Ga naar inhoud

NAS goede keuze?


Fredman

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

ik ben op zoek naar een manier om bestanden van mijn harde schijf te delen in een netwerk. Ik zou graag bestanden van deze schijf afspelen op tv, computer, smartphone,... zonder elke keer de schijf effectief te moeten verbinden met het toestel. Het zou fijn zijn als meerdere toestellen tegelijk gedeelde bestanden zouden kunnen lezen.

 

Na enig opzoekwerk kom ik uit bij een NAS, maar als leek is het moeilijk in te schatten of dit effectief de beste keuze is.

 

Deze NAS werken vaak met aparte interne verwijderbare harde schijven, maar is het ook mogelijk mijn bestaande harde schijven via USB te verbinden en zo te delen?

 

En is het mogelijk om deze harde schijven via de NAS te bereiken als ik bijvoorbeeld elders ben om op deze manier foto's en documenten te kunnen bereiken die op mijn harde schijf staan (via een mobiele verbinding bijvoorbeeld)?

 

Of is er een betere oplossing voor dit als een NAS?

aangepast door Fredman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen je eigen netwerk kan je je bestanden delen (zie bv. Bestanden delen via een netwerk in Windows - Microsoft Ondersteuning. Of Delen met apparaten in de buurt in Windows - Microsoft Ondersteuning

 

Dit geldt eveneens voor een NAS, die deel kan uitmaken van je netwerk.

 

En een NAS kan je ook via het internet bereiken, zie bv. Access your Synology NAS over the Internet and share files | Get Started With DSM - Synology Knowledge Center

 

Laat maar weten als je specifieke vragen hebt.

aangepast door p38cyq
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de extra info p38cyq.

 

Omdat het de eerste keer is dat ik me met zoiets bezig hou, vind ik het moeilijk een NAS te kiezen die het best past bij mijn specifieke noden.

 

Ik heb nu mijn oog op deze laten vallen op Synology DS118, deze kost rond de €180. Is dat dan een goede keuze? Waar moet ik vooral op letten?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En, als een vuistregel :

 

Hoeveel opslagruimte heb ik nodig voor mijn NAS?

NAS-opslag varieert, dus de grootte van de opslag is afhankelijk van de hoeveelheid gebruik. Winkelen voor dit apparaat kan verwarrend zijn voor mensen die niet weten hoeveel opslagruimte ze nodig hebben. U wilt er zeker van zijn dat u voldoende capaciteit beschikbaar heeft, dus baseer deze niet op hoeveel opslagruimte u al gebruikt.

Om het in perspectief te plaatsen: als u NAS gebruikt voor persoonlijke opslag, kunt u meestal wegkomen met 1 tot 2 TB. Als u de NAS voor zaken gebruikt of iets dat veel media-opslag vereist, heeft u waarschijnlijk ongeveer 4 TB of meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.