Ga naar inhoud

ssd vs harde schijf backup


Kurtt

Aanbevolen berichten

Dag allemaal

Ik ga een ssd in mijn computer (laten) plaatsen. Nu wou ik mijn image terugzetten (van mijn externe harde schijf) op de ssd , maar de verkoper zei dat dit de levensduur van ssd zeer drastisch vermindert. (omdat dan te veel schrijfverrichtingen zouden zijn)

Citaat verkoopsmedeweker:

Images van ssd naar ssd is ‘geen probleem’ maar het is eerder aan te raden van meer te focussen op een wekelijkse backup dan op een image.

Programma’s zijn over het algemeen veel simpeler terug te krijgen dan gegevens!

U kan een image beter niet overzetten van een HDD naar een SSD. Zo gaat u de levensduur van uw SSD heel erg verkorten. Windows optimaliseert zich op een SSD om zo weinig mogelijk schrijfbewerkingen te maken, dus als u een kopie van een HDD naar een SSD zet gaat uw windows nog steeds continu schrijfbewerkingen doen, dus gaat de SSD veel sneller stuk.

Ook de ssd opstartbaar krijgen is (soms) een hele klus, daarom dat ik door hen windows laat installeren (via licentiesticker die op mijn pc plakt) plus de ssd monteren want hardware is niet mijn ding.

Klopt het wat de verkoopsmedewerker zei (bruine tekst).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou bij voorkeur gewoon Windows installeren en daarna image maken is geen probleem om terug te zetten.

Dus eerst windows en de programma's op de ssd plaatsen. Daarna maak ik een image? Maar waarop? Op de externe harde schijf of op de ssd?

Dus als ik eerst een image maak van wat op de ssd staat op een externe harde schijf, dan is het overzetten van de image van de externe harde schijf naar ssd niet meer levensduurverkortend voor de ssd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik eerst een image maak van wat op de ssd staat op een externe harde schijf, dan is het overzetten van de image van de externe harde schijf naar ssd niet meer levensduurverkortend voor de ssd?

Dat is niet hetzelfde als van harddisk image naar SSD gebruiken.

Op externe harddisk staat een image voor SSD (nog te maken) en niet voor harddisk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus een backup VAN een ssd NAAR een externe harddisk en daarna terugzetten van externe hardisk naar ssd mag je zonder problemen doen?

Oef want ik zet gemiddeld per jaar toch wel een image terug, en als de ssd dan minder lang zou meegaan, zou ik erg vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben iemand die vrij intensief gebruik maakte van de harde schijf. Programma's opstarten, freeware tooltjes testen, ...

Ik heb gelezen dat een ssd best zo weinig mogelijk schrijfbewerkingen doet. Moet ik dan programma's op een externe harde schijf plaatsen of harde schijf inbouwen in de computer? Of is dat niet nodig bij een ssd van 256 gb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, je kan zoveel als je wilt installeren en uit installeren.

Daarvoor dient de trimsoftware van Windows 7 en 8

Bij XP is dat anders maar dat is ook een antieke Windows hé

256 GB SSD is groot genoeg om veel programma te installeren.

Ik zelf heb een partitie van 100 GB voor c: (geen SSD) en dat krijg niet vol met programma's want ik heb nog ruimte voor 60 GB

Het is wel zo dat je data best op een ander partitie zet maar dat is eerder om veiligheidsreden.

Of dat nu harddisk of SSD is maak niet uit.

Op een van onze computer zit SSD van nog de tweede generatie en werk nog prima en is op dit moment denk ik 3 jaar.

Eigenlijk moet je SSD in dezelfde categorie zetten als geheugen.

Geheugen wordt ook voortdurend bewerk en zo is dat ook bij SSD

Als ik een nieuwe computer koopt dan denk ik niet dat ik nog een harddisk koopt maar enkel SSD

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.