Ga naar inhoud

POST flow Award bios


tomvh24

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn vraag:

wordt de POST (power on self test) uitgevoerd voor de eerste beep of erna? Hoe weet de bios wanneer hij mag opstarten? De HDD's moeten namelijk op toeren zijn? Hoe wordt dit gedetecteerd? In de Handleiding van seagate staat duidelijk dat de spin up time typisch 12seconden is en max 20 seconden is. Ik veronderstel dat de POST maar mag uitgevoerd worden nadat de HDD's klaar zijn. Hoe weet de bios dat?

Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat of waar ik de nodige informatie kan vinden/lezen?

Aanleiding van mijn vraag:

Ik heb een moderbord gigabyte GA-MA74GM-S2H met daarop een HDD seagate 1,5TB en ,...

Als het koud is (5°C) duurt het tot 3 minuten voordat ik de eerste "beep" hoor. Voor de eerste "beep" mag ik DEL duwen, ik krijg het bios scherm niet. Na de "beep" wel.

Als het warmer is of bij een herstart hoor ik die eerste beep net na de HDD op toeren is. Na een 15 tal seconden of minder.

Ik zoek de oorzaak waarom het zo lang duurt bij een start als het koud is. Vandaar mijn vragen. Zo weet ik of de POST zelf zo lang duurt of lang duurt voordat de post wordt opgestart

PS: ik ben geen PC technieker maar heb een heel klein beetje ervaring door mijn PC-werk zelf te doen.

Bedankt!!

aangepast door tomvh24
Link naar reactie
Delen op andere sites

5°C is misschien wel wat overdreven. 10°C is misschien wel beter. Overdag staat mijn venster op "kip-stand" en als ik thuis kom draai ik pas de verwarming open en start ik de pc op. In de handleiding van de seagate SATA HDD staat dat de "ambient operating temp" 0-60°C is. Van de overige componenten vind ik geen gegevens qua temperatuur waarin ze mogen werken.

Ik zal morgen eens de HDD's loskoppelen en dan kijken.

aangepast door tomvh24
Link naar reactie
Delen op andere sites

De POST wordt uitgevoerd zodra je de knop indrukt om de pc aan te zetten.

De POST contoleert of alle geinstalleerde hardware componenten beschikbaar zijn.

De beep is het resultaat van de POST en geeft een aanduiding van de toestand van de hardware componenten.

1 korte beep is normaal; al het andere duidt op problemen.

Tegen de tijd dat de POST gedaan is, is de HD op snelheid en wordt het BIOS ingeladen en uitgelezen om verder op te starten.

Voor de beep is het bios nog niet geladen en dus ook niet toegankelijk via de DEL toets.

Temperatuur heeft wel een invloed op de werking maar 3 minuten om de POST uit te voeren is wel veel, zelfs bij 5 tot 10°

Als er anders geen problemen zijn met de pc zou ik mij geen zorgen maken en alles laten zoals het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alle Hardwarecomponenten eens 1 voor 1 verwijderd. Tot zover dat ik een naakt moederbord met voeding en ram heb. Het duur nog altijd even lang totdat ik de eerste "beep" krijg. Ik heb wel de onboard grafische kaar actief gezet.

Ik heb ook alles spanningen van de voeding nagemeten met multimeter en scoop. Alles spanningen zitten binnen de 5% range en alle spanningen zijn mooi vlak. De voeding lijkt mij dus ook OK

Als ik het ram ook nog eens verwijder dan krijg ik na een druk op de powerknop "beep" "beep" "beep" wat aangeeft dat er geen ram inzit :P.

@kweezie wabbit

Bedankt voor de héél duidelijke uitleg. Ik zal het idd zo laten. Voor de rest draait de PC heel vlot en start windows normaal op. Juist het inladen van de bios duurt lang bij iets koudere temperaturen.

Er is mij nog 1 ding niet echt duidelijk. Je zegt dat de bios wordt ingeladen na de POST. Je verondersteld dat de HDD dan al op snelheid is. Waarom start een PC met SSD dan véél sneller op? Volgens mij zijn er toch enkele voorwaarden voordat de bios wordt ingeladen? 1 ervan lijkt mij dat de HDD op snelheid moet zijn. Ik ken de basis principes niet maar dit lijkt mij een logisch antwoord waarom PC's met SSD's veel sneller opstarten. Of zit ik er totaal naast?

Tom

aangepast door tomvh24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Loop het moederbord zelf eens na, controlleer alle capcaitatoren eens of er niets bol staat of gesprongen is.

badcaphoto.jpg

En nee, een hardeschijf os SSD heeft geen enkele invloed op de snelheid van het laden van het POST of de BIOS.

De enige reden dat een pc met SSD sneller opstart is omdat het windows deel daar enorm veel profijt van heeft.

SInds ik een SSD heb duurt het bij mij net zo lang om heel mijn POST en BIOS door te komen als toen ik een reguliere hardeschijf gebruikte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loop het moederbord zelf eens na, controlleer alle capcaitatoren eens of er niets bol staat of gesprongen is.
Zal ik doen maar dit zou mij al opgevallen zijn hoor. Een gezwollen condensator zou mij wel direct opvallen.

badcaphoto.jpg

En nee, een hardeschijf os SSD heeft geen enkele invloed op de snelheid van het laden van het POST of de BIOS.

De enige reden dat een pc met SSD sneller opstart is omdat het windows deel daar enorm veel profijt van heeft.

SInds ik een SSD heb duurt het bij mij net zo lang om heel mijn POST en BIOS door te komen als toen ik een reguliere hardeschijf gebruikte.

In de manual van de seagate Barracuda 7200.11 staat duidelijk dat de 1,5TB een spin up tijd heeft van 12 tot 20 seconden. Windows kan toch nooit opstarten voordat de HDD op snelheid is? Of wel. Een SSD zal dus wel rapper opstarten?

Klik op link en download de manual (de 2de). Op pagina 12 staat de spin-up time.

Barracuda® Hard Drives | Seagate

Maar swoit. Als ik alle hardware verwijder (behalve ram en voeding) heb ik het probleem ook nog. Het komt dus niet bij de HDD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke processor heb je eigelijk want dat vind ik niet terug in de vorige berichten.

Het uitvoeren van de POST en het inlezen van het BIOS heeft niets met de HDD te zien en dus maakt het hiervoor niet uit of je een SSD of klassieke HD gebruikt.

Om na de POST het OS op te starten gaat wel sneller met een SSD. Vandaar dat de totaaltijd voor het opstarten korter is met een SSD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen condensatoren gezien die lekken of gesprongen zijn.

Het is een AMD Athlon 64 X2 Dual core Processor 5600+ 2.90GHz

4GB DDR2 Apacer ram

Zou een biosupdate helpen? Waarschijnlijk niet zeker omdat de bios pas wordt ingeladen na de POST?

Alvast hartelijk dank voor jullie inzet!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.