Ga naar inhoud

Lanverbindingsprobleem op kot/appartement


Aanbevolen berichten

Als je wisselt met 2 pc's op 1 kabel kan je ip conflicten krijgen als 1 van de 2 pc's een vast ip heeft ingesteld. Ik ga nu wat netwerk theorie geven :-)

Je plugt de Vista in en deze vraagt aan de router om een IP (want die staat op automatisch verkrijgen)

De router noteert de poort (aansluiting) waarop het verzoek binnenkomt en het mac-adres van de vista, koppelt hieraan een ip, stuurt het ip naar de vista en je hebt netwerkverbinding.

Nu haal je de utp uit de vista en plugt hem in de Mac (die een vast ip heeft).

De Mac wil met zijn vast ip verbinding maken maar de router heeft op deze aansluiting een ander ip toegekend en weigert dus de connectie.

Als de Mac ook op automatisch staat (via dhcp), stuurt die een verzoek om een ip naar de router zodra de utp wordt ingeplugd.

De router ontvangt deze vraag en zal een ip toekennen. Dit kan hetzelfde ip zijn alS wat voordien aan de vista was toegekend maar het kan ook een ander zijn.

Bovenstaande uitleg is in geval je geen eigen router gebruikt.

Als je een eigen router gebruikt, kan je makkelijk 2 utp kabeltjes nemen en elke pc met zijn eigen kabeltje verbinden of draadloos werken.

Dan heb je zeker geen ip conflicten als je beide pc's op automatisch zet.

Op de pc's zet je best IP en DNS op automatisch verkrijgen. Dan kan je al eens van lokatie veranderen zonder te moeten "prutsen" aan de netwerkinstellingen. Gewoon utp kabel inpluggen en je hebt netwerkverbinding.

De Mac moet je zetten op "via dhcp".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik begrijp wat je zegt.

Alleen lukt het via DHCP ook niet, vandaar de post !

Als ik dan naar de eigenschappen kijk van het internet dat hij aangeeft op mijn MAC via DHCP merk ik een heel ander IP op...

Niet bv 192.168.254.9 (werkend ip op Vista)

Maar bv 195.168. ...

Dat kan toch niet hé ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is terminal zoals opdrachtprompt in windows maar in mac wordt andere opdrachten gegeven.

Mac = man ipconfig

Windows = ipconfig/renew

of beter onderstaande tekst kopieren en opslaan als dns.bat en dan erop klikken.

echo ipconfig /flushdns

ipconfig /flushdns

echo ipconfig /release

ipconfig /release

echo ipconfig /renew

ipconfig /renew

exit

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.