Ga naar inhoud

Opslagcapaciteit Samsung Galaxy tablet ( 2016)


Teo

Aanbevolen berichten

Ik ben in het bezit van een Samsung Galaxy tablet van 16 GB opslag capaciteit . Bij het installeren van een nieuwe app ging dit niet meer wegens gebrek aan opslag . Ik zou 14.9 GB verbruikt hebben . Als ik in mijn instellingen naar mijn apps ga zie ik dat er 3.1 GB aan apps is verbruikt . Ik vraag mij af waar ik die andere GB aan op heb gemaakt . Aan video's of films al zeker niet want die download ik niet . Ik weet niet waar ik moet gaan zoeken om dat gebruik aan opslag te rechtvaardigen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wil weten waarvoor de interne opslag is gebruikt, dan tik je op Instellingen (= het tandwiel).

Onder Apparaat tik je daarna op Opslag en USB.

Kijk dan onder Interne opslag.

 

Op mijn Android tablet (waarvan de interne opslag net zoals bij jou 16 GB is) zie ik dan het volgende:

635eed5dea3f4-Ashampoo_Snap_2022.10.30_2

Op mijn tablet is nu 7,62 GB gebruikt van de 16 GB. Daaronder staat per categorie hoeveel ruimte die categorie (bijvoorbeeld Afbeeldingen) in beslag neemt. Als ik die categorieën bij elkaar optel kom ik inderdaad op 7,62 GB in totaal uit.

Systeem neemt op mijn tablet al 4,66 GB in beslag. Systeem is het besturingssysteem van je tablet: Android dus. Android zelf telt dus gewoon mee bij de totale opslagcapaciteit.

 

Ik gebruik Android 6.0.1. Jij zult een hogere versie van Android gebruiken: versie 8 of nog hoger. Misschien ziet het venster Interne opslag er bij jou ook iets anders uit.

Hoe nieuwer de versie van Android, des te meer ruimte het besturingssysteem (Systeem) in zal nemen.

 

Kijk op je eigen tablet welke categorie bij jou veel ruimte inneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn apparaat zie ik dat er 14GB v.d. 16 GB is verbruikt waaronder

 

Documenten : 8.72 MB

Afbeeldingen : 4.06 MB

Audio : 4.46 MB

Video's : 0 MB

Apps : 2.2 GB

 

SD kaart : 37.5 MB / 14.9 GB

 

Ik verbruik dus nog geen 3GB . Al de rest zit dan in het besturingssysteem ?

Android versie is 8.1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn apparaat zie ik dat er 14GB v.d. 16 GB is verbruikt waaronder 

 

Documenten : 8.72 MB

Afbeeldingen : 4.06 MB

Audio : 4.46 MB

Video's : 0 MB

Apps : 2.2 GB

 

SD kaart : 37.5 MB / 14.9 GB

 

Ik verbruik dus nog geen 3GB . Al de rest zit dan in het besturingssysteem ?

Android versie is 8.1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is de pest, bij een nieuwere versie van Android verandert er van alles. En het wordt er niet altijd overzichtelijker door. Soms krijg je daardoor juist minder informatie te zien. Dat lijkt bij jou het geval met Android 8.1.0.

 

Jammer, ik had jou graag verder geholpen. Maar misschien meldt zich nog iemand die ook Android 8 gebruikt en die jou kan vertellen of je misschien ergens toch kan zien waardoor zoveel van je interne opslag in gebruik wordt genomen.

 

Jij vraagt je nu af of het besturingssysteem bij jou maar liefst 11 GB van de opslagruimte in gebruik neemt. Dat lijkt me erg veel wanneer je het vergelijkt met de 4,66 GB die Android 6 op mijn tablet in beslag neemt. Zo'n enorme toename in ruimte voor het besturingssysteem lijkt me onwaarschijnlijk. Jouw versie van Android is immers maar 2 jaar nieuwer dan de mijne.

 

Kan een besturingssysteem wel zoveel ruimte innemen? Ja, bij Windows is dat heel gewoon. Een schone installatie van Windows 11 neemt al snel tussen de 25 en 30 GB in beslag. En dan heb je zelf nog geen enkel programma of eigen bestand erop gezet.

Mijn iPhone draait op het besturingssysteem iOS, versie 16.0.2. Ik heb even gekeken... Het besturingssysteem plus de systeemgegevens nemen samen al bijna 15 GB ruimte in beslag:

635fb427b5427-Schermafbeelding_2022-10-3

 

Gelukkig heb ik nog ruimte genoeg over, want mijn iPhone heeft een interne opslag van 64 GB.

 

Maar het heeft weinig zin om een Android tablet qua opslagruimte te gaan vergelijken met een iPhone. Dat is appels met peren vergelijken.

Ik blijf erbij dat het vreemd is dat jij op jouw Samsung tablet nog zo weinig ruimte over hebt van de 16 GB.

Ik kwam jouw probleem wel vaker tegen op internet. Soms werden er een paar GB aan ruimte gewonnen door de cache te legen. Hoe je dat doet wordt hier uitgelegd: https://www.seniorweb.nl/artikel/android-tablet-opschonen

 

Een erg grondige oplossing is je tablet terugzetten naar de fabrieksinstellingen: Ga naar ‘Instellingen > Privacy > Fabrieksinstellingen herstellen’ en klik door totdat je Android-toestel start met het leegmaken van de opslag. Soms wordt de optie in het instellingenvenster ook omschreven als ‘Back-up maken en terugzetten‘.

Bron: https://www.androidplanet.nl/tips/de-fabrieksinstellingen-terugzetten/

 

Natuurlijk raak je daardoor de apps en bestanden kwijt die jij er zelf op hebt gezet. Die persoonlijke bestanden moet je eerst veilig stellen.

Meer oplossingen weet ik op dit moment niet voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.