Ga naar inhoud

recup data van gecrashte HD


anniem

Aanbevolen berichten

Hallo

Een suuuper trage pc Packard Bell, Pentium IV 3 GHz - 1 GB RAM DDR1, die soms gewoon niet opstart en regelmatig vastloopt, nooit opgekuist met een HD van 200 GB waarvan maar een kwart gebruikt.

Ik begin de opkuis en de pc wordt sneller.

Ik wil met partition magic de HD partitioneren met de bedoeling de data van de 3 gebruikers op de 2de partitie te plaatsen en Win XP pro opnieuw te installeren en daar loopt het mis! Het partitioneren mislukt en bij heropstart met laatst gekende goede configuratie en veilig modus krijg ik een blue screen.

Opstarten met ERDCommander + USB-stick om data te recupereren, zie ik de C-schijf en met find zie ik alle mappen en bestanden maar alles blijft non accessable.

Met Win XP CD herstellen proberen, maar dan zie ik alleen een mini-partitie MININT van 8 GB gemaakt door de fabrikant, een bootpartitie? chkdsk /r geeft geen resultaat.

Dus help!!! Hoe kan ik de data, waar geen backup van gemaakt is, alsnog recupereren?

Kan iemand mij helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat partition magic op een bootable cd?

Dan kan je proberen op te starten vanaf deze cd en zo de partitionering proberen te redden.

Partition Wizard heeft wel een bootable versie en werkt op dezelfde manier.

Download het iso bestand en brand het als image naar een cd.

Start de pc op vanaf deze cd.

Kijk welke partities er op de harde schijf staan.

Pas het file-system (bestandssysteem) aan naar NTFS indien nodig

Ken eventueel schijfletters toe en rebuild het MBR.

Controleer links onderaan of er "pending actions" zijn en klik op apply om deze toe te passen.

Volg verder de instructies van het programma.

Na volledige uitvoering verwijder je de cd en probeer de pc gewoon op te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, partition magic installeer ik als programma.

Ik brandde het iso-bestand van partition wizard maar hij bleef hangen op de eerste zin ISOLINUX ...

Ik weet niet wat er mis liep.

Ik vraag me toch af of er aan de HD niet iets grondig mis is, wel raar dat hij beter leek te werken en met PM plots tilt sloeg. Heb je daar een verklaring voor?

Uiteindelijk heb ik met Knoppix 6.2 toch een deel van de data kunnen recupereren. Het rare is dat van de 3 gebruikers ik 1 documents and settings-map kon overzetten op USB-stick, de mappen van de 2 andere gebruikers leken leeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom is het ook beter om je gegevens op een andere partitie te bewaren; eventueel op een externe schijf.

Als de HD geen fysieke beschadigingen heeft, kan je er normaal altijd aan met een Ubuntu Live CD

Iso bestand downloaden en de image op cd branden.

Pc opstarten vanaf de cd, taal en toetsenbord istellingen opgeven en in het menu kiezen voor "proberen zonder te installeren".

Ubuntu zal nu volledig vanaf de cd draaien.

Ga naar locatie (locations) om de ubuntu verkenner te openen.

Normaal is het geen probleem om een externe usb schijf aan te sluiten en je data daar naartoe te kopieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.