Ga naar inhoud

Windows 11 upgrade - TPM 2.0


djiemmie

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik wil graag onze pc upgraden van windows 10 naar windows 11. 

Bij Windows Update zie ik dat onze pc niet voldoet aan de vereisten.

Als ik via de pc-statuscontrole kijk waarom niet, is het enige waar geen groen vinkje bij staat deze melding:

"TPM 2.0 moet worden ondersteund en ingeschakeld op deze pc. TPM: TPM niet gedetecteerd. "

Ik kan doorklikken op "meer informatie over het inschakelen van TPM 2.0" naar deze pagina:

https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/tpm-2-0-inschakelen-op-uw-pc-1fd5a332-360d-4f46-a1e7-ae6b0c90645c

 

Is dat iets dat ik als pc leek zelf kan uitvoeren of dien ik hiervoor naar een pc winkel of zo te gaan?

Als ik dat zelf kan doen, kies ik dan best de stappen van optie 1 (de Windows-beveiliging app gebruiken) of die van optie 2 (de microsoft beheerconsole gebruiken)?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, djiemmie zei:

het enige waar geen groen vinkje bij staat deze melding:

"TPM 2.0 moet worden ondersteund en ingeschakeld op deze pc. TPM: TPM niet gedetecteerd. "

Dan lijkt het er voor mij op dat TPM 2.0 wel aanwezig is, maar nog niet is ingeschakeld. Dat inschakelen kun je zelf doen in het UEFI/BIOS.

Als dat zo is, dan hoeft djiemmie geen trucjes uit te halen om Windows 11 te kunnen installeren. Hij zou dan enkel TPM 2.0 in het UEFI/Bios in moeten schakelen.

 

@djiemmie Ik heb wat oudere topics van jou bekeken. Gaat het hier nog steeds om de pc met de volgende kenmerken:

Moederbord: ASRock A320M-HDV

Processor: AMD Ryzen 5 3400G

 

Als je dat niet uit je hoofd weet, dan kun je dat op de volgende manier controleren:
Klik op de zoekknop (of in het zoekvak) dat naast de knop Start staat. Typ dan: info

Klik bij de zoekresultaten op Systeeminformatie. Daar krijg je te zien welke onderdelen er in jouw pc zitten.

 

Gaat het om een andere pc, geef dan door welk moederbord en welke processor er in jouw pc zitten.

 

Gaat het inderdaad over dezelfde pc als in jouw oudere topics, dan kan TPM 2.0 ingeschakeld worden, waarna jouw pc geschikt is voor Windows 11.

Let op: Alleen als het echt om dezelfde pc gaat, dan kun je het volgende uitvoeren!

 

Herstart de pc via Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten.

Begin daarna direct herhaaldelijk op de Del/Delete toets te drukken totdat het UEFI/Bios in beeld komt.

Klik daarna bovenaan op Advanced

Klik dan op CPU Configuration

Onderaan zie je dan staan: AMD fTPM switch. Daarachter zal bij jou nog Disabled (= uitgeschakeld) staan.

Klik op AMD fTPM switch. Er zal dan een keuzemenu verschijnen.

Kies in dat keuzemenu voor AMD CPU fTPM.

Druk daarna op je toetsenbord op functietoets F10 om de wijzigingen op te slaan en de computer opnieuw op te starten.

 

Na deze handelingen zal je pc geschikt zijn voor Windows 11.

 

Je kunt onderstaande video bekijken, waarin getoond wordt wat je moet doen. Helaas loopt de tekst niet helemaal gelijk met het beeld, maar het is een zeer korte video, en als je hem een paar keer achter elkaar bekijkt, dan moet toch duidelijk worden wat je moet doen in het UEFI/BIOS.

 

 

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/2/2024 om 16:05, porrelaar zei:

Gaat het inderdaad over dezelfde pc als in jouw oudere topics, dan kan TPM 2.0 ingeschakeld worden, waarna jouw pc geschikt is voor Windows 11.

Ik heb het gecheckt, het is inderdaad de pc met dat moederbord en processor.

Ik heb de video een aantal keren bekeken en jouw stappen dan doorlopen ... perfect!
 

Bij PC-statuscontrole krijg ik nu de melding dat de pc voldoet aan de windows 11 vereisten en oa dat TPM 2.0 ingeschakeld is op mijn pc.

 

Duizendmaal dank!

 

De effectieve upgrade naar windows 11 doe ik wel eens als ik wat meer tijd heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is goed nieuws, @djiemmie! 👍

 

Voordat je de upgrade naar Windows 11 uitvoert, raad ik je aan om een back-up te maken. Er gaat zelden wat verkeerd bij de upgrade van Windows 10 naar Windows 11, maar jij wil toch niet die uitzondering zijn.

Op zijn minst kun je een kopie van je persoonlijke bestanden (foto's, muziek, Word bestanden e.d.) maken, die je op een externe harde  schijf zet. Zo'n kopie moet je eigenlijk regelmatig maken, wanneer je bestanden hebt die je niet graag zou verliezen.

 

Succes met de upgrade naar Windows 11 die je te zijner tijd gaat uitvoeren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.