Ga naar inhoud

nieuwe laptop -- L2 cache?

LL89

Aanbevolen berichten

Omdat de grafische kaart van mijn laptop kapot is ben ik op zoek naar een nieuwe laptop (15inch, numeriek klavier, min 2GB RAM).

Bij het rondzoeken viel mij op dat het dikwijls zo is dat de goedkopere modellen (500-700euro) als enige verschilpunt met de duurdere modellen (meer dan 1000euro) het L2 cache geheugen is. Bij de goedkope is dit meestal 1of2 MB en bij de duurdere 6MB.

Nu vroeg ik mij af hoe belangrijk dit is. Ik weet dat het vrij belangrijk is (en tegenwoordig mss zelf belangrijker dan de kloksnelheid). Maar is het zo belangrijk dat je er 400 euro meer moet voor betalen? Of zal ik het snelheidsverschil nauwelijks merken?

Daarnaast merk ik ook soms grote verschillen in de bussnelheid (800 vs 1066Mhz) (zowel bij CPU als RAM). Hoe belangrijk is dit?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@ Stegisoft, ik zie even niet in waarom een hele zware pc voordelig is bij het programmeren?

wat ik me wel kan voorstellen is dat het voordelig kan zijn bij berekeningen uitvoeren of misschien het compilen, maar het lijkt me eerder dat je dat op zwakkere machines doet en de zware dingen door een server laat doen (in grote bedrijven dan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laptop die ik tot nu toe had was een Packard Bell Easynote MB86-P-008 (2Ghz, 800Mhz FSB, 4mb L2 cache, 2GB RAM, Nvidia 8600 512mb graf geheugen)(1099euro) en daar was ik qua presaties tevreden van (ook tijdens het programmeren).

Ik had verwacht dat de prijzen ondertussen (2,5jaar later) gedaald zouden zijn maar ik heb de indruk dat als ik een gelijkaardige configuratie zou willen ik nog steeds evenveel betaal. En dat vooral de CPU blijkbaar een grote rol speelt in de prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.