Ga naar inhoud

Er crasht iets ... , maar wat?


Strega

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds enige tijd, een jaar ongeveer, crasht er iets in mijn computer maar ik heb totaal geen idee wat.

Computer specificaties:

Ik heb even mijn computer gezocht op het internet: HP Pavilion m9150.be

Het enige dat veranderd is aan mijn computer is een nieuwe grafische kaart die ik heb laten steken, namelijk:

NVIDIA GeForce 9600 GSO 512MB

Deze heeft 2 kabels voor extra voeding, maar tot een 2 weken geleden werd er daar maar 1 van gebruikt.

Aan mijn computer hangen 2 schermen, 1 van 1440x900px en 1 van 1920x1080px.

De symptomen:

Ik zal eerst even zeggen wat er juist zichtbaar gebeurd en daarna wat ik er aan gedaan had.

Het probleem doet zich enkel voor tijdens een game. Mijn beide schermen worden even zwart, krijgen terug hun beeld, weer zwart, weer beeld, etc... Dit blijft zo doorgaan tot oftewel het spel crasht, of ik het proces kill van het spel.

Ik heb een screenshot van de error mee gepost.

Na die crash kan ik Windows Live Mail niet meer openen, beter gezegd, ik kan het nog wel openen maar er staat niets in. Terwijl dit aan het openen is flitsen mijn schermen weer zo en krijg ik weer diezelfde error.

Wanneer de crash aan het gebeuren is zie ik op mijn 2e scherm ook dat Skype en Windows Live Messenger niet meer reageren of zelfs stoppen met werken. Gisteren was het zelfs zo dat Windows Explorer stopte met werken.

Wat heb ik er aan gedaan:

In het begin werd er mij verteld dat ik mijn ventilatoren eens moest uitspuiten. Dit heeft even geholpen. Nadat het probleem weer naar boven kwam heb ik mijn pc open gezet en nadien een externe ventilator er op laten blazen (zie andere foto). Dit laatste werkt nu (meestal) nog ALS ik die opzet VOOR ik mijn computer opzet. Als ik 5 minuten wacht met de ventilator op te zetten nadat mijn pc opgestart is crasht het. Als ik dit ervoor doe is er een veel kleinere kans dat het crasht.

Ik heb ook al mijn NVIDIA driver verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, ik heb alle updates gedaan en ik heb ook al eens gekeken naar de temperaturen van de CPU en de GPU. De CPU bleef rond de 50° hangen, de GPU blijft in normale toestand rond de 55, tijdens het gamen met die ventilator tussen de 60 en de 70, zonder de ventilator tussen de 80 en 90. In die 2 laatsten gevallen zijn er al crashes geweest dus ik weet niet zeker of het met de warmte te maken heeft.

Wat ik ook heb gemerkt is dat tijdens een crash mijn 4 cores op 100% springen.

Nadat ik mijn computer herstart kan ik weer even gamen.

Door al deze symptomen twijfel ik tussen 3 elementen waar het probleem kan liggen:

  • CPU vanwege die 100% tijdens een crash
  • GPU vanwege de schermen die flitsen
  • Moederbord vanwege de error die zegt dat het aan de driver ligt

Ik heb ook nog even gedacht dat het aan de warmte kon liggen omdat het met ventilator toch véél langer werkt dan zonder en omdat ik maar 1 ventilator had in mijn kast die de lucht van binnen naar buiten zoog...die stond onderaan. Iedereen weet dat warmte stijgt, hierdoor denk ik dat mijn kast voor de crashes begonnen veel te warm is geworden en dat daardoor er misschien iets is kapot gegaan, maar daarmee weet ik nog niet waaraan.

Sorry voor de zo lange tekst, maar ik kan het niet korter vertellen. Het kan zijn dat ik nog wat vergeten ben, dan vul ik het wel aan.

Alvast bedankt,

Bart

post-26155-1417704391,9292_thumb.jpg

post-26155-1417704391,9446_thumb.jpg

aangepast door Strega
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hoi Strega,

Download en installeer Speccy.

Start het programma en er zal nu een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan " File - Publish Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Yes ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Zo krijgen we een beter beeld van je hardware.

Weet je hoeveel Watt de voeding is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heeft 2 kabels voor extra voeding, maar tot een 2 weken geleden werd er daar maar 1 van gebruikt.

De aansluitingen voor de voeding van de grafische kaart zijn dit een 6 pins PCIe aansluiting en een gewone molex?

Ik denk dat je voeding niet zwaar genoeg is en dat je daarom crashes krijgt.

Heb je de originele kaart nog om eens een tijdje te proberen of een zwaardere voeding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van plan één van de dagen een nieuwe case + voeding te kopen, ook heb ik de originele kaart nog, ik kan beiden proberen. Wat de aansluiting betreft weet ik dat de kaart met een gewone PCIe aansluiting op het moederbord zit, maar voor de rest niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.