Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op online veilingen kom in regelmatig IT kavels tegen uit falingen van bedrijven. Daar zitten Desktoppen en laptops tussen van HP - Lenovo - Dell - Apple en diens meer. 

Deze systemen zijn voorzien van een originele lader en starten nog probleemloos op met in vele gevallen een bedrijfslogo als beginscherm. Mijn eerste vraag is of het überhaupt legaal en verstandig is om daarin te investeren en zo ja hoe maak je dat ding leeg en eigen zonder in de problemen te komen met OS licenties bij registratie door vorige eigenaar.

Het gaat hier dus om 2de hands hardware waar de dag voor inbeslagname/sluiting bedrijf nog op gewerkt is geweest maar wel via officiële weg hebt aangekocht.  

Geplaatst:

Wat wil je er mee gaan doen? Opnieuw installeren en verkopen bijvoorbeeld?

Daar is niets illegaals aan en mag gewoon.

Loont het de moeite? Lastig te zeggen. Dan moet het wel courante hardware zijn, anders koop je troep van een ander.

Licenties horen bij de hardware, nooit bij een gebruiker. Anders gezegd: je koopt het gebruik van Windows, niet Windows zelf. Een licentie is niets anders als een registratiesleutel om te bewijzen aan de activatieservers van Microsoft dat de versie die geïnstalleerd is, uniek is. verder niks.

Het lijkt mij overigens stug dat deze systemen nog een harddisk bevatten, laat staan bedrijfsdata. Machines die mijn bedrijf verlaten zijn gegarandeerd zonder harddisk en dus ook geen bedrijfsgegevens. Het zal toch niet zo kunnen zijn dat bedrijfsdata op deze manier op straat komt te liggen?

Geplaatst:
2 uren geleden, DCA zei:

Wat wil je er mee gaan doen? Opnieuw installeren en verkopen bijvoorbeeld?

Daar is niets illegaals aan en mag gewoon.

Loont het de moeite? Lastig te zeggen. Dan moet het wel courante hardware zijn, anders koop je troep van een ander.

Licenties horen bij de hardware, nooit bij een gebruiker. Anders gezegd: je koopt het gebruik van Windows, niet Windows zelf. Een licentie is niets anders als een registratiesleutel om te bewijzen aan de activatieservers van Microsoft dat de versie die geïnstalleerd is, uniek is. verder niks.

Het lijkt mij overigens stug dat deze systemen nog een harddisk bevatten, laat staan bedrijfsdata. Machines die mijn bedrijf verlaten zijn gegarandeerd zonder harddisk en dus ook geen bedrijfsgegevens. Het zal toch niet zo kunnen zijn dat bedrijfsdata op deze manier op straat komt te liggen?

Geplaatst:

Ik heb zeker niet de intentie om daar iets commercieel mee te beginnen maar vroeg mij af of dit een buitenkans is om voor weinig geld een recente laptop op de kop te tikken.

Het gaat hier over in beslag genomen goederen van bedrijven in faling. Meestal staat de laserprinter daar goedkoper dan nieuwe inktpatronen aanschaffen en als je geluk hebt krijg je er nog reserve bovenop. Daar zijn echt wel zaken te doen hoor. Beeldschermen staat er ook per 5 aangeboden. Ga maar eens kijken bij de bekende online veilinghuizen.

Geplaatst:

Als je vooraf goed weet wat je koopt dan kan daar wat leuks bij zitten, zeker.

Maar je kunt ook een kat in de zak kopen, dus informeer je vooraf goed. 😉

Geplaatst:

Moet er ook niet gelet worden op het feit dat de windowsversie wellicht dan een Enterpriseversie is  (die je niet zo maar kan gaan vervangen 

door een 'gewone' versie) ?  ('k herinner me vaagweg zo'n situatie bij iemand waarbij het niet lukte om er een gewone versie op te zetten

omdat ..... we eerst een ww van de onderneming moesten vastkrijgen (?) - enfin, 't was zo iets dacht ik.

Mogelijk helpt dan het formatteren van de schijf (niet) ? ?   (lang geleden dus)

Geplaatst:

De activatie code zit tegenwoordig opgeslagen in het UEFI en zit dus hard aan de hardware vast. Dat is nooit een Enterprise key maar altijd Home of Pro.

Enterprise wordt het pas later als deze in een domein wordt gehangen zeg maar.

Je zult dus wel altijd vanaf een USB key moeten beginnen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Helaas, je inhoud bevat woorden die we niet kunnen toestaan. Gelieve je inhoud te wijzigen en de volgende gemarkeerde woorden uit je bericht te verwijderen.
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.