Ga naar inhoud

Externe harde schijf moet geformatteerd worden


Nukus

Aanbevolen berichten

  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb een pb gehad om hier ook even naar te kijken. Sorry voor mijn late reactie, ik was een weekje op vakantie...

Omdat u zelf al meldt dat de gegevens moeilijk of niet te vervangen zijn, ga ik er vanuit dat het hier er meer om gaat de gegevens beschikbaar te maken dan om de schijf te herstellen. Deze regel heeft mij zelf ook professioneel al vaak geholpen. Het is vaak beter het redden van de schijf (de hardware) als overbodig te beschouwen, zolang de gegevens maar veilig zijn gesteld.

Allereerst zou ik aanraden om de schijf uit de casing te proberen te krijgen en deze aan te sluiten in een gewone computer. U kent vast wel mensen die bereid zijn om hun pc hier even voor beschikbaar te stellen. Het risico is vrij minimaal, zolang u maar geen al te vreemde toeren uit gaat halen.

U meldde al dat het een externe WD-schijf is, type 'Elements'. Deze casings bevatten laptop-schijfjes, waar ik vrij blij mee ben. De kans dat deze hardwarematig beschadigd is (of wordt), is veel kleiner doordat deze robuuster zijn gebouwd dan hun grote broers (die in de gewone pc zitten). Over de aansluiting hoeft u zich geen zorgen te maken, dit is een gewone SATA-aansluiting, zoals die ook op andere harde schijven zit.

De kans is echter vrij groot dat u ook hier gevraagd wordt om de schijf te formatteren. Mocht dit niet het geval zijn, zou ik aanraden om de gegevens direct over te zetten naar een andere/nieuwe schijf. Op zich zal enkel formatteren de bestaande gegevens niet zo beschadigen dat herstel onmogelijk is, maar voorkomen is beter dan genezen.

Mocht het testen in een (andere) computer inderdaad leiden tot hetzelfde probleem, formatteer dan beter niet en ga op zoek naar een data-herstel programma. Recuva is een leuke gratis optie, met een grote kans dat u vrij veel informatie terugvindt, maar in uw geval zou ik op zoek gaan naar FileScavenger. Dit programma is niet gratis, maar zal u na een snel onderzoek (quick scan) zeer waarschijnlijk al al uw gegevens beschikbaar stellen. Indien gewenst kan het ook een uitgebreide scan doen, deze duurt alleen wat langer. FileScavenger is een programma dat ook door professionals gebruikt wordt, Recuva wordt door hen (ons) gezien als een 'kinderspeeltje voor hobby-gebruik'. Maar als Recuva u al kan voldoende helpen, zal dit zeker in de kosten schelen.

In ieder geval wil ik u van harte aanraden om een extra externe schijf aan te schaffen, om de gegevens van deze schijf op op te slaan. Of u (via de andere pc) de gegevens direct kunt benaderen of alleen via een programma, het terugschrijven naar dezelfde schijf zal alleen maar meer problemen opleveren. Zodra u de gegevens op een andere schijf hebt opgeslagen, kunt u de WD Elements-schijf veilig formatteren. Voordat u hem weer gaat gebruiken, zou ik hem wel even goed (laten) controleren. U kunt dit doen door een schijfcontrole door Windows uit te laten voeren, of door MHDD te downloaden en dit programma de schijf te laten testen. Mocht u dan fouten tegenkomen, hebt u een goede reden om de leverancier of WD aan te spreken op de garantiebepalingen. Bij geen fouten kunt u de schijf veilig weer gebruiken.

De genoemde herstelprogramma's kunnen beiden ook over USB werken, maar dit zal de snelheid zeer nadelig beïnvloeden: USB is immers veel trager dan een directe aansluiting op het moederbord.

Voor uw belangrijkste gegevens zou ik zeker aanraden om deze veilig te stellen op een tweede medium. Dat kan een extra externe schijf zijn, maar ook een CD of een DVD. Houdt er wel rekening mee dat deze vaak maar een beperkte levensduur hebben. CD's en DVD's worden vaak gezien als een 'tijdloos' medium, maar na 5 jaar (zelfs ongebruikt) is de oppervlakte vaak onbruikbaar. Ze zijn namelijk wel gevoelig voor een vorm van roest/rot. Dit geldt in mindere mate ook voor harde schijven als ze ongebruikt blijven. Een ongebruikte (moderne) schijf heeft een levensduur van ongeveer 8 - 10 jaar. Bij gebruik neemt dit af tot ongeveer 5 jaar. Als een schijf langer leeft, is dat meer omdat u hem minder gebruikt dan de fabrikant op rekende, of omdat u geluk hebt gehad tot nu toe.

U hoeft geen backup te maken van alle gegevens, enkel van die die belangrijk voor u zijn! Dit kan een hoop ruimte schelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee nou ik heb zojuist File Scavenger even geprobeerd, en met alleen een Quick Scan heeft het zo'n 384 gigabyte aan bestanden weten terug te halen. Volgens mij is dit bijna alles wat er oorspronkelijk op stond. Enige probleem is nu dat ik geen ruimte heb voor al die bestanden, zal dus eerst een nieuwe externe harde schijf moeten gaan halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's mooi om te horen, ben blij dat dat in ieder geval gelukt is. Gebruik de nieuwe schijf die je nu gaat halen / hebt gehaald dan voorlopig alleen als backup. Het kost wat tijd om alle gegevens over te zetten, maar probeer ze na het herstellen toch maar weer te kopieren naar de oude schijf. Voor je naar het volgende gedeelte van deze post gaat, wees er alsjeblieft 100% zeker van dat alle redbare gegevens overgezet zijn naar de nieuwe schijf.

Om de oude schijf gereed te maken voor een hernieuwd gebruik, zou ik aanraden een wipe-programma te zoeken dat de gehele schijf kan overschrijven. Op Disk Wipe - Free software kun je hiervoor een gratis programma vinden. Let er wel heel goed op dat je alleen die schijf wiped waarvan je de gegevens hersteld hebt. Koppel dus alle andere schijven af, behalve de systeemschijf. Controleer het liefst 5x of je inderdaad de goede schijf gaat wipen, want het vernietigd alle informatie die erop stond. Herstel van de informatie op deze schijf wordt door dit proces onmogelijk gemaakt.

Het wipe-proces duurt heel lang, maar het voordeel is dat iedere sector meerdere keren aangesproken wordt en dus dat defecte sectoren door de schijf zelf ondervangen worden. Dit is dus meteen een soort foutcontrole, naast dat het voorkomt dat je straks dubbele informatie krijgt.

Nadat de schijf gewiped is, zet je er een nieuwe partitie op en kopieert de gegevens van je nieuwe schijf terug naar de oude externe schijf. De nieuwe externe schijf leg je ergens veilig (in een kast) en gebruik je voorlopig alleen om af en toe (1x per week) de nieuwste belangrijke bestanden bij op te zetten. Dit wordt voorlopig je backup voor mocht de oude schijf onverhoopt weer eens instorten.

Extra tip: Zet ook de belangrijk(st)e documenten en bestanden van andere schijven meteen op de nieuwe schijf, dan heb je deze ook veiliger dan voorheen. Iedere harde schijf sterft nu eenmaal op den duur, en dat gebeurt altijd wanneer het het slechtst uit komt.

Probeer er wel voor te zorgen dat je de nieuwe schijf niet verder vult dan 85%. Schijven die voller staan dan 85% krijgen vaak problemen met hun bestandssysteem. Dit is wel uit te leggen, maar vergt een zeer ingewikkeld technisch verhaal. Het is zeker mogelijk schijven te vullen tot 100%, maar ga er maar vanuit de schijf niet meer lekker werkt en dat je dan data kwijtraakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.