Ga naar inhoud

Lokaal of gedeeld bestand


Baron0077

Aanbevolen berichten

Nee hoor, er hoeft helemaal niets gedeeld te zijn.

Wat ik wel vreemd vind, is dat jij de inhoud van de F schijf niet bekijkt via de Verkenner, maar via de browser Chrome. Waarom heb je daarvoor gekozen? Normaal gebruik je toch de Verkenner om de inhoud van een (externe) schijf te bekijken?

De browser Chrome gebruik je doorgaans om websites te bekijken. Dat zijn bestanden die op internet staan.

Jij hebt nu Chrome gebruikt om de inhoud van de F schijf te bekijken. Dat zijn geen bestanden die op internet staan, maar lokale bestanden. En dat betekent de melding die jij ziet nadat je op Archief hebt geklikt.

 

Ik zie precies hetzelfde wanneer ik de D schijf die in mijn pc zit, open in de browser Chrome:

 

6537e8a818452-D_schijf_via_chrome.png

 

Het zijn ook bij mij lokale bestanden die ik te zien krijg, dus geen bestanden die op internet staan.

 

Met andere woorden: er is niets om je zorgen over te maken. Wel kun je de inhoud van de F schijf beter bekijken via de Verkenner van Windows. Dat is de normale weg.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is niets onveiligs aan om een schijf te openen in een browser, zoals jij gedaan hebt in de browser Chrome. En er valt ook niets terug te draaien. Als je die melding "Je bekijkt een lokaal of gedeeld bestand" niet meer wilt zien, dan hoef je enkel te klikken op een willekeurige lege plek in dat venster. Daardoor verdwijnt de melding.

Of je klikt op het kruisje dat achter die melding staat. Dat heeft hetzelfde resultaat.

 

BitLocker gebruik ik zelf niet. Ik gebruik namelijk Windows 10 Home, en daarop is BitLocker niet aanwezig.

En ik mis BitLocker echt niet.

Hier kun je zelf lezen over de voor- en nadelen van BitLocker: https://chicomputers.nl/2017/12/07/bitlocker-drive-encryptie-versleutel-je-hardeschijf/

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Baron0077 zei:

Ik heb de bestanden op een externe schijf.

Je persoonlijke bestanden (foto’s, films, Word bestanden enz.) staan hopelijk niet alleen maar op die externe harde schijf, want dan zou je geen back-up hebben.

Persoonlijke bestanden die je niet kwijt wil raken, moet je op minimaal twee plekken opslaan. Echt belangrijke bestanden op drie plekken, bijvoorbeeld:

1. Op je interne harde schijf

2. op een externe harde schijf

3. op een tweede externe harde schijf of in de cloud.

 

En wat BitLocker betreft: stel dat je de externe harde schijf beveiligd hebt met BitLocker. Als die externe harde schijf gestolen zou worden, dan kan de dief niet bij de bestanden op die schijf komen. Hij komt niet voorbij de versleuteling. Dat is een groot voordeel.

Een nadeel van BitLocker dat niet genoemd wordt in het artikel van chicomputers, is dat het inschakelen van BitLocker ten koste kan gaan van de snelheid van de SSD (als die in je computer zit). Zie dit artikel: https://nl.hardware.info/nieuws/87033/toms-hardware-softwarematige-schijfencryptie-van-windows-11-pro-laat-ssd-prestaties-met-bijna-50-procent-afnemen

Ik weet niet of de prestaties door het inschakelen van BitLocker  werkelijk zoveel afnemen, maar ik geef het je mee ter overdenking.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.