Ga naar inhoud

wifi uitbereiding


Aanbevolen berichten

Hallo 

 

Heb een internet installatie van Orange 

ik heb deze uitgebreid met 2 x Deco M5 - 1 aan de modem bekabeld ( niet centraal ) en een op eerste verdiep niet bedraad 

wifi is niet optimaal 

dus dacht ik uit te breiden met Deco X20 of mss helemaal te vervangen 

kan ik dit samen voegen , mss mits een X20 als hoofd ( aan de router ) te zetten en M5 der onder samen met resterende X20 

 

kan ik mijn wifi bereik testen dat ik weet waar ik best deco s zet ?

 

mijn modem is wifi uitgeschakeld en ssid is ingesteld op de deco s 

 

mvg

post 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/6/2024 om 14:39, Peter Post zei:

kan ik mijn wifi bereik testen dat ik weet waar ik best deco s zet ?

Ja, dat kan. Vereist: een Windows laptop die verbonden is via wifi, plus het programma inSSIDer.

De laatste versie van inSSIDer waar je geen account voor hoeft aan te maken is versie 3.1.2.1. En die versie kun je hier downloaden: https://ziggo.gebruikers.eu/downloads.php?download_id=7

 

Download het programma, installeer het en voer het uit op je laptop. Klik dan bovenaan in het programma op NETWORKS.

Je krijgt dan zoiets te zien (dit is een 10 jaar oud screenshot uit de tijd dat mijn provider KPN was):

 

666581f2e02dd-inSSIDer.png

 

Je eigen modem/router wordt aangegeven met een blauwe ster ervoor. Bij mij was dat toen dus de Thomson.

In de kolom rechts daarvan staat de sterkte van het wifi signaal. Hoe lager het getal achter het minteken, des te sterker is het signaal. -34 is een uitstekend signaal. Hoger dan 60 is matig en boven de 75 zal het surfen nog maar matig of helemaal niet meer lukken.

Loop met de laptop door de kamer en kijk regelmatig naar de signaalsterkte. Je merkt dan vanzelf waar je goed wifi bereik hebt en waar het bereik onvoldoende is.

Je kunt ook links onderaan zien of er buren op hetzelfde kanaal zitten. Dat kan voor verstoring van het kanaal zorgen.

 

Van Deco's heb ik geen verstand.... Maar je moet ze niet zetten op een plek waar slecht bereik is, maar waar het bereik nog redelijk is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/6/2024 om 14:39, Peter Post zei:

ik heb deze uitgebreid met 2 x Deco M5 - 1 aan de modem bekabeld ( niet centraal ) en een op eerste verdiep niet bedraad 

wifi is niet optimaal 

WiFi is dus niet optimaal op het eerste verdiep? En wel op het gelijkvloers?

 

Op 5/6/2024 om 14:39, Peter Post zei:

dus dacht ik uit te breiden met Deco X20 of mss helemaal te vervangen 

kan ik dit samen voegen , mss mits een X20 als hoofd ( aan de router ) te zetten en M5 der onder samen met resterende X20 

Ja, dat zou moeten mogelijk zijn.

Op 5/6/2024 om 14:39, Peter Post zei:

kan ik mijn wifi bereik testen dat ik weet waar ik best deco s zet ?

Ja, zie de suggestie van Porrelaar die je op de goeie weg kan zetten. Maar! je laptop kan wel blijven "plakken" aan het originele Access Point (de bekabelde M5) omwille van Roaming, en het resultaat kan onjuist zijn.....komt geregeld voor.

In die zin is de figuur van Porrelaar niet optimaal gezien ze maar één SSID AP toont, daar waar jij er twee hebt met dezelfde SSID.

Best inSSIDer uitschakelen en opnieuw inschakelen dichtbij de 2e deco en nazien of hij wel daarmee verbindt. Je kan dit zien aan het blauwe sterretje voor het SSID in kwestie én het MAC adres ervan, dit moet overeenkomen. Het MAC adres vind je in principe achteraan het toestel zelf.

Hierna vind je zo een voorbeeld, een Mesh systeem zoals het jouwe, zelfde SSID maar toch meerdere AP's resp. repeaters .

 

Persoonlijk zou ik je deco's vervangen door TP-Link RE705x (ong. 80 Eur/stuk) wiens bereik (groot/middelgroot/weinig dekking) kan aanpassen. En je steekt ze in een stopcontact, daar waar ze het beste bereik kunnen opleveren. Zij beschikken ook over externe antennes die de ontvangst/zend capaciteit sterk verbeteren. 

 

    

Knipsel.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

 

ik zal het bekijken , bedankt voor de tips

 

Ps : Wifi is nergens helemaal top

er staat een deco in de garage die aan de modem hangt en eentje op het eerste verdiep

die in de garage , daar zitten dan muren tussen, misschien is dat het probleem dat ik in de woonkamer minder signaal heb

 

Post

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.