Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn computer kan Windows 11 niet draaien. Gezien mijn ouderdom (88) en gezondheidstoestand, zie ik op tegen aankoop van een nieuwe PC.

Nu heb ik twee vragen: 1) Wat kan je verwachten van een 'Refurbished' toestel. 

2) Daar ik waarschijnlijk vaak in het ziekenhuis zal zijn, dacht ik aan een laptop, maar als ik thuis ben zou ik dan de gewone dingen willen doen, die ik nu met de PC doe, en daar komen nogal wat externe toestellen bij: 3x HD, Printer, Muis, Klavier. Geen enkele laptop heeft zoveel USB poorten. Kan ik dat, zonder probleem, opvangen met HUBS???

Geplaatst:

AI (kunstmatige intelligentie) antwoordt zo op jouw eerste vraag:

Een refurbished toestel is een eerder gebruikt elektronisch apparaat dat is opgeknapt en opnieuw wordt verkocht. Je kunt verwachten dat het apparaat grondig is gecontroleerd, schoongemaakt, en waar nodig gerepareerd is, met eventuele defecte onderdelen vervangen. Het resultaat is een toestel dat bijna niet te onderscheiden is van nieuw, maar wel tegen een lagere prijs wordt aangeboden. 

Wat betekent dit concreet?

Gereviseerd: Een refurbished toestel is niet zomaar een tweedehands apparaat, maar een apparaat dat een opknapbeurt heeft gehad. 

Grondige controle: Ieder toestel wordt aan een uitgebreide inspectie onderworpen, waarbij zowel de hardware als de software worden getest. 
Reparaties en vervangingen: Defecte of versleten onderdelen, zoals de batterij of het scherm, worden vervangen door nieuwe of goed werkende onderdelen. 
Schone lei: De apparaten worden grondig gereinigd en alle oude data wordt verwijderd. 
Lagere prijs: Refurbished toestellen zijn vaak aanzienlijk goedkoper dan nieuwe modellen. 
Garantie: Veel aanbieders van refurbished toestellen bieden garantie, soms zelfs tot twee jaar. 
Uiterlijk: Het uiterlijk van een refurbished toestel kan variëren, maar veel aanbieders bieden gradaties aan, zoals A, B, of C, waarbij A-grade toestellen er als nieuw uitzien en C-grade toestellen lichte gebruikssporen kunnen hebben. 

============================================

Ik wil er zelf nog wel wat aan toevoegen. Soms worden er door bedrijven tweedehands (refurbished) laptops aangeboden die geleverd worden met Windows 11, terwijl die laptops volgens Microsoft niet geschikt zijn voor Windows 11. Dat merk je niet direct, maar pas wanneer er in het najaar een nieuwe versie van Windows 11 verschijnt. Die nieuwe versie (= onderdelenupdate) zul je dan niet spontaan aangeboden krijgen. Om die nieuwere versie van Windows 11 te kunnen installeren zul je wat trucjes moeten uithalen. 

Je moet dus ook bij een refurbished laptop zelf nagaan of de processor in die laptop geschikt is voor Windows 11. Als het een Intel processor is, dan moet die van de achtste generatie of nieuwer zijn. Ik heb wat oudere topics van jou bekeken. Volgens mij is jouw computer nu ruim 13 jaar oud. In je pc zit de volgende processor: Intel(R) Core(TM) i5-2400 CPU @ 3.10GHz. Het eerste cijfer na i5 duidt de generatie aan. Je processor is dus een Intel processor van de tweede generatie.

Het is mogelijk om met een trucje Windows 10 op jouw pc te upgraden naar Windows 11 waarbij al je bestanden en programma's behouden blijven. Zie daarvoor bijvoorbeeld deze informatie van Menno Schoone: https://www.schoonepc.nl/windows11/windows_11_hardware-eisen_omzeilen.html

Als je dat overweegt, dan moet je er rekening mee houden dat je ieder jaar weer de hardware-eisen moet gaan omzeilen om de nieuwste versie van Windows 1 te krijgen. Bovendien bestaat het risico dat Microsoft dat in de toekomst onmogelijk maakt.

Antwoord op vraag 2: een USB hub zonder eigen voeding kun je gebruiken om een muis of toetsenbord mee aan te sluiten. Maar voor apparaten die meer stroom vragen kun je beter kiezen voor een USB hub met eigen voeding.

Geplaatst:

Wat refurbished was, wist ik uiteraard, maar juist dat laatste deel zat me dwars. zover ik begrijp kan mijn PC geen Windows 11 draaien, omdat er bepaalde hardware ontbreekt, en die kan niet ingebouwd worden. Dus die refurbished zullen dat ook niet hebben, en gaan inderdaad dus ook niet werken met W11.

Bedankt, dit mag dicht.

Geplaatst:

Als een refurbished laptop een Intel processor heeft van de achtste generatie of nieuwer, dan is die zonder meer geschikt voor Windows 11.

Met dat bepaalde hardware-onderdeel bedoel je waarschijnlijk TPM 2.0. TPM 2.0 is niet aanwezig in jouw 13 jaar oude pc. Maar TPM 2.0 is aanwezig in alle laptops met een relatief nieuwe processor.

Ik ga ervan uit dat de meeste refurbished laptops niet al te oud zijn, dus zullen ze vrijwel allemaal geschikt zijn voor Windows 11.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.