Ga naar inhoud

Nieuwe laptop vs oude pc specs


Jee

Aanbevolen berichten

Beste,

 

ik heb een nieuwe laptop gekregen op het werk. Ik ben er niet tevreden mee. Ik vind het niet sneller dan mijn oude PC. Hij blaast ook nogal snel om te koelen.

Kunnen jullie de specs even bekijken welke het beste is? Of de laptop effectief minder is dan de PC die ik had?

Ik denk dat de huidige 2.20 GHz processor flink te kort komt tegenover mijn vorige 3,60 GHz. De 32 RAM tov 16GB ram gaat volgens mij niet zoveel verschil geven.

Het is een laptop waar ik Outlook, Autocad en nog één ander niet zo zwaar programma op run. EDIT: en blijkbaar is Firefox met 1 tablat open ook stevig.

 

image.thumb.png.ff78c7e04959b1bff6f04af75bcde984.png

 

Dan weet ik waar ze op moeten letten als ze mij nog eens een nieuwe geven.

 

PS: mijn overige collega's hebben allemaal een Z-book. Welke wel een stuk beter is dan mijn laptop denk ik dan.

 

 

Nieuwe laptop.png

Oude PC.png

aangepast door Jee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd wat lastig om de prestaties van een laptop te vergelijken met die van een desktop pc. Je moet in ieder geval niet alleen naar de basis clock speed van de processor kijken, wat jij nu wel doet, want die snelheid is niet allesbepalend.

Hier worden de twee processors met elkaar vergeleken: https://technical.city/en/cpu/Core-i7-7700-vs-Core-i7-1360P

Eindoordeel is dat de processor van je nieuwe laptop beter presteert dan die van de 6 jaar oudere desktop pc.

 

Jij vindt de laptop luidruchtig. Tja, een laptop is altijd minder makkelijk te koelen dan een desktop pc. In een desktop pc kun je een ventilator plaatsen met een grote diameter, die daardoor makkelijker warmte af kan voeren en minder lawaai maakt.

Daarom worden in een laptop bij voorkeur speciaal voor laptops aangepaste processors geplaatst die minder stroom vragen en daardoor ook minder warmte produceren. De processor in de 6 jaar oude desktop pc trekt 65 Watt, terwijl de processor in de laptop slechts 28 Watt aan stroom trekt. Dat je laptop desondanks toch meer lawaai maakt volgens jou, komt doordat de processor in een laptop in een zeer beperkte ruimte zit en minder makkelijk gekoeld kan worden dan de processor van een desktop pc. De kleine ventilator in de laptop zal daardoor snel aanslaan.

 

1 uur geleden, Jee zei:

en blijkbaar is Firefox met 1 tablat open ook stevig.

Firefox doet geen grote aanslag op de processor: slechts 0,5%. Dan is AutoCAD zwaarder voor de processor, al stelt een processorbelasting van 2,4% ook nog weinig voor.

Je zult waarschijnlijk doelen op het geheugengebruik van Firefox. Ja, browsers willen nog wel eens flink wat RAM gebruiken, maar je hebt 32 GB RAM in je laptop zitten, dus dat is ook geen punt. Toen je het screenshot van Taakbeheer maakte, werd 36% van je werkgeheugen gebruikt. En RAM is er om gebruikt te worden.

Je schreef dat er slechts 1 tabblad open stond in Firefox. Toch zie je (13) achter Firefox staan. Dat wil zeggen dat er 13 afzonderlijke processen zijn. Dat doen tegenwoordig de meeste browsers. Van alles en nog wat is opgedeeld in afzonderlijke processen, zodat niet de hele browser crasht wanneer er iets fout loopt. De browser Firefox zelf is een proces; ieder tabblad is een afzonderlijk proces; iedere extensie in Firefox is een afzonderlijk proces enz.

Ik heb op dit moment in Firefox op mijn Windows 10 desktop pc 4 tabbladen open staan en bij mij zijn er 16 processen actief in Firefox:

 

6544f17800dc9-Firefox_in_Taakbeheer.png

 

Samen nemen die 16 processen 734,8 MB van de (bij mij) 8GB RAM in beslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik was geen fan van een laptop omdat ik content was van mijn desktop. En zeker niet nu ik een zeer minder krachtige laptop heb dan mijn collega's. Had ik dat op voorhand geweten dan had ik neen gezegd tegen een laptop...

 

Soit, ik weet waar het aan ligt nu. Het is wat het is zeker... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer bedrijven die hun desktops inwisselen voor laptops. Bij mijn vriendin gebeurde dat ook. Vroeger had ze op haar werk (staffunctie in een ziekenhuis) een vaste werkplek (eigen kantoortje) met een eigen desktop pc. Maar tegenwoordig zijn de desktop pc's ingeruild voor laptops. Bijna niemand heeft meer een vaste werkplek. Als ze op haar werk komt, dan moet ze maar hopen dat er ergens een plek is om haar werklaptop neer te zetten.

Op die manier is er minder werkruimte nodig, want bij diverse bedrijven mag er tegenwoordig ook thuis gewerkt worden.

 

Persoonlijk geef ik veruit de voorkeur aan een desktop pc. Ik heb twee desktop pc's en een laptop. Maar werken op een desktop pc vind ik toch een stuk prettiger. Betere werkhouding; lekker grote monitor; prettiger toetsenbord. Ik kan gelukkig zelf kiezen, want ik ben al jaren met pensioen, maar als werknemer moet je het vaak nemen zoals het komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de eerste 4 weken ging het nog wel goed met de laptop maar sinds vandaag is die sneller beginnen koelen...

Kan door een paar %-en meer stof erin of door een extra programma dat is bijgeinstalleerd dat die net iets meer moeite moet doen... ? Achja, het is weekend. Goei weekend allemaal alvast 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien heb je de nieuwe laptop nog niet zo lang. Dan zal er ook nog niet veel stof in zitten. Op het moment dat de laptop veel lawaai gaat maken, kun je direct in Taakbeheer gaan kijken welk proces of programma veel van de processor vraagt.

Tevens kun je de temperaturen in de gaten houden met het programma Speccy: https://www.ccleaner.com/nl-nl/speccy/download

Kies de gratis versie. Let bij de installatie erop of er extra programma's worden aangeboden. Vink die uit!

 

Het gaat niet alleen over de temperatuur van je processor, maar ook over de temperatuur van de grafische kaart. Ik dacht te zien dat je een grafische kaart van NVIDIA in je nieuwe laptop hebt.

 

Voorbeeld van de temperaturen volgens Speccy in mijn Asus desktop pc:

65451bed6a6ca-speccy_asus_pc.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.