Ga naar inhoud

van W10 naar W11? lukt niet


Cil

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

Ik heb de  pc statuscontrole uitgevoerd den krijg de melding dat mijn pc niet voldoet om te upgraden.

De processor zou vervangen moeten worden? Maar wat is een wel geschikte processor. Ik zie er zoveel staan.
Ik heb wat gelezen over inschakelen TPM 2.0? Maar geen idee waar ik dat kan controleren?

De 1e afbeelding is van de test, de 2e van de eigenschappen van de pc.

 

 

pc update.JPG

pc update2.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

De statuscontrole toont 3 problemen:

 

1. Deze pc moet beveiligd opstarten ondersteunen. Beveiligd opstarten heet in het Engels: Secure boot. Hier wordt uitgelegd hoe je secure boot kunt inschakelen: https://www.pc-tips.info/tips/windows-tips/windows-11-tpm-2-0-secure-boot-inschakelen-bios/

 

2. TPM 2.0 moet worden ondersteund en ingeschakeld. Informatie daarover vind je o.a. hier: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/tpm-2-0-inschakelen-op-uw-pc-1fd5a332-360d-4f46-a1e7-ae6b0c90645c#bkmk_enable_tpm

 

3. De processor wordt momenteel niet ondersteund voor Windows 11. Jouw processor is net iets te oud voor Windows 11. Over het algemeen kun je stellen dat een Intel processor van de 8ste generatie of nieuwer moet zijn voor Windows 11. Jouw processor is van de 7de generatie; je hebt immers de Intel Core i7-7700. Het vetgedrukte rode cijfer toont de generatie aan. Dat is steeds het eerste cijfer achter het verbindingsstreepje. Bij processors van de 10de generatie en hoger zijn dat de eerste 2 cijfers na het verbindingsstreepje.

 

Het heeft weinig zin om punt 1 en punt 2 aan te pakken, wanneer je processor te oud is voor Windows 11.

1 uur geleden, Cil zei:

Maar wat is een wel geschikte processor. Ik zie er zoveel staan.

 

De processor wordt gemonteerd op een socket (= voetje) dat op het moederbord is gesoldeerd. Dat voetje/socket is niet te vervangen. Dus als je alleen de processor zou willen vervangen (en niet meteen het hele moederbord), dan moet je op zoek naar een processor die ook op datzelfde voetje past.

Jouw processor zit op een socket van het volgende type: FCLGA 1155. Dat betekent dat een vervangende processor ook op datzelfde socket moet passen. En dat resulteert in een beperkte lijst van geschikte processors.

Hier heb je een lijst van processors die geschikt zijn voor socket FCLGA 1155: https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/search/featurefilter.html?productType=873&1_Filter-SocketsSupported=3582&1_Filter-Family=122139&2_MarketSegment=Desktop

 

De nieuwste processors in die lijst zijn van de 9de generatie; de oudste van de 7de generatie.

Kun je dan elk van die processors gebruiken? Nee! Want de processor moet van de 8ste generatie of nieuwer zijn.

De onderste 4 processors in die lijst vallen dus al af, omdat die van de 7de generatie zijn. Bovendien wil je er niet op achteruit gaan, dus moet je in die lijst zoeken naar een i7 of i9 processor van de 8ste generatie of nieuwer.

Maar als je er een gevonden hebt in die lijst, dan is het nog maar de vraag of die processor nog te koop is. Ieder jaar komt Intel met een nieuwe reeks processors die weer van een nieuwere generatie zijn. Momenteel worden er al computers verkocht met een Intel processor van de 13de generatie (bijv. de Intel Core i7-13700K).

Wanneer die nieuwe generatie processors op de markt komt, dan worden de oudere generaties niet meer gemaakt. Je moet het dan hebben van wat er her en der nog in voorraad is.

 

Kortom, het zal nog niet meevallen om jouw pc zonder al teveel kosten op te waarderen naar een pc die (volgens Microsoft) geschikt is voor Windows 11.

 

Toevoeging: misschien komen er nu leden met de opmerking dat het toch mogelijk is om te upgraden naar Windows 11 op jouw pc met de huidige processor en de huidige instellingen (geen TPM 2.0 en geen secure boot). Dat klopt; dat is mogelijk, maar er is afgesproken dat dit forum daar geen hulp bij biedt. Over het waarom daarvan kun je meer lezen in dit topic:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een superuitgebreide uitleg, Dank je wel.

Maar voorlopig hou ik het nog maar bij mijn W10 op de pc.
Op deze laptop zit al W11
Maar net daarop even gekeken, daar zit dus een i5 in, maar omdat het getal erachter hoger is, is deze dus wel geschikt?
image.png.6392b726b299a5bb3f7c5bcfe0f6b4a0.png

aangepast door Cil
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.