Ga naar inhoud

Medion Akoya P17609 laptop opstarten


bernard

Aanbevolen berichten

Ik ben bang dat ik jullie hulp mwel een paar keer nodig heb .

Ik heb dus een nieuwe medion gekocht , en wil die installeren .

 

Het begint al dat ik als taalkeuze voor Duits heb moeten kiezen , omdat Nederlands er niet bij stond 

Dus vraag ik of er een manier is om wel Nederlands te krijgen

 

Dan ga ik er verder in en wirdt mijn wifi naam gevraagd , dit is geen probleem 

 

Dan vragen ze mijn mail adres .

En dat gaat ook weer fout , wan ik kan geen ( @ ) typen .

Ook niet met een combinatie van ctr en shift  en 2  en nog een andere manier 

 

verder vraag ik mij af wanneer mijn microsoft stick er in moet 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De taalkeuze ben ik inmiddels achter , ik had door moeten scrollen tot nederlands ook zichtbaar werd.

Maar dan geeft de laptop aan dat er iets is mis gegaan 

Kun je de keuze dan maar 1 x maken , en is dit niet te wijzigen  ?

 

En had ik als eerste na de taalkeuze mijn Microsoft stick er in moeten doen om deze te installeren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg jammer dat je als taal eerst voor Duits koos. Later kwam je erachter dat je door had moeten scrollen totdat Nederlands zichtbaar werd.

Over het algemeen kun je als er nog geen gebruikersaccount is aangemaakt, steeds een venster teruggaan om een foute keuze te herstellen. Maar als je eenmaal bij het aanmaken van je gebruikersaccount bent gekomen, dan kan dat niet meer, dacht ik. Ik weet dat niet zeker, want de fout die jij maakte (de verkeerde taal gekozen) heb ik zelf nog niet eerder gemaakt.

 

Hoever ben je inmiddels gekomen?

Er zijn namelijk nog meer vragen die je fout zou kunnen beantwoorden. Als je een computer voor de eerste keer in gebruik neemt, dan worden de volgende vragen gesteld (ik doe het even uit mijn hoofd, dus het kan iets afwijken...):

(Jij bent Nederlander en je woont in Nederland. Ik zet daarom voor jou de juiste antwoorden erachter:)

 

  • Taal: Nederlands
  • Land of regio: Nederland
  • Tijd en valuta: Nederland (Nederlands)
  • Toetsenbordindeling: Verenigde Staten (internationaal)

 

Bij die laatste vraag ben ik zelf ooit in de fout gegaan, toen ik mijn eerste laptop had gekocht. Net als jij ben ik Nederlander, daarom koos ik toen als toetsenbordindeling voor Nederlands. Dat leek mij logisch, maar dat was fout, want de Nederlandse toetsenbordindeling wordt in Nederland vrijwel niet meer gebruikt. 99,9% van de toetsenborden die in Nederland gebruikt worden, hebben de indeling Verenigde Staten (internationaal).

 

Het @-teken maak je in Nederland normaal door de Shift-toets ingedrukt te houden en dan op de toets met het cijfer 2 te drukken. (Op die toets staat immers ook het @-teken.)

Als jij als taal voor Duits hebt gekozen, voor welke toetsenbordindeling heb je dan gekozen? Weet jij dat nog? Als je ook daar voor Duits hebt gekozen, dan klopt die indeling niet met de toetsen op je toetsenbord.

Het @-teken staat op een Duits toetsenbord niet op de toets waar het cijfer 2 op staat. In Duitsland maak je het @-teken door de combinatie rechter Alt-toets + Q. Want op een Duits toetsenbord staat het @-teken op de toets waarop de letter Q staat. Ook andere tekens en letters wijken dan af van het toetsenbord van je nieuwe laptop. Heel lastig om dan je e-mailadres plus wachtwoord in te typen.

 

Ikzelf ben niet in staat om jou via dit forum verder te helpen. Dat geef ik liever direct toe dan dat ik zomaar wat ga proberen. Misschien reageert er nog een ander forumlid die jou wel op een eenvoudige manier uit de brand kan helpen.

 

Toen ik destijds voor de verkeerde toetsenbordindeling had gekozen, had ik geen flauw idee hoe ik dat moest corrigeren. Het was mijn eerste laptop en ik wist nog vrijwel niets van computers af. Ik ben toen met die laptop naar een computerzaak gegaan. Daar heeft men het voor mij rechtgezet. Ik had de laptop daar niet gekocht, maar men deed het gratis voor mij. Als jij nu helemaal in de penarie zit en daardoor niet verder komt met je nieuwe laptop, dan zou ik in jouw geval ook naar een computerzaak in jouw stad of dorp gaan. Vertel wat er gebeurd is en vraag of zij je kunnen helpen.

==============================================

Op 15/3/2022 om 17:18, bernard zei:

verder vraag ik mij af wanneer mijn microsoft stick er in moet 

Het is mij niet duidelijk welke Microsoft stick jij bedoelt.

Bedoel jij een stick waarop de installatiebestanden van Windows 10 of Windows 11 staan? Die heb je niet nodig bij een nieuwe computer. Windows is dan al voorgeïnstalleerd. Je moet bij de eerste ingebruikname alleen een paar vragen correct beantwoorden. Dat zijn de vragen die ik eerder noemde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik zie dat deze nog open staat , en wil er toch nog een vraagje in zetten .

Nl.als ik mijn laptop opstart , krijg ik eerst een scherm van Medion , dat snap ik ergens wel , want dat is natuurlijk reclame 

Voor mij hoeft dat niet , maar ja .....

Dan het volgende scherm , dat wisselt voortdurend , en dan krijg ik ook nog eens de keus of ik het een leuke foto vind 

Ik zou deze ook best NIET willen zien , maar ....

En dan heb ik al een paar keer geprobeerd , dat als er echt een mooie foto tevoorschijn komt , dat ik heb aangeklikt dat ik die wel leuk vind.

En toch een paar dagen later staat er weer iets vreslijks op , en weer keuze maken 

En klik ik hier dubbel op, dan kan ik mijn code intoetsen , en kan beginnen 

Is dit allemaal de normale gang ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, bernard zei:

Is dit allemaal de normale gang ?

Ja, dit is min of meer de normale gang van zaken. Laten we een en ander even nalopen...

2 uren geleden, bernard zei:

als ik mijn laptop opstart , krijg ik eerst een scherm van Medion , dat snap ik ergens wel , want dat is natuurlijk reclame 

Reclame? Ja en nee. Op mijn Asus pc zie ik dan kort een scherm van Asus; op mijn andere desktop pc zie ik dan kort een scherm van MSI, want die pc heeft een MSI moederbord.

Zolang jij Medion ziet staan kun je in je BIOS/UEFI komen door op een bepaalde toets te drukken. Welke toets dat is, staat op dat moment onderaan op je scherm. Bij mijn Asus pc staat er dan: "Please press Dell to enter UEFI settings".

Dat scherm met Medion erop heeft dus een functie en is niet enkel reclame. Zodra dat scherm met Medion erop verdwijnt ben je te laat om in het BIOS/UEFI te komen.

 

2 uren geleden, bernard zei:

Dan het volgende scherm , dat wisselt voortdurend , en dan krijg ik ook nog eens de keus of ik het een leuke foto vind 

Dat volgende scherm is het vergrendelingsscherm. Jij krijgt regelmatig een nieuwe afbeelding te zien, waarbij je kunt aangeven of je die leuk vindt of niet. Dat betekent dat je gebruik maakt van Windows-spotlight. Je kunt er ook voor kiezen dat je altijd dezelfde afbeelding ziet op het vergrendelingsscherm. En dat doe je zo:

Klik op Start

Klik op Instellingen (het tandwiel)

Klik in de linker kolom op Persoonlijke instellingen

Klik in het rechter paneel op Vergrendelingsscherm

Achter 'Uw vergrendelingsscherm personaliseren' zal bij jou staan: Windows-spotlight. Klik op Windows-spotlight, en dan kun je kiezen voor Afbeelding.

Als je kiest voor Afbeelding, dan kun je kiezen voor een van de afbeeldingen die jou daar worden getoond. Maar je kunt daar ook klikken op de knop Door foto's bladeren. Dan wordt je 'Verkenner geopend en kun je een van je eigen foto's kiezen. En die foto zal dan altijd getoond worden nadat je de computer hebt aangezet.

 

2 uren geleden, bernard zei:

En klik ik hier dubbel op, dan kan ik mijn code intoetsen , en kan beginnen

Dubbel klikken is niet nodig. Na één keer klikken op het vergrendelingsscherm verschijnt het venster al waarin jij je code of wachtwoord in kunt typen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zo laten. Misschien wil je in de toekomst een keer opstarten van een USB-stick. Bijvoorbeeld om Windows 11 opnieuw te installeren. Dan moet je naar die UEFI-instellingen om de USB-stick bovenaan in de boot order (opstartvolgorde) te zetten. 
 

En hoe lang zie jij dat scherm? Toch niet langer dan een paar seconden, vermoed ik. Daarna krijg je automatisch het vergrendelingsscherm/aanmeldscherm te zien. 
Je wint er volgens mij geen tijd mee als je dat Medion venster zou kunnen verbergen. 

Maar wacht rustig reacties van andere leden af. Kan zijn dat die hier anders over denken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.