Ga naar inhoud

Multiboot probleem


bmwford

Aanbevolen berichten

Ik heb eens geëxperimenteerd met multiboot systeem.

Ik had eerst windows vista en daarna heb ik er xp op gezet.

Nu valt xp redelijk tegen en wil ik het terug verwijderen.

Nu is het probleem dat vista niet meer opstart maar hij altijd xp opstart.

Hoe kan ik windows xp verwijderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan eerst maken dat vista weer opstart ipv XP.

Klik met de rechtermuisknop op Deze computer en klik op Eigenschappen.

Open het tabblad Geavanceerd en klik onder Opstart- en herstelinstellingen op Instellingen.

Daar kies je Vista als standaard operating system en je sluit alle vensters met OK.

Herstart de pc.

Als je XP op een aparte partitie hebt geinstalleerd is geen probleem.

Dan formatteer je deze partitie en je verwijdert de verwijzing naar XP uit het boot.ini bestand.

Klik met de rechtermuisknop op Deze computer en klik op Eigenschappen.

Open het tabblad Geavanceerd en klik onder Opstart- en herstelinstellingen op Instellingen.

Klik op Bewerken onder Systeem starten.

Het bestand boot.ini opent in kladblok.

Verwijder in de rubriek [operating systems] de lijn waarin windows XP staat.

Die ziet er ongeveer uit als volgt:

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional" /fastdetect

Bewaar het bestand en sluit kladblok.

Herstart de pc.

Als Vista en XP op dezelfde partitie staan, zal iemand anders moeten helpen vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Vista er niet bij staat als operating system vrees ik dat je bij de installatie van xp Vista hebt overschreven ipv multiboot te maken.

De oplossing is dan een nieuwe installatie van Vista met een format van de schijf.

Als je meerdere harde schijven hebt, koppel je deze best los zodat enkel de schijf waarop vista moet komen aangesloten is. Dit is uit voorzorg want er zijn gevallen bekend van waarbij alle harde schijven geformatteerd werden bij de installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.