Ga naar inhoud

Toshiba Li-ion batterij


Meneertje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik weet niet zeker of het hier moet staan, maar denk van wel.

M'n laptop is nu zo'n 2,5 jaar oud, maar m'n batterij werkt niet meer. Ik heb hem niet echt goed gebruikt blijkt na wat opzoekingswerk. Blijkbaar is het beter als je hem op netstroom doet dat je je batterij eruit haalt en dat je beter niet op netstroom zit als je batterij er in zit en opgeladen is. Nu valt m'n laptop dus uit na drie minuten op accu. Dus mijn vraag, kan ik m'n batterij nog (deels) herstellen (zal al blij zijn als ie terug een half uur op batterij kan werken).

Het is dus van Toshiba, een Li-ion batterij.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik zal er eens naar kijken. Zou wel kunnen dat het van ouderdom is. Maar is het dan normaal dat het in twee weken ofzo van goed naar zo slecht gaat?

Maar nog een vraagje, ik heb gehoord dat als je je batterij een dag in de vriezer legt hij terug beter wordt, klopt dit? Durf dit niet echt te testen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt dat het werkt in de diepvries maar zelf niet getest.

Je moet de batterij wel in een plastieke zak doen zodat er geen vocht aan kan.

Ik heb dit gevonden:

De Li-ion batterij kan meer lading bevatten dan de NiCd- en de NiMH-batterij. Per kilogram accu kan de grootste hoeveelheid energie opgeslagen worden (140 Wh/kg). In het laboratorium kan bij een testopstelling de Li-ion-accu ook veel vaker opgeladen worden. Een duurdere constructie met een polymeer heeft nog betere eigenschappen. De vermogensdichtheid van dit soort accu ligt tussen die van de Ni-MH en Ni-Cd accu in: 180 W/kg

In de praktijk blijkt de Li-ion echter kwetsbaar. Bij veel apparaten zit een Li-ion-batterij vast ingebouwd. Indien de batterij stuk gaat, is het niet altijd rendabel om nog een nieuwe accu te kopen. Vanwege de chemische samenstelling is het mogelijk dat Li-ion batterijen bij een defect tot zelfontbranding komen. Daarbij komt zuurstof vrij waardoor er flinke steekvlammen kunnen ontstaan. Maar wanneer de originele lader voor de Li-ion batterij gebruikt wordt en de batterij wordt gebruikt waar hij voor bedoeld is, is de kans op schade zeer klein. Een ander (minder bekend) nadeel is dat de Li-ion batterij zijn capaciteit al begint te verliezen, gelijk nadat hij gefabriceerd is. Bij 25 graden Celsius is dit ongeveer 20 % per jaar, dit loopt op bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat bijvoorbeeld een laptopaccu typisch 3 tot 5 jaar mee.

Lees ook dit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het lezen van dit alles is het dus waarschijnlijk dat de batterij gewoon "kapot" is omdat hij al meer dan twee jaar oud is. Ik zal hem dus eens in de vriezer steken voor een dag en dan zien. Als ik een nieuwe heb is het dus het best dat wanneer je hem niet gebruikt in de koelkast legt, en de batterij ook best niet gebruiken/bewaren op warme plekken en op warme dagen ook niet.

Bedankt voor alles! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.