de beheerder van mijn computer?


Kriss

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb onlangs een pc overgenomen van een vriend. Hij heeft hierop Windows geïnstalleerd. 

 

Als ik een folder op Onedrive open zie ik onder 'beveiliging' bij namen van groepen of gebruikers:

 

- SYSTEM

- gmail email adres (dat van mezelf)

- Administrator (LAPTOP\Administrators)

 

Nu weet ik niet of er nog iemand op de pc kan buiten mezelf aangezien ik zelf Windows niet geïnstalleerd heb. 

 

De administrator ben ikzelf, dat heb ik nagekeken bij configuratie --> gebruikersaccount. 

 

Wat wil 'SYSTEM' zeggen? Waarom staat dit bij de gebruikers?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gebruiker SYSTEM zal er altijd bij staan. Die gebruiker wordt automatisch aangemaakt tijdens de installatie van Windows; nog voordat persoonlijke gebruikers, bijvoorbeeld met de gebruikersnaam Kriss, worden aangemaakt.

Quote

The SYSTEM account is used by the operating system and by services that run under Windows. There are many services and processes in the Windows operating system that need the capability to sign in internally, such as during a Windows installation. The SYSTEM account was designed for that purpose, and Windows manages the SYSTEM account’s user rights. It is an internal account that does not show up in User Manager, and it cannot be added to any groups.

 

Vertaald met Google Translate:

Het SYSTEM-account wordt gebruikt door het besturingssysteem en door services die onder Windows draaien. Er zijn veel services en processen in het Windows-besturingssysteem die de mogelijkheid nodig hebben om intern in te loggen, zoals tijdens een Windows-installatie. Het SYSTEM-account is voor dat doel ontworpen en Windows beheert de gebruikersrechten van het SYSTEM-account. Het is een intern account dat niet wordt weergegeven in Gebruikersbeheer en het kan niet aan groepen worden toegevoegd.

 

Bron: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/identity-protection/access-control/local-accounts

In dat artikel van Microsoft vind je meer informatie over lokale accounts in Windows 10 en 11.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.