Ga naar inhoud

Nieuw RAM 3200MHz loopt tegen 2133MHz.


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik kocht een nieuwe set RAM-geheugen 2x8GB Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz  , om mijn oude 2400MHz 2x8GB RAM te vervangen.

Om de één of andere reden will de nieuwe set enkel tegen 2133MHz lopen i.p.v. 3200MHz.

Eerste keer dat ik RAM heb vervangen door een sneller type. Dus ik heb hiervoor wel wat zitten opzoeken, overal kwam ik hetzelfde antwoord tegen, namelijk in BIOS de XMP settings van auto naar profiel 1 veranderen.
Maar wanneer ik dit doe komt mijn PC in een opstartloop terecht en moet ik mijn powerbutton ingedrukt houden om hem hier weer uit te krijgen. Daardoor herstart de PC weer normaal, maar dan zijn de RAM settings automatisch weer veranderd naar 2133MHz. Op zich loopt de PC zonder problemen onder de 2133MHZ, maar dat is dus niet waarvoor ik deze set heb gekocht.
Het oude geheugen had ik blijkbaar in slot 2a en 2B gestoken, hier heb ik eerst het nieuwe geheugen in vervangen en ze daarna verhuisd naar slot 1a en 1b.

Nu heb ik mijn PC net opgeschoont en een verse Windows 10 installatie uitgevoerd en nu had ik graag gehad dat mijn RAM wel tegen de verwachte 3200MHz zou lopen.

Mijn moederbord is een Asrock B450m PRO4, volgens de website kan deze wel Dual channel DDR4 memory van 3200MHz draaien. https://www.asrock.com/mb/AMD/B450m Pro4/#Specification

Overige specs:
- Windows 10
- AMD Ryzen 5 2600
- Radeon RX 570
- 16GB RAM

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de link in jouw bericht geklikt. En inderdaad kan jouw moederbord dual channel DDR4 memory van 3200MHz draaien.

Het is goed dat jij ook hebt doorgegeven welke processor jij hebt, want het punt is dat jouw processor niet met zulk snel werkgeheugen overweg kan.

Jij hebt de AMD Ryzen 5 2600. De codenaam van die processor is "Pinnacle Ridge". Hier vind je de specificaties van de AMD Ryzen 5 2600: https://www.amd.com/en/product/7666

En als je op de website van ASRock, waarvan jij zelf de link gaf, wat verder naar beneden scrolt, dan zie je het volgende:
62dc4eb21f2d1-Ashampoo_Snap_2022.07.23_2

Je ziet in bovenstaande tabel dat in combinatie met jouw processor de maximale snelheid van het werkgeheugen 2933MHz is, en dan moeten de twee modules in slot A2 en B2 zitten. Jij hebt de modules nu in slot A1 en B1 zitten, meen ik begrepen te hebben.

 

Het door jouw gekochte werkgeheugen is dus wat te snel in combinatie met de processor. Je had eigenlijk werkgeheugen met een snelheid van 2933MHz moeten kopen. Dat zou optimaal geweest zijn. Jouw nieuwe werkgeheugen werkt nu gelukkig nog wel, maar op een aanzienlijk lagere snelheid, namelijk 2133MHz. In feite werkt je nieuwe werkgeheugen nu op een lagere snelheid dan je oude werkgeheugen. En dat is jammer.

Als het mogelijk is om je aangekochte werkgeheugen terug te sturen en/of te ruilen voor werkgeheugen met een snelheid van 2933MHZ, dan zou ik dat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg bedankt voor je antwoord porrelaar!
Eindelijk weet ik wat er aan de hand is en ik had geen idee dat de processor het probleem was. Vervelend dat ik dit over het hoofd had gezien.

Maar ik denk wel dat ik het nog kan terug sturen.

Ik bestel 2933MHz en plaats die dan in A2 en B2.

aangepast door Skellington1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.