Ga naar inhoud

PC loopt regelmatig vast


Chasin

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb regelmatig last van dat mijn computer vast loopt.

als in, het beeld blijft vast staan, en kan niks meer, en moet hem opnieuw opstarten voordat ik weer iets kan.

het gebeurd vaak gelijk als ik hem opstart, vooral als die een aantal uur uit heeft gestaan. maar ook vaak als ik net een proces start, als in een map openen, of een server in ga, of zelfs als ik mijn game even op pauze zet.

Ik hoopte dat het probleem door software was, maar na het aanschaffen van een nieuwe harde schijf is het helaas niet opgelost.

Ik gebruik mijn computer regelmatig en een vastloper elke zoveel uur is zeer frustrerend.

Iemand die enig idee heeft wat het zou kunnen zijn of waardoor ik zou kunnen testen wat het is?

Ik heb zelf het idee dat mijn processor problemen heeft, ik heb een AMD Phenom 9850 quad-core processor 2,50ghz, en het viel me op dat de windows 7 qualificatie voor mn processor met 2 punten gezakt was.

Ik heb geprobeerd om met sisoftware sandra mijn processor te testen, maar daardoor kreeg ik een bluescreen.

Alvast bedankt!

edit: http://speccy.piriform.com/results/qsT1YJrJDVGkp5kILNWQcp6

aangepast door Chasin
Link naar reactie
Delen op andere sites

grondig is misschien niet de juiste term van mijn stofvrij maken ;) omdat ik niet met een stofzuiger mijn pc in wil.

maar zou stof daadwerkelijk een rede kunnen zijn van een pc die vast loopt? en moet ik meer stofvrij maken als alleen de fans?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nog wat extra opgelet op hoeveel % mijn ram en cpu gebruiken.

na opstarten gebruikt mijn ram al constant 30-35%

ook springt mijn cpu naar 55% tijdens opstarten, maar daarna gaat de weer rustig lopen rond de 1-2%.

Ik heb zelf het idee dat als mijn cpu naar 100% zou springen dat die dan vastloopt, en dat dat het probleem veroorzaakt.

Nou is alleen de vraag, komt her doordat mijn ram al standaard veel gebruikt, en daardoor de cpu het zwaarder krijgt, of ligt het toch aan de processor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het opstarten kan de cpu belasting even pieken maar dan valt dit terug tot een normaal niveau van 1 tot 5%.

Ram gebruik van 30 - 35 % is niet abnormaal.

Wat wel abnormaal is zijn de hoge temperaturen van de cpu (74°) en het moederbord (72°).

Werd dit shot van speccy genomen onder cpu belasting of op een idle momlent?

Heeft de kast binnenin voldoende luchtstroom? Maak zeker de ventilatieopeningen goed vrij.

Verstop de interne bekabeling zo veel mogelijk om de luchtstroom niet te hinderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een vrij goedkope kast waardoor de airflow nou niet geweldig is. Er is ook geen plek voor een extra fan.

daardoor weet ik ook dat mijn temperaturen aan de hoge kant zijn, en dat ik daar ook iets aan moet doen.

maar heb zelf het idee dat het vastlopen niet door temperatuur komt, mede doordat als hij de hele nacht en dag uit heeft gestaan, hij vrijwel altijd wel een keer vastloopt bij opstarten, en als ik heb al een tijdje aan heb staan, en ik start hem opnieuw op, dat die dan juist niet vast loopt. daardoor zou ik het raar vinden als het door te hoge temperatuur zou zijn.

Ook is het toch meestal zo, dat als de cpu of moederbord een te hoge temperatuur krijgt, dat hij dan meestal uitvalt en niet dat ik een "screenfreeze" krijg? of heb ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek eens bij de "gadgets" naar eentje die de cpu en ram belasting monitort en plaats dit op je desktop.

Je mag dan de programma's wel niet in full screen of maximized zetten of je ziet het gadget niet meer.

Werk dan gewoon en hou dit gadget in de gaten en noteer de belasting van ram en cpu op het ogenblik van de freeze.

Misschien geeft dit een aanwijzing waar we iets mee kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.