Ga naar inhoud

Product_ID van Windows


joke

Aanbevolen berichten

Hoi,

Bij de installatie van Windows (of bij de activering) na dat je de cd-key hebt ingegeven wordt er ook een Product-ID aangemaakt. Je kan dat nummer bekijken via Configuratiescherm-Systeem-Apparaadbekeer tabblad Algemeen.

Mijn vraag gaat over deze Product-ID, dat nummer is dat voor een bepaalde installatie altijd hetzelfde, ook bij het formatteren en opnieuw installeren van dezelfde Windows, op dezelfde pc. Of is dat uniek per installatie. Ik heb het hier alleen maar over legale installaties, niet over illegale.

Heeft daar iemand een idee van?

Bedankt op voorhand.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als ik het goed begrijp, bij een format gevolgt door een install met dezelfde cd en uiteraard ook dezelfde cd-key blijft ook de product-id nog altijd dezelfde?

Zelfs als ik die Windows cd en cd-key gebruik op aan andere pc (=andere hardware) dan is de product-id op de twee pc's hetzelfde?

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was wat ik juist wilde weten, bedankt.

Edit: Ik wilde 100% zekerheid en heb het vanavond nog getest. Bij elke installatie wijzigd de product-id.

Ik heb een en dezelfde pc twee keer opnieuw geïnstalleerd met dezelfde cd en cd-key. Telkens was de product-id gewijzigd.

De product-id kan dus niet gebruikt worden om een pc te identificeren want bij een herinstallatie zal dat nummer ook wijzigen.

Joke

aangepast door joke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Product-id wordt wel degelijk gebruikt om de computer te identificeren.

Dat het verandert telkens je opnieuw installeerd is ook normaal.

Ook ziet Microsoft als je bijvoorbeeld 100 computer met dezelfde keycode gebruikt.

Laten we zo bekijken:

Product-ID Mac-adres Key Test

1 77-D2-55-73-44-01 444-444-444-444 Geslaagd

2 77-01-56-75-43-02 444-444-444-444 Opletten

3 77-D2-55-73-44-01 444-444-444-444 Geslaagd

Zoals je ziet is 1 + 3 dezelfde computer.

Bij 2 zal er bij Microsoft een belletje rinkelen als er veel computers dezelfde key wordt gebruikt en dan is er kans dat de computer Illegaal is ondanks orginele cd.

Hoe Microsoft hier precies mee omgaat weten we niet.

Meer details ziet je hier voor Vista.

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal moet je na een herinstallatie van windows ook opnieuw activeren.

Met volgende methode kan je dit vermijden voor WinXP en Vista

Kopieer bestanden wpa.dbl (en wpa.bak als het bestaat) van de system32 map naar een usb stick of een ander extern medium.

Herinstalleer Win xp maar ga niet door de activatieprocedure.

Herstart de pc in safe mode en ga naar de system32 map.

Zoek de bestanden wpa.dbl en wpa.bak en hernoem deze naar wpadbl.new en wpabak.new. Zet dan de bewaarde bestanden van de usb stick in de system32 map.

Herstart de pc

Win 7 is iets ingewikkelder maar de procedure kan je hier nalezen (in het engels)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Product-id wordt wel degelijk gebruikt om de computer te identificeren.

Jawel maar ik ben Microsoft niet.

Ik ben voor iemand een programma aan't maken en moet beletten dat derden dat program ook gaan gebruiken. Dus moet ik zorgen dat dit ook niet kan, een programma is ten slotte maar een cd-tje en daar is rap een copietje van gemaakt.

Ik kan in dat programma een test doen op de product-id dan kan het ook niet op een andere pc draaien maar als ik krijg wel problemen als de oorspronkelijke gebruiker om de een of andere reden zijn pc moet herinstalleren en dat wil ik ook vermijden.

Toch bedankt om jullie bijdrage.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je misschien kan doen indien mogelijk is de unieke IP adres van de computer.

Deze is wel altijd hetzelfde ook na installatie.

Het klopt dat dit adres niet afhankelijk is van de installatie maar wel van uwe provider.

Bij problemen kan je provider u een ander ip-adres geven, daar heb je zelf geen controle over.

Ook bij verplaatsen van je pc (laptop) of je connecteert via een andere provider of zelfs dezelfde provider maar via een ander access-point dan is het ip-adres ook anders.

En het is wel de bedoeling dat als mijn gebruiker zijn laptop meeneemt op verlof dat het programma nog blijft werken.

Nog idee's? Graag.

Joke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.