Ga naar inhoud

Advies nieuwe pc


flipjeboot

Aanbevolen berichten

Ha allemaal,

mijn huidige pc is inmiddels een jaar of 8 oud, lijkt me reden genoeg om weer eens te kijken voor een nieuwe. Destijds heb ik hem zelf samen laten stellen, en dat heeft 8 jaar lang goed bevallen.

Eerst even het lijstje uit het stappenplan:

1. Wat ga ik doen met de pc:

uiteraard veel gaming, lijkt me leuk om eindelijk weer eens moderne spellen te spelen. Als het even kan ook grafisch goed. Verder wordt hij gebruikt voor foto en video bewerking, en voor mijn werk.

2. budget:

Weet ik niet precies hoor. Ik wil wel graag een meer high-end systeem zodat hij weer wat jaartjes meekan. Zullen we zeggen EUR2500, als het moet kan het nog wat hoger, maar ik wil natuurlijk niet voor niets meer geld gaan betalen.

3. samenstelling? Ja.

4. Overklokken?

Geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Als ik een goed draaiend systeem heb zie ik geen reden om erin te gaan hannesen.

5. Up-graden?

Eigenlijk hoop ik dattie na 2 jaar nog goed loopt, dus alleen als het nodig blijkt te zijn.

6. functies nodig?

Kan ik nog geen antwoord op geven

7. assemblage?

Laat ik liever doen.

8. besturingssysteem?

Vista lijkt me.

9. installatie?

Laat ik ook maar meteen regelen.

10. onderdelen?

behuizing boeit me niet zo. Wel graag genoeg ruimte voor genoeg USB poorten. Ruimte voor DVD en DVD-rewriter.

11. randapparatuur?

Monitor, keyboard, (liefst optische) muis, boxjes.

12. specifieke wensen?

Echte wensen is misschien wat overdreven, maar uiteraard heb ik al wel rondgezocht.

processor: intell of AMD maakt me niet zoveel uit, of misschien hebben jullie nog een tip voor een betere. Wel een Quad-core, das voor sommige vand e software voor mijn werk wel zo fijn.

Videokaart: Altijd ATI gehad, altijd tevreden over geweest, maar ik sta open voor suggesties.

intern geheugen: minimaal 4GB, maar eigenlijk neig ik meer naar 8GB als dat mogelijk zou zijn.

Harde schijf: op het moment heb ik 3TB aan externe schijven staan. Die had ik in ongeveer een half jaar vol. 3TB aan schijfruimte lijkt me dus wel redelijk.

Als DVD speler en DVD rewriter had ik altijd Plextor. Uiteraard moeten die weer in het systeem. Suggesties voor andere merken?

Nou, ik hoop dat jullie hier een mooi systeem van in elkaar kunnen draaien. Het zal wel duidelijk zijn dat ik aan alle kanten nog open sta voor suggesties, dus ik benieuwd. Eventuele vragen zal ik zo snel mogelijk benatwoorden.

Alvast bedankt,

flipjeboot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, eerst en vooral hartelijk dank voor het volgen van het stappenplan!

Je hebt een heel mooi budget, daar kunnen we ook iets moois van maken.

Wat de videokaarten betreft, (hopelijk) binnenkort komt de nieuwe reeks van AMD/Ati uit, de 6800 serie. De verwachtingen zijn hoog en die nieuwe reeks presteert dan natuurlijk ook wat beter. Ik zal voorlopig een samenstelling maken met de huidige kaarten, maar als je nog even hoeft wachten kan je de 6800 nemen. Maar met de huidige videokaarten zal je al héél erg ver komen hoor.

Persoonlijk heb ik nooit Vista gewild, Windows 7 is naar mijn mening gewoon stukken beter. Windows 7 Pro bevat zelfs een speciale XP-modus.

Als muis kunnen we de Mionix Naos aanbevelen als je van Ergonomie houdt, en als je een gewone 'standaard' gaming-muis wilt is Razer of Steelseries wel een goede keuze.

Plextor is een heel goed merk, maar momenteel raden wij een specifiek model aan van Lite-On, omdat die gewoon de beste is. Ik zal straks de volledige samenstelling + uitleg geven.

aangepast door superjona
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, eerst en vooral hartelijk dank voor het volgen van het stappenplan!

Kleine moeite hoor, geeft mij toch ook overzicht wat jullie allemaal willen weten.

Heb je enig idee wanneer die nieuwe grafische kaart uitkomt? Heb geen zin om erg lang te wachten namelijk. Mijn huidige computer begint wel erg veel kuren te vertonen. Waarschijnlijk heb ik toch wel genoeg aan een huidige kaart.

Wat windows betreft leek Vista mij een logische keus, maar dat zal vast met de marketing te maken hebben. Als Windows 7 een betere keus is, spreek ik dat niet tegen. Wat zijn de voordelen van Windows 7 boven Vista?

Die ergonomische muis mag je erbij doen. ik volg jullie advies over de DVD en rewriter.

Ik wacht je samenstelling met spanning af...

flipje

Link naar reactie
Delen op andere sites

De HD 6770 word ergens rond november verwacht. De 6870 zou vlak voor de kerst periode zijn.

Zoals de laatste introducties zal ATI de x770 eerst launchen en het top moddel pas achteraf.

Probleem met deze sector is dat je altijd kunt blijven wachten. Intel komt binnenkort met Sandy bridge socket 1155... en er zal altijd wel iets nieuws zijn.

Mijn persoonlijk advies:

Als je het ziet zitten zou ik tot begin volgend jaar wachten met het aanschaffen van een nieuwe PC.

- De prijzen van hardware liggen momenteel echt heel hoog. Natuurlijk kan het zijn dat de prijzen blijven stijgen maar de dollar zou normaal gezien terug dalen in waarde.

- De nieuwe hardware die begin volgend jaar verkrijgbaar zal zijn is enorm verschillend tov wat er nu is. Intels nieuwe CPU's, Nieuwe GPU's van ATI, nieuwe SSD's, Nieuwe Moederborden volgens de H67 chipset.

Dit is natuurlijk allemaal in verwachting dat ze zich aan de datums houden (intel SSD's voor eind van het jaar, Intel nieuwe CPU's begin 2011, Nieuwe ATI GPU's eind 2010, Nieuwe Moederborden samen met Intel CPU's).

Ik zal anders deze namiddag eens zien wat je nu voor 2500 euro kunt krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk heb ik geen zin om te wachten tot volgend jaar. Mijn huidige is op het moment echt aan het inzakken. Ik kan nog net op internet (zij het erg traag) voor de rest houdt het een beetje op. Grafische kaart geeft problemen al bij de simpelste dingen. Wat eht allemaal veroorzaakt weet ik niet, ook geen zin meer om dat uit te zoeken. Hij is gewoon op.

Daarbij komt dat ik voor mijn werk gewoon een deugdelijk systeem nodig heb.

Dus ik ben benieuwd naar de samnstelling waar jij en superjona op uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hardware prijzen zijn idd momenteel hoog, ik zit dan ook over je budget, maar dan kan je al een beetje vergelijken met de samenstelling die Duidelijk zal geven.

=1&product[304855]=1&product[270100]=1&product[239281]=1&product[7509]=1&product[213924]=1&product[259627]=1&product[280465]=1&product[284881]=1&product[253344]=2&product[241268]=1&product[224718]=1&product[303313]=1&product[226359]=1&product[258129]=1&product[312063]=2&product[76927]=1"]Samenstelling :

Als processor is gekozen voor de Intel Core i7 870, omdat je niet gaat overklokken en dit is gewoon een bloedsnelle processor die zeker aan al je doeleinden voldoet. De i7 870 beschikt over Hyperthreading en Turbo Modus.

Om de processor koel te houden plaatsen we daar een Corsair H70 op, alhoewel dit eigenlijk een van de beste koelers van het moment is, en aangezien je niet gaat overklokken. Maarja, je processor gaat veel beter en stiller koelen, dat is het belangrijkste.

Als moederbord nemen we dan een van de hogere modellen, namelijk de Msi P55-GD85. Dit moederbordje biedt heel veel leuke extra's zonder de bandbreedte van de videokaart op te offeren. USB 3.0. en Sata 600 is allemaal geïntegreerd.

8GB Kingston HyperX 1600Mhz DDR3 is het geheugen. Supersnel, redelijk koel en een goed prijsje. 8GB is wel aangeraden voor een systeem van dit kaliber.

Nu komt het interessant gedeelte, namelijk de videokaarten. We plaasten maar liefst 2 (!) Super Overgeklokte GTX 470 Videokaarten van Gigabyte. Waarom geen GTX 480, wel het antwoord is simpel; je kan er een ei op bakken. Letterlijk. Nu, de GTX SOC van Gigabyte zijn enorm opgeschroefd, dat betekent dat de prestatie van één kaart gevaarlijk dicht komt bij de GTX 480. Met twee van deze kaarten haal je dan ook echt een beest in huis. Gelukkig hoef je geen eieren te bakken op deze SOC 470 kaarten van Gigabyte, want de temperatuur is goed en de koeling is onhoorbaar.

Als bootschijf nemen we een Solid State Disk, deze zijn namelijk vele malen sneller dan een tradionele harde schijf. De Vertex 2 60GB is één van de snelste SSD's en al je programma's zullen dan ook vliegensvlug opstarten. Uiteraard; wat ben je tegenwoorig met 60 Gigabyte... Daarom plaatsen we een Samsung Spinpoint F4 320GB voor al je games op te slaan enzo. En zelfs 320 is tegenwoordig heel weinig, dus voor data heb je nog eens aan 4TB Samsung Spinpoint F3EG schijven.

DVD'tjes lezen en branden gebeurt met de iHas524.

Verder wordt het systeem gevoed door de Nexus RX-8500, omdat dit gewoon een hele goede, efficiënte, en stille voeding is. 850 watt is voldoende voor dit systeem. Al deze onderdelen worden gestopt in de super kwaliteitsvolle Corsair Obsidian 800D.

Als besturingssysteem Windows 7 Professional NL 64 bit. Azerty zal dit systeem assembleren en instelleren met 3 jaar garantie. Sommige onderdelen zoals het geheugen hebben een langere garantie, de langste blijft uiteraard behouden.

Nu is het de beurt aan randapparatuur; als muis de SteelSeries Ikari Laser. De Mionix Naos is niet leverbaar, maar de SteelSeries Ikari is een heel mooi alternatief. Een gamingmuis van topkwaliteit. Daarbij hoort ook natuurlijk een deftige muismat, namelijk de SteelSeries Solo S&S. Meer info over de Solo S&S kan je in onze review lezen. Als geluidsinstallatie kiezen we de gloednieuwe Logitech Z 506. Op een monitor mag je zeker niet besparen, daarom kiezen we hier zelfs voor een LED monitor; namelijk de Iiyama Pro Lite E2472HD B1.

5 euro korting.

Gratis Mafia II.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dit heb ik voor je samengesteld hiermee zit je wel net over de 2500 euro heen.

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B290827%5D=2&product%5B213924%5D=1&product%5B258740%5D=1&product%5B212478%5D=1&product%5B102042%5D=1&product%5B249646%5D=2&product%5B243927%5D=1&product%5B212474%5D=1&product%5B82838%5D=2&product%5B235982%5D=1&product%5B7508%5D=1&product%5B280152%5D=1&product%5B631%5D=1&product%5B305575%5D=1&product%5B243509%5D=1&product%5B284881%5D=1&product%5B253314%5D=1&product%5B284442%5D=1&product%5B284944%5D=1

Behuizing: Lian Li PC-7FNW Miditower(8 uitbreidingsloten)

Voeding: Nexus RX-8500 850W

Moederbord: Gigabyte GA-X58A-UD3R(SATA600 en USB3 aansluitingen)

Processor: Core i7 950 3.06GHz

Koeler: Prolimatech Megahalems met 2x Tacens Aura Ice 120mm (17,5 DBa)

Geheugen: 6GB Kingston DDR3 1333MHz(Als je toch niet gaat overclocken dan is sneller geheugen onnodig)

Videokaart 1: Gainward Geforce GTX 460 OC 1GB (SLI) (Een overclockte variant van de GTX460 die doorgaans net zo snel is als een stock GTX470 en HD5850)

Videokaart 2: Gainward Geforce GTX 460 OC 1GB (SLI) (Een overclockte variant van de GTX460 die doorgaans net zo snel is als een stock GTX470 en HD5850)

Harddisk 1: Samsung SpinPoint F4 320GB(Windows HDD)

Harddisk 2: WD Caviar Green 2TB 64MB cache

Harddisk 3: WD Caviar Green 2TB 64MB cache

Optisch Station: LG BH10LS20 Super Multi Blu-ray brander

Uitbreidingskaart 1: StarTech 5 Port USB 2.0 PCI Express kaart

Uitbreidingskaart 2: Transcend 2 Port USB 3.0 PCI Express kaart

Scherm: Acer B233HUAmmidhz (23 inch 2048x1152 resolutie)

Toetsenbord: Logitech G510 Gaming Keyboard

Muis: ROCCAT KOVA USB 7 knoppen

Geluid: Logitech Z-2300(Je kan ook een 5.1 setje pakken maar dan zul je wel iets moeten verwisselen)

Assemblage + installatie Windows 7 Home Premium x64 en 2 Jaar garantie

Voor een beetje meer kun je uiteraard nog een SSD pakken als bootschijf maar de F4 is ook aardig snel.

aangepast door SigSauer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wat ik bekom.

  • Processor: Intel i7 950. Ik ga voor de X58 chipset aangezien die meer PCIe sloten kan laten draaien. De 950 is recent ook in prijs gedaald en is gewoon zeer goed.
  • Moederbord: Asus P6X58D-E. Goed bordje met USB3.0.
  • Koeling: Corsair H70. Waterkoeling voor een mooi prijsje. Houd de i7 mooi koel zonder dat je zwar aan airflow moet gaan denken.
  • Geheugen: 6GB HyperX. Zeer snel geheugen en 6GB is momenteel meer dan voldoende.
  • Videokaarten: 2x Standaard GTX470 kaarten. Past binnen deze prijsklasse.
  • Voeding: De meest efficiënte voeding in het segment en ook een van de stilste.
  • SSD: De snelste en we nemen 120 GB dan heb je ruimte genoeg voor software en games.
  • HD: We steken er een 1TB schijf bij voor wat opslag capaciteit.
  • Driver: De beste gewoon
  • Behuizing: Zeer stille en stijlvolle behuizing. Aangezien de kast niet veel uitmaakte dacht ik wel dat een stille de voorkeur zou hebben.
  • OS: Windows 7 Home. XP modus heb ik zelf nog nooit gebruikt en ik heb prof. Ik vind het de extra euros niet waard. Maar als je dat zelf wel vind kun je daar 25 euro extra in steken.
  • Assemblage: Assemblage + windows. Ik kies voor 1j garantie... Ik zou niet weten waarom je op assemblage en instalatie garantie zou nemen. 1j is gewoon verplicht om als verkoper te geven.
  • Muis: Komt als beste uit de HWI testen. Echter raad ik aan om de muis in een winkel te kopen waar je hem kan aanvoelen. Er is immers veel verschil in ergonomie.
  • Toetsenbord: Gewoon zeer goed, hier ook hetzelfde als bij de muis: best in een winkel de ergonomie testen.
  • Muismat: Superjona test ze beter dan HWI en volgen we daarom zijn mening.
  • Speakers: Gewoon mooi binnen budget. De Z-5500 is een pak beter maar een paar veelvouden duurder.

Nu staat daar geen Monitor bij. Deze raad ik aan om bij 4Launch te kopen. Azerty heeft deze niet en deze is momenteel de beste die er is voor die prijs.

totaal dus net over de 2500 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen alledrie bedankt voor de suggesties. En sorry voor de late reactie, maar het heeft me flink wat puzzelwerk opgeleverd. Mede op aanraden van collega's ga ik voor de samenstelling van superjona, maar ik heb wel nog een paar puntjes.

Ten eerste een vraagje over de kast. Ik zei al dat ik een aantal USB-poorten nodig heb. Bij de beschrijving van deze kast staat dat er 4 poorten inzitten. Is dit echt het maximum? Of zijn dit de poorten in het front; ik kan dit niet duidelijk zien. Ik hoop dat er gewoon uitbreidingskaarten achterin gestoken kunnen worden? SigSauer noemde hiervoor:

Uitbreidingskaart 1: StarTech 5 Port USB 2.0 PCI Express kaart

Uitbreidingskaart 2: Transcend 2 Port USB 3.0 PCI Express kaart

Dat zou 7 extra poorten geven, die kan ik wel gebruiken. Zijn er geen kaarten met meer dan 2 USB 3.0 poorten? Ik kan ze iig niet vinden.

Overigens mooie kast, maar dat geld ook voor de andere suggesties.

Als DVD-speler/ brander noemt superjona de iHas524, lijkt me prima. Heeft het zin om daarnaast een Blu-ray brander te plaatsen. Op het moment gebruik ik geen Blu-rays maar die zijn nogal in opkomst. Of is er een brander die het gewoon allemaal kan?

Tenslotte, en dat is wel een pijnlijke, ben ik bang dat de monitor die je noemt te groot is. Aan mijn computertafel zit een vrij lage plank. Ik heb er nu een 15'' monitor onder staan, maar een hogere past simpelweg niet. Klopt het dat de breedbeeld variant op 20'' komt? Hebben jullie nog suggesties voor een goede monitor?

Nogmaals bedankt zover en ik wacht op jullie antwoord,

flipje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen alledrie bedankt voor de suggesties. En sorry voor de late reactie, maar het heeft me flink wat puzzelwerk opgeleverd. Mede op aanraden van collega's ga ik voor de samenstelling van superjona, maar ik heb wel nog een paar puntjes.

Ten eerste een vraagje over de kast. Ik zei al dat ik een aantal USB-poorten nodig heb. Bij de beschrijving van deze kast staat dat er 4 poorten inzitten. Is dit echt het maximum? Of zijn dit de poorten in het front; ik kan dit niet duidelijk zien. Ik hoop dat er gewoon uitbreidingskaarten achterin gestoken kunnen worden? SigSauer noemde hiervoor:

Uitbreidingskaart 1: StarTech 5 Port USB 2.0 PCI Express kaart

Uitbreidingskaart 2: Transcend 2 Port USB 3.0 PCI Express kaart

Dat zou 7 extra poorten geven, die kan ik wel gebruiken. Zijn er geen kaarten met meer dan 2 USB 3.0 poorten? Ik kan ze iig niet vinden.

Overigens mooie kast, maar dat geld ook voor de andere suggesties.

Als DVD-speler/ brander noemt superjona de iHas524, lijkt me prima. Heeft het zin om daarnaast een Blu-ray brander te plaatsen. Op het moment gebruik ik geen Blu-rays maar die zijn nogal in opkomst. Of is er een brander die het gewoon allemaal kan?

Tenslotte, en dat is wel een pijnlijke, ben ik bang dat de monitor die je noemt te groot is. Aan mijn computertafel zit een vrij lage plank. Ik heb er nu een 15'' monitor onder staan, maar een hogere past simpelweg niet. Klopt het dat de breedbeeld variant op 20'' komt? Hebben jullie nog suggesties voor een goede monitor?

Nogmaals bedankt zover en ik wacht op jullie antwoord,

flipje

Nee de NEC chip ondersteund helaas maar 2 USB3 poorten een tweede reden is natuurlijk de beschikbare bandbreedte van het PCIe 1x slot.

Daarom heb ik dus ook een extra USB 2.0 uitbreidingskaart gekozen zodat je toch genoeg aansluitingen hebt om je USB hdd's en dergelijke aan te kunnen sluiten.

Je kan ook gewoon een DVD brander pakken en zo weer de nodige euro's besparen, maar ja als je toch zo'n dikke PC gaat bouwen dan is een blu-ray brander echt niet overbodig, zeker in de toekomst waar je ook naar moet kijken. Blu-ray gaat gewoon komen net als al die jaren geleden met DVD. Een brandertje kost nu al praktisch niks meer en daarvoor ook de reden dat ik die gekozen had.

Ja kan uiteraard een kleiner formaat breedbeeld scherm nemen als deze te groot zijn voor je bureau. De hoogste resolutie voor een 20 inch scherm is 1600x1200/1680x1050 wat eigenlijk een zonde is omdat je dan nooit je grafische kaarten echt gaat benutten wat best jammer is dan.

Je kan eventueel een formaatje groter pakken, je kan altijd even opmeten hoeveel ruimte je hebt op je bureau voor je scherm en dit met het product vergelijken.

Acer V223hqbb Lcd Scherm T :: Azerty

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.