Ga naar inhoud

Facturatiepakketje voor Mac dat draait op OS X, dus geen windows nodig.


Aanbevolen berichten

Na jarenlange allerlei problemen met de pc ben ik windows strontzat... Ik ben van plan om mij een iMac aan te schaffen en enkel programma's/software te gebruiken dat draait onder het besturingsprogramma van Apple, OS X dus, ik wil helemaal niks meer hebben dat draait onder Windows. Daarom moet ik mij een nieuw sofwarepakket aanschaffen voor mijn facturatie. Geen volledig boekhoudprogramma, boekhouding is voor de boekhouder: enkel een facturatieprogramma (zoals ik nu heb van C-Logic: Venlite facturatie, maar dat werkt enkel met het windows besturingsprogramma, en daar ben ik ondertussen allergisch aan geworden!) Heeft iemand kennis van zo'n programma? Elke tip is welkom, want bij mijn multimedia dealer hebben ze geen zo'n software pakket, enkel windows compatibel voor... Alvast bedankt voor uw hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een problematiek die je wel meer zult tegenkomen als je de Apple weg bewandeld. Door het (totaal onterechte) monopolie van MS is er veel software alleen voor Win:thumpdown:

Er is echter wel een lichtpuntje. Er zijn verschillende manieren om een Win pakket op een Mac te laten draaien. Deze techniek wordt VM (Virtuele Machine genoemd). Wat er eigenlijk gebeurd is dat je onder je OS X een Windows machine draait. Dat is een venster dat volledig de Windows omgeving simuleert.

Dus je hoeft niet op zoek naar een OS X pakket persé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heb ik ondertussen ook al begrepen. Via Bootcamp (apart opstarten) en Virtualisatie (draaien alle 2 samen) alé zo werd mij gezegd, maar dat betekent dat ik Windows moet draaien op mijn Mac en momenteel heb ik daar echt geen behoefte aan, mijn aversie tov Windows is momenteel nogal buiten proporties :eviltongue:. Ik denk dat ik dat gratis programmaatje Simpelfact.nl es zal downloaden (kan zowel voor pc of mac) en dan zie ik wel. Apropos, kan Adobe Reader gedownload worden op OS X ? Of werkt dt programma ook enkel in Windows?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat een versie van Adobe pdf reader voor Apple, het volledige pakket, waarmee u dus ook pdf's kunt maken dacht ik niet, maar ik kan het momenteel niet controleren want de site van Adobe ligt eruit.

Een vreemde zaak eigenlijk, als u weet dat het pdf formaat eigenlijk voor Apple werd ontwikkeld;-).

Als u Virtualisatie gebruikt draait u eigenlijk geen Windows (of één van de andere softwares) op uw Apple. U draait een OS X applicatie die toelaat dat bepaalde Windows (of andere) software tesamen met OS X draaien.

Virtualisatie komt eigenlijk uit de "grote" computer wereld, waar het al lang werd gebruikt om één grote mainframe, qua hardware, functioneel op te splitsen in virtuele machines. Dit heeft als voordeel dat je beter je hardware kan schalen.

Hetzelfde principe wordt gebruikt op zware netwerk servers. Doordat de VM's onafhankelijk van elkaar draaien is dit veiliger en economischer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik dat gratis programmaatje Simpelfact.nl es zal downloaden (kan zowel voor pc of mac) en dan zie ik wel.

Denkt u er wel aan dat een Nederlandse boekhouding en een Belgische niet hetzelfde zijn. Het bankrekening probleem is dan wel opgevangen met de IBAN, maar qua BTW bijvoorbeeld zijn er nog belankrijke verschillen. Ik weet niet of u uw fakturatiegegevens electronisch doorstuurt naar uw boekhouder ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat een versie van Adobe pdf reader voor Apple, het volledige pakket, waarmee u dus ook pdf's kunt maken dacht ik niet, maar ik kan het momenteel niet controleren want de site van Adobe ligt eruit.

Een vreemde zaak eigenlijk, als u weet dat het pdf formaat eigenlijk voor Apple werd ontwikkeld;-).

Als u Virtualisatie gebruikt draait u eigenlijk geen Windows (of één van de andere softwares) op uw Apple. U draait een OS X applicatie die toelaat dat bepaalde Windows (of andere) software tesamen met OS X draaien.

Virtualisatie komt eigenlijk uit de "grote" computer wereld, waar het al lang werd gebruikt om één grote mainframe, qua hardware, functioneel op te splitsen in virtuele machines. Dit heeft als voordeel dat je beter je hardware kan schalen.

Hetzelfde principe wordt gebruikt op zware netwerk servers. Doordat de VM's onafhankelijk van elkaar draaien is dit veiliger en economischer.

1) Als ik u goed begrijp dan is het beter om géén Bootcamp voor windows te installeren op een Mac maar een Virtualisatie/parallels om het ene programmaatje dat ik nog zou gebruiken onder windows (ik kan dan mijn Venice Lite facturatie editie behouden en dat is al bij al toch het gemakkelijkste) te laten werken. In lekentaal heb ik begrepen (als 't juist is weet ik niet) als je Bootcamp voor windows op je mac zet moet je een windows licentie aankopen en draait windows altijd "mee" op je Mac zelfs al start je op in OS X, en bij virtualisatie draait windows onder OS X en van zodra je de toespassing sluit (in mijn geval Venice Lite) draait er ook geen windows meer. Juist ?

2) Moet ik ook een anti-virusprogramma installeren op mijn Mac? Ik kocht vroeger Norton, heb er 't laatste jaar zelfs geen gebruik van gemaakt tot op het einde van het jaar, vermits mijn pc véél te traag werd en heb sedertdien het gratis Avast anti-virus gebruikt en ben daar zeer tevreden over. Weet alleen niet of een anti-virus nodig is op Mac en of Avast ook werkt op Mac ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eigenlijk net andersom. Bootcamp (gratis bij OS X Lion) laat u toe om naast OS X ook een ander operating systeem op uw hardware te zetten. Vroeger was dat bij Apple niet mogelijk omdat zij andere processoren gebruikten. Vandaag is een Apple qua basis hardware (vrijwel) op dezelfde chips gebouwd dan eender welke andere PC. Dat is ook de reden dat ze zijn overgestapt op OS X, wat eigenlijk een Unix variant is. Dus u heeft dan twee volledig aparte OS'en op één PC staan. Het nadeel van deze aanpak is dat u steeds de machine moet herstarten om van het ene naar het andere te gaan. Het voordeel is dat het goedkoper is aangezien u uw bestaande Windows XP licentie kunt blijven gebruiken. (Niet echteen aanrader aangezien XP toch ooit zal verdwijnen). Het wordt ook lastig als u gegevens vanuit uw Apple omgeving wil gaan gebruiken onder Windows (Klantenbestanden, artikelen, enz...).

Een VM oplossing is ietwat duurder aangezien u de VM licentie moet kopen + een gevirtualiseerde Windows 7. Het voordeel is dat u niet hoeft te herstarten om te wisselen tussen de twee. De VM is een venster als een ander tussen uw Apple applicaties. Hij neemt ook alleen maar rekenkracht en geheugen zolang hij actief is. Tweede voordeel is dat in principe alles wat u van randapparatuur heb in de Apple omgeving ook werkt onder de VM (In theorie, en het klinkt simpeler dan het is;-)).

Zoals voorheen, beide oplossingen hebben hun voor- en nadelen. Bootcamp is goedkoper maar minder gebruiksvriendelijk, VM is duurder, complexer maar gebruiksvriendelijker.

Beide oplossingen zijn complexer dan gewoon een computer met één OS, wat dat dan ook moge zijn.

Wat de antivirus betreft, OS x is even kwetsbaar dan Windows omdat het een Unix gebaseerd OS is, en vrijwel alle kritieke toepassingen op het internet (Webservers, databases, banken, ...) draaien op Unix. Dus ze zijn net zo'n groot doelwit voor professionele hackers dan Windows servers en PC's. Dus u mag kiezen wat u wil, zeker als er kritische gegevens op een systeem staan heeft u goede beveliging nodig. AVAST bestaat alleen voor Windows. Een gratis anti-virus voor Apple ken ik niet (wat niet wil zeggen dat het niet bestaat). Toch zou ik u niet aanraden om een gratis versie van eender welke anti-virus te nemen als u broodwinning ervan af hangt:dong:. Voor zo'n 65 € per jaar heeft u een degelijke anti-virus, dat lijkt me de investering wel waard.

(Degene die ik gebruik bestaat ook voor OS X trouwens).

Als ik lees dat uw huidige PC al een respectable leeftijd heeft dan wil ik toch ook even uw aandacht trekken op het feit dat u ook een goede backup op uw systeem moet voorzien. Hoe complexer de configuratie hoe moeilijker dit wordt. Toch is het van levensbelang, want zeker als u professionele gegevens op uw PC hebt staan kan u het zich gewoonlijk niet veroorloven dat deze van het ene moment op het andere allemaal weg zijn. Het is als een brandverzekering voor uw huis, u heeft ze (hopelijk) nooit nodig, maar u kunt niet zonder.

Uw probleem op de windows PC is nu even van de baan, maar het lijkt me inderdaad een goed idee om de situatie eens te bekijken, welke kant u ook uit gaat.

Ik kan u nog een paar links meegeven waar u wat meer informatie terugvind, maar het is nooit genoeg om een dergelijke beslissing op te baseren.

VM voor OS X Lion

Bootcamp

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de antivirus betreft, OS x is even kwetsbaar dan Windows omdat het een Unix gebaseerd OS is, en vrijwel alle kritieke toepassingen op het internet (Webservers, databases, banken, ...) draaien op Unix. Dus ze zijn net zo'n groot doelwit voor professionele hackers dan Windows servers en PC's. Dus u mag kiezen wat u wil, zeker als er kritische gegevens op een systeem staan heeft u goede beveliging nodig. AVAST bestaat alleen voor Windows. Een gratis anti-virus voor Apple ken ik niet (wat niet wil zeggen dat het niet bestaat). Toch zou ik u niet aanraden om een gratis versie van eender welke anti-virus te nemen als u broodwinning ervan af hangt:dong:. Voor zo'n 65 € per jaar heeft u een degelijke anti-virus, dat lijkt me de investering wel waard.

(Degene die ik gebruik bestaat ook voor OS X trouwens).

Kan u mij laten weten welke anti-virus u gebruikt? Een goeie tip is altijd welkom hé :-)

Anderzijds: ik denk eraan mij de "Apple iMac 21.5 Corei5, 2.7 Ghz 4GB 1TB Radeon 6770/512" aan te schaffen, vindt u dat een goeie keuze?

En weet u of deze Apple wel een SD- en XD-kaartlezer kreeg?

Ondertussen heb ik mij al "wurm" gelezen over Bootcamp, Virtualisatie, Emulatie... pff, en ik heb beslist: ik kies Virtualisatie lijkt mij, na alle voordelen en nadelen van alle 3 in de weegschaal te hebben gelegd, voor mij de beste keuze. Nu nog de gepast Apple en anti-virus...

aangepast door patsy.m
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.