Ga naar inhoud

XP over windows Vista installeren


Hendrico

Aanbevolen berichten

Beste,

Graag zou willen overgaan naar xp op mijn laptop. Vista geeft veel te veel fouten en crasht ook te veel naar mijn zin..

Laptop is Sony Vaio VGN AR31M.

Momenteel werken de usb-poorten niet meer (heb dit al trachten op te lossen, maar poging mislukt, zelfs incl jullie forumhulp werkt het nog niet. Geen erg, ik verwijt jullie zeker niets, integendeel : nogmaals veel dank voor de hulp toen)

Maar : ik wil dus XP overheen windows vista installeren..

Hoe begin ik hieraan? Want ik heb al eens opgestart via de installatiecd van XP (heb ik, legale versie) , maar dan kan hij geen harde schijf vinden :hmmmm:

Ik kan de pc opstarten, dan keuze maken 'opstarten via cd-rom' , dan komt er een blauw venster tevoorschijn met drie mogelijkheden. 'Enter' is xp installeren, dus daar klik ik op, maar dan krijg ik de foutmelding dat er geen schijf is aangesloten..

De schijf is wel nog niet in partities verdeeld, maar dit zou ik ook niet willen doen.

Vista moet eraf en XP moet er op.

Blijkbaar simpeler gezegd dan gedaan..

Weten jullie raad?

Dank bij voorbaat !

Hendrik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik kan op dit moment niet bij sony binnen komen om te zien of je wel XP drivers hebt.

Want als je geen XP drivers kan krijgen kan je ook geen XP installeren.

Nu is het zo dat je een verborgen backup partitie hebt en dan kan je niet zomaar windows xp installeren.

Je zal alle partitie moeten verwijderen en opnieuw indelen.

Download dit:

GParted - Browse /gparted-live-stable at SourceForge.net

Brand deze iso op een cd of dvd

Maak altijd een back-up van uw data indien nodig

In bios moet je de cd-rom als eerste boot zetten.

In principe is het zo.

Maak een live cd

Start de computer

Steek de cd in de cd-rom.

Dan zal het programma opstarten.

Let op dat je juiste harddisk neemt indien je meer dan 1 harddisk hebt.

Selecteer de schijf.

Verwijdert alle partitie’s met de rechtermuisknop.

Bovenaan of met rechtermuis maak je een nieuwe partitie en geef de grootte aan

Kies NTFS

Je kan beste op de blauwe balk met de muis de grootte aangeven door van rechts naar links te schuiven en dan worden de 3 vakken automatisch ingevuld.

Wilt je nog een partitie dan klik je weer op nieuw en ext kiezen en klik OK

Klik nu op nieuw en kies voor logical en NTFS

Weer op de blauwe balk de grootte geven.

Zo kan je partitie bij maken en kies dan wel voor logical.

Klik dan op apply.

Wilt je de tweede harddisk ook doen dan is het precies hetzelfde.

Daarna kan je XP installeren.

Ik zou eerder windows 7 installeren dan XP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat als er op die laptop geen xp drivers staan?

Dat zou wel eens kunnen hé..

En ik heb nog een andere laptop met W7, een recentere. Sommige programma's (bv eplan/simatic) werken daar niet op.

Ook niet op vista, wel nog op xp. Vandaar mijn keuze.

Is het trouwens wel verstandig om op een laptop met slechts 2GB ram geheugen windows7 te installeren?

Die cd heb ik ook liggen, kan ik eventueel eens proberen.

Is dat dan wel gewoon insteken, opstarten via cdrom en installeren?

Of moet ik dan dezelfde procedure volgen als hier boven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het opzoekwerk !

Heb ondertussen, met succes, Windows 7 professional op de laptop geïnstalleerd.

Twee nadelen :

- usb probleem is nog steeds niet opgelost :( (als je een geheugenapparaat insteekt, wordt dit niet herkend) .. Steek ik een usbmuis in, dan werkt die wel:hmmmm:

- mousepad : normaal kan ik zo scrollen met het rechtergedeelte, dit gaat ook niet langer. Is hier een oplossing voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Printer wordt niet herkend, scanner heb ik niet. Toetsenbord, usbmuis, draadloze ontvanger van toestenbord etc.. allemaal wel.

Mousepath is ook nog niet opgelost, maar dat vind ik nog niet zo erg tov usbprobleem

Geen enkel geheugenapparaat herkent hij, eerst komt er op "stuurprogramma installeren". Dan geeft hij foutmelding dat apparaat niet goed is geinstalleerd.

In mijn overzicht van hardware staat dan usb hub niet herkend met geel driehoekje en ! teken erin.

Heb al geprobeerd met : externe usbschijf en drie verschillende usbsticks. Telkens zelfde verhaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.