Ga naar inhoud

Vraag over DEP na update


Cil

Aanbevolen berichten

Goedemiddag
Hier ben ik weer  eens met een lastige vraag.
Een van mijn leden van mijn PaintShop cluppie meld voor de 3e keer een probleem dat veel van haar filters in Psp niet meer werken, vermoedelijk na een update.
Als ik haar dan help d.m.v. systeem/info/geavanceerd en het DEP vinkje weer bovenin aanzet, werkt het wel weer., maar hoe kunnen we nu voorkomen dat dit nogmaals gaat gebeuren?
Lees net ergens een proggie installeren, maar hebben jullie hier ervaring mee? Voor ik wat ga doen op haar pc? Ik denk dat het voornamelijk gaat om de extensie 8BF
Stap 1: Download PC Repair & Optimizer Tool (Windows 10, 8, 7, XP, Vista

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een lastige vraag. Hoe kwam jij erachter dat een verkeerde instelling van DEP de oorzaak was van het probleem? Zag je dat in de logboeken van Windows?

Ik neem aan dat je het over onderstaande instelling hebt:

 

6546572cce7e4-2023-11-04_14_36_44-Instel

 

In de afbeelding hierboven staat de standaardinstelling voor DEP.

Op de probleem-pc was toen wellicht gekozen' voor "DEP voor alle programma's en services inschakelen, behalve voor de hieronder geselecteerde:". Klopt dat?

En kiezen voor de instelling "DEP alleen voor essentiële Windows-programma's en -services inschakelen" loste het probleem dan weer op?

 

Als dat het geval is, dan zou je moeten achterhalen welk programma (of proces) er verantwoordelijk voor is dat de instelling van DEP steeds gewijzigd wordt.

Ik heb met Google gezocht naar "DEP is automatically enabled for all programs and services", maar ik vond geen enkele hit. Natuurlijk omdat dat niet de standaardinstelling van DEP is. Maar als het probleem vaker voor zou komen, dan zou dat bij zo'n zoekopdracht naar boven moeten komen.

Jij denkt dat het na een update komt. Een update voor Windows 10 of een update voor Paint ShopPro? Ik heb ook nog met Google gezocht naar "After Windows update DEP is automatically enabled for all programs and services". Wederom zonder duidelijke hits.

 

Welke antivirus gebruikt dat lid van je cluppie? Gebruikt ze soms meer dan 1 antivirus? Dat laatste is absoluut af te raden.

Jij denkt dat het om .8bf filters gaat. Staan die filters wel in de map Plug-ins van het programma Paint ShopPro? Want daar zouden ze volgens mij moeten staan.

 

Tenslotte heb jij ergens een programma gevonden. Klikken op de link onderaan in je startpost leidt tot het downloaden van het programma Fortect.exe.

Ik kende dat programma niet, maar heb er her en der wat over gelezen. Normaal hecht ik weinig geloof aan programma's die beloven al je computerproblemen op te lossen met een klik. Toch las ik nogal wat positieve reviews.

Probleem is dat je niet weet waardoor het probleem (het zomaar wijzigen van de DEP instellingen) veroorzaakt wordt. Kan Fortext.exe dat probleem oplossen? Dat lijkt me een gok.

Je schijnt Fortect.exe gratis te kunnen gebruiken nadat je via e-mail een licentiesleutel hebt aangevraagd. Maar dan worden alle problemen niet met 1 klik opgelost. Je moet dan elk gevonden probleem een voor een aanklikken en laten oplossen. Lees er hier meer over: https://www.majorgeeks.com/files/details/fortect.html

 

Wil je dat alle gevonden problemen met 1 klik worden opgelost, dan zul je moeten betalen: € 30,95 voor 1 jaar: https://secure.fortect.com/?trackid=3803781

 

Ik besef dat ik met mijn reactie tot nu toe geen oplossing heb geboden. Ik heb alleen geprobeerd om het probleem wat duidelijker te krijgen, zodat andere leden erop in kunnen springen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat screentje is inderdaad waar ik kijk, bij mij staat die goed, maar telkens als ik te horen krijg dan Coby haar filters niet werken, staat het onderste rondje actief. Veranderen we het, en de pc wordt opnieuw gestart dan werkt het weer. Op Psp forum lees ik meerdere meldingen over hetzelfde probleem. Ik weet wel dat Coby onlangs een anti virus heeft aangeschaft(terwijl ik altijd zeg "Windows Defender" is genoeg, maar blijkbaar heeft niet iedereen daar vertrouwen in en koopt toch zo'n anti virus. Denk je dat ik bv in dat screentje bij Dep de naam van het programma kan invullen? om te kijken of dat beter gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Cil zei:

Denk je dat ik bv in dat screentje bij Dep de naam van het programma kan invullen? om te kijken of dat beter gaat?

Dat zou je kunnen doen. Wanneer de onderste optie geselecteerd is, klik je op Toevoegen, en dan blader je naar het uitvoerend bestand van Paint ShopPro. In dit artikel vind je daarover meer informatie: https://www.online-tech-tips.com/windows-xp/disable-turn-off-dep-windows/

Het artikel is oud en gaat over Windows XP, maar de werkwijze is hetzelfde als in Windows 10 of 11.

 

Maar bedenk wel dat die onderste optie een stuk strenger is. Coby zou dan juist met meer programma's problemen kunnen krijgen.

 

Had Coby die problemen ook al voordat ze een ander antivirus ging gebruiken? Als ze voordien geen problemen had, dan zou ze dat nieuwe antivirusprogramma kunnen verwijderen. Blijven de problemen daarna weg, dan weet ze de oorzaak. Als het probleem daardoor niet opgelost wordt, dan kan ze dat antivirusprogramma van derden weer opnieuw installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor nu werkt het weer, maar ga de optie zeker onthouden om het toe te voegen, Over de antivirus eraf halen heb ik al met haar besproken, dus dat zal geen problemen moeten geven. Maar we wachten even af wat en wanneer het weer gebeurd. In ieder geval weer dank voor je snelle reacties, Ik heb bovenstaande link ook meteen even opgeslagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Inmiddels bij een aantal leden deze aanpassing gedaan, bij de een had ik Alleen het bovenste rondje aangevinkt bij DEP bij een ander de Psp exe bestanden toegevoegd,  Ik heb ze er niet meer over gehoord, maar denk toch dat het met de anti virus te maken heeft als die update, en niet de windows zelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.