Ga naar inhoud

External hdd valt uit


Firedon

Aanbevolen berichten

Na het inpluggen van mijn external hdd via usbstick valt mijn computer stil.

Hij komt erop bij mijn computer, ik kan even de bestanden bekijken maar na 2 minuten loopt 'explorer' vast en kan ik niets meer doen.

Enigste oplossing is dan op de knop drukken zodat de hdd uitvalt en dan werkt alles terug perfect.

Model: Western Digital WD2500 250 GB

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dit ook op andere pc's of enkel op de jouwe?

Heb je al geprobeerd op een andere usb poort in te pluggen? Wat is dan het resultaat?

Je kan ook het volgende proberen.

Koppel alle usb apparaten los behalve muis en toetsenbord.

Ga naar apparaatbeheer.

Dubbelklik op de usb controllers om ze allemaal te zien.

Klik de onderste aan met de rechter muisknop en kies voor installatie ongedaan maken.

Herhaal dit voor alle usb controllers.

Sluit het apparaatbeheer af en herstart de pc.

De usb drivers worden bij het herstarten opnieuw geinstalleerd en de usb poorten geinitialiseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Dit gebeurd op iedere computer, ik heb op deze pc ook al de usb poorten geprobeerd maar tevergeefs..

Dus nog eens heel kort de situatie.

Als ik mijn ext HDD inplug, dan komt hij na 30 seconden op mijn scherm en kan ik hem bekijken enz

Maar na ongeveer 3-4 minuten kan ik amper iets meer doen, het duurt 2-3 minuten voor ik een map kan openen.

Als ik ervoor iets aan het kopiëren ben vanuit mijn ext HDD naar mijn documenten ofzo, dan stopt hij met kopiëren en blijft hij staan op bv: "45 seconds remaining", maar hij gaat dus niet verder.

Alles blijft vervolgens werken op m'n pc.. behalve 'mijn computer; explorer dus'..

Als ik dan op de knop druk om mijn ext HDD uit te schakelen werkt alles plots terug.

Wat 'kweezie wabbit' hierboven heeft omschreven is gelukt, maar geeft geen verschil aan de situatie.

Excuses voor het late antwoord maar ik had mijn ext hdd in de kast gelegd omdat ik het probleem niet vond, maar wou er nu terug wat achter zoeken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt

Aangezien ik niets meer kon zetten

Ik heb onlangs mijn case eraf gehaald, en mijn externe hdd aangesloten met een SATA kabel op het moederbord.. Ik kon terug een 2tal minuten de schijf lezen, erna ook niet meer. De schijf draaide wel gelijk zot, en ik hoorde hem ook hard draaien, wat volgens mij betekend dat de naald niet meer werkt om op harde schijf te lezen? Ook hoorde ik van die tiks...

aangepast door Firedon
Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm... OK, we kunnen ervan uitgaan dat de computer normaal werkt, aangezien het probleem zich met dezelfde USB-schijf op meerdere computers voordoet. Dan blijven er twee mogelijkheden over: De behuizing van de schijf (met kabels) of de schijf zelf. Ik neem voor het gemak even aan dat je al eens een andere USB-kabel hebt geprobeert, maar dat het resultaat hetzelfde was, dus blijft de casing over. Dan volgt nog één belangrijke vraag: is de data op de externe schijf belangrijk?

In dit geval zou ik zelf de externe schijf voorzichtig openen (goed zoeken naar eventuele schroefjes!), en de schijf uit de casing halen. Helaas is uit de door u opgegeven modelnaam niet duidelijk of u een 'kleine' (laptopformaat, 2,5'') of een 'grote' (normaal formaat, 3,5'') schijf gebruikt, een SATA of een PATA. Mocht u een SATA-schijf aantreffen, of een 'grote' PATA-schijf, dan kunt u met gemak proberen deze intern in een normale computer aan te sluiten. Geeft de computer dan problemen, dan weet u dat de schijf defect is. U kunt proberen de gegevens naar uw normale, interne harde schijf te kopiëren, maar waarschijnlijk zal dit slechts met heel veel moeite (of helemaal niet) gaan lukken. Aan u is dan de keus om hem naar een DataRecovery bedrijf te sturen. Bij WD-schijven kan er dan namelijk zeker sprake zijn van een firmware-probleem, dat u onder normale omstandigheden niet kunt oplossen. De kans hierop lijkt me echter niet zo groot. Het kan ook zijn dat u bij het booten een SMART-error krijgt. Dan weet u meteen dat de harde schijf de schuldige is.

De kans is ook aanwezig dat uw externe casing niet goed functioneert. Mocht de schijf in uw computer normaal werken, dan weet u dat het probleem in de casing ligt. De schijf mag dus ook geen SMART-errors geven bij het booten, en u moet de gegevens normaal kunnen benaderen/bewerken/gebruiken/kopiëren. In dat geval neemt u de schijf mee naar een goede computerzaak en vraagt om een externe behuizing waar hij in past. Deze zal zo rond de 20 euro kosten, vermoed ik. Goedkoper dan dit, en u heeft troep. Duurder dan dit en u koopt een 'echt merk', zonder dat u extra functionaliteiten heeft die u dagelijks gebruikt.

Mocht de schijf in uw computer goed werken, bouw hem dan in in een nieuwe externe casing en controleer of u nu wel de te verwachten werking van de schijf heeft.

Voor u dit alles probeert, een paar puntjes: Als uw schijf duidelijk hoorbare tikken geeft, dan kunt u hem zelf niet meer redden, alleen een bedrijf met de juiste kennis en gereedschappen zal dan eventuele data kunnen redden.

Mocht u een kleine casing hebben (met een 2,5'' laptop-schijfje, kijk dan eens of u een externe voeding kunt aansluiten, of een USB-kabel met een extra voedingsplug (twee USB-stekkers in de computer). Het kan namelijk zijn dat een schijf als dit niet voldoende vermogen krijgt om optimaal te kunnen draaien.

Uit uw verhaal vermoed ik echter dat uw harde schijf op sterven na dood is. Hij wordt door de computer juist herkend (zij het langzaam), zelfs met het juiste modelnummer. Daaruit valt al af te leiden dat de casing de schijf dus correct aanstuurt, en dat de schijf voldoende vermogen heeft om op normale wijze te draaien. Als dit niet het geval was geweest, had u immers geen mappenstructuur kunnen waarnemen. Ik vermoed dat als u de schijf hebt uitgebouwd en aangesloten in uw computer, dat u dan bij het opstarten meteen al een foutmelding krijgt. Of uw computer zal niet (correct) opstarten.

Let er wel op dat u in de BIOS controleert of de computer van de correcte schijf zal opstarten. Mocht u hier zelf niet voldoende kennis voor hebben, vraag dan iemand om u te assisteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.