Ga naar inhoud

Excel: 2 waardes vergelijken, input ander tabblad


Johanvd1993

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wie kan deze moeilijke puzzel voor me kraken? Zelfs ChatGPT lukt het niet (meerdere keren geprobeerd).

Ik maak gebruik van een Nederlandstalige Excel en wil de absolute waarde weten tussen twee cellen op werkblad 'Resultaten'. Echter, om te kunnen bepalen om welke twee cellen het gaat gebruiken we drie cellen op werkblad 'Vergelijken' als input om van beide cellen te bepalen in welke kolom en rij deze staan. De reden dat ik deze complexe formule nodig heb, is omdat ik dankzij het doorkopiëren van de formule uiteindelijk 630 keer een absolute waarde tussen telkens twee andere cellen kan achterhalen.

De twee cellen die we telkens nodig hebben om te vergelijken staan altijd binnen het bereik van C3 tot en met X18 op werkblad 'Resultaten'.
Om voor de eerste cel te achterhalen in welke kolom het staat, hebben we op werkblad 'Vergelijken' cel F2 nodig waarin een waarde staat die exact overeenkomt met een waarde op werkblad 'Resultaten'. In diezelfde kolom staat de eerste cel waarnaar we op zoek zijn. En nu nog de rij vinden: daarvoor gebruiken we op werkblad 'Vergelijken' cel D1, waarin een waarde staat die exact overeenkomt met een waarde op werkblad 'Resultaten'. In diezelfde rij staat de eerste cel waarnaar we op zoek zijn. We weten nu van de eerste cel zowel de kolom als rij.

Precies hetzelfde principe geldt voor de tweede cel waarnaar we op zoek zijn. Om de kolom te bepalen gebruiken we op werkblad 'Vergelijken' cel B3 en voor de rij gebruiken we cel D1 als input.

Nu we weten om welke twee cellen het gaat op werkblad 'Resultaten', wil ik graag weten wat het verschil in absolute waarde is tussen die twee.

(Mocht het je helpen: de formule komt bij de eerste cel tot cel I4 op werkblad 'Resultaten'. Dat komt doordat cel F2 op werkblad 'Vergelijken' zal verwijzen naar cel I3 op werkblad 'Resultaten', wat betekent dat we kolom I nodig hebben. En cel D1 op werkblad 'Vergelijken' zal verwijzen naar cel C4 op werkblad 'Resultaten', wat betekent dat we rij 4 nodig hebben. Ziezo: cel I4 is de eerste cel die nodig is om uiteindelijk het verschil in absolute waarde te weten met de andere cel.)

Heel veel succes en alvast enorm bedankt!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.