Ga naar inhoud

Lint verkenner


Dagini

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden, porrelaar zei:

Maar ik meen me te herinneren dat het Microsoft er vooral om ging om de UI te vereenvoudigen, zodat er meer werkruimte overbleef. En dat laatste is natuurlijk wel gelukt.

Dat is de meest waarschijnlijke reden. Maar was dat echt wel nodig? De monitoren worden steeds groter en het lint in Windows 10 kon men eventueel ook verbergen. Het voordeel van het Windows 10 lint is dat men in één oogopslag een groot aantal instellingsmogelijkheden zag. Zo mis ik in Windows 11 trouwens ook de opties naar map verplaatsen en naar map kopiëren.

In het Windows 11 startmenu zijn de tegeltjes van de vastgemaakte apps erg klein en zie je de inhoud van gegroepeerde apps pas nadat je er op klikt. En zoals je zegt je krijgt de lijst Alle Apps pas te zien nadat je op de gelijknamige knop klikt. Neen hoor, voor mij zeker niet gebruiksvriendelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Tamari zei:

De monitoren worden steeds groter

 

Alleen de monitors van desktop pc's worden groter. Die van laptops worden eerder kleiner. Je vindt tegenwoordig weinig 17 inch laptops of nog groter meer, als je naar een nieuwe laptop op zoek bent. Natuurlijk wordt de resolutie van het scherm van de laptops wel hoger, maar daardoor worden de letters zo klein, dat meestal gekozen wordt voor een grotere schaal dan 100%, namelijk 125% of zelfs 150%. Daardoor worden de letters groter, maar dat gaat wel ten koste van de werkruimte.

Tevens zien we in de afgelopen jaren een verschuiving van desktops naar laptops in het marktaandeel. Onderstaand het marktaandeel laptops vs desktop pc's in Nederland in de jaren 2013 tot 2023:

 

6432aa3f158a0-StatCounter-comparison-NL-

Bron: https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile/netherlands/#yearly-2013-2023

Het marktaandeel van desktop pc's is in de afgelopen 10 jaar dus flink afgenomen. Lijkt me logisch dat Microsoft met de trend meegaat en de aandacht richt op laptops die standaard een vrij klein scherm hebben.

 

Met de rest van je opmerkingen ben ik het eens, al heb ik in Windows 7 of Windows 10 nooit gebruik gemaakt van de optie 'naar map verplaatsen' of 'naar map kopiëren'. Ik ben gewoon om dan twee vensters van de Verkenner naast elkaar open te zetten, waarna ik naar hartenlust kan gaan slepen met mappen of bestanden (met ingedrukte linker- of rechtermuisknop).

 

Persoonlijk voel ik me nog steeds het meest op mijn gemak met Windows 10. Maar stel dat mijn 10 jaar oude Windows 10 pc het begeeft, dan denk ik dat ik toch wel zal wennen aan Windows 11, juist omdat dat dan nog het enige OS van Windows is dat ik zal gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grotendeels heb je een punt.

Het is voor iedere groep gebruikers wel anders. In de bedrijfswereld worden nog zeer veel desktops gebruikt. Diegenen onder hen die regelmatig onderweg zijn of thuis werken koppelen thuis hun laptop (eventueel via een docking-station) aan een groot tot zeer groot scherm. Of Microsoft ook rekening houdt met het voetvolk dat het met het scherm van een 15" laptopje moet doen dat weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.