Ga naar inhoud

een 2e router


xiantr0

Aanbevolen berichten

goeden avond heren.

ik heb sinds een tijdje een probleem met mijn router.

ik heb vanaf mijn modem een sitecom 300N staan.

waaraan ik een kabel heb gelinkt naar boven.

waarbij ik er een twede router tussen heb gezet om,

mijn coputer en ps3 allebij via de kabel te kunnen gebruiken.

dat is een linksys.

maar als ik de linksys er tussen heb dan kan ik vanaf mij computers die beneden

direct op de sitecom staan geschakelt niet meer mijn computer boven zien in

het thuisnetwerk.

dus ben ik zelf aan het zoeken geweest in de instellingen van de router maar

ik heb niks kunnen vinden.

zou iemand mij kunnen vertellen of daar een oplossing voor is??

alvast bedankt voor de moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar de tweede router:

Ga naar de lan gedeelte.

Vul daar zo in:

IP = eerste router ip maar dan de laatste getal veranderen bijvoorbeeld: 192.168.1.125

subnet masker: 255.255.255.0 ofwel 255.255.0.0 (moet je kijken in de eerste router anders hebt je geen netwerk)

standaard gateaway = eerste router IP adres bijvoorbeeld 192.168.1.1

Herstart de eerste beiden routers

Nota: normaal is het netwerkkabel van de vrije poort van de eerste router en dan op de tweede router op de apart poort maar het kan ook zijn op de vrije poort. Dat dient je te testen want het verschil van router tot router.

Link naar reactie
Delen op andere sites

U had een switch kunnen gebruiken i.p.v. een router om meer poorten beschikbaar te hebben.

We kunnen de tweede router normaal wel instellen als "passief" (dus eigenlijk de routing functie afzetten). Kunt u mij het exacte type doorgeven a.u.b?

is met een switch het niet zo dat je dan maar 1 van de apparaten kan gebruiken of een gedeelde internet snelheid krijgt?

en ik heb even uitgezocht de 2e router is een linksys cisco

type: WRT 120N

aangepast door xiantr0
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een switch is een passieve netwerkverdeelbox, hij dient gewoon om meer toestellen te kunnen aansluiten.

Een router is een actief netwerk component en beheert uw intern netwerk, daarom mag er maar één actief zijn.

Uw internet verbinding wordt altijd gedeeld door het aantal aangesloten toestellen, uiteindelijk heeft u maar één kanaal naar buiten.

In uw geval zitten er twee routers in uw netwerk en dat geeft conflicten dus gaan we er een "passief" maken.

Een eerste ding dat we moeten doen is de bekabeling nakijken. De kabel van de eerste router moet op één van de 4 LAN poorten van de tweede komen, dus NIET op de WAN poort.

In de configuratie van de router moet DHCP uitgeschakeld zijn of worden.

U moet ook een IP adres toekennen aan de linksys router. Welk dat is maakt weinig uit het moet alleen buiten de range liggen die door de Sitecom wordt uitgedeeld door zijn DHCP (die wel actief moet zijn). Volgens de handleiding van de Sitecom start die range op 192.168.0.100, dus ik zou voorstellen om de linksys 192.168.0.50 te geven.

U vindt hier (klikken) de handleiding van de router. Op blz 7 staat hoe u de DHCP afzet.

Normaal hoeven we aan de sitecom niets te veranderen.

Nu de wijzigingen bewaren.

Blijft nog één vraag, beide routers hebben wireless, gaat u deze functie gebruiken?

Indien wel dient de wireless beveiliging op één of beide routers nog worden ingesteld.

Indien niet MOET de wireless op beiden worden uitgeschakeld anders heeft u een onbeveiligd draadloos netwerk.

Moest dit nodig zijn post dan ùaar een bericht.

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een extra puntje: Probeer van een pc aangesloten op de ene router een ping te sturen naar de andere router. Ga hiervoor naar de opdrachtregel en type [CDM]. In het veld dat volgt, typet u de opdracht [ping] SPATIE [192.168.1.1] of [ping] SPATIE [192.168.1.125]. Op deze manier kunt u achterhalen of u via de ene router de andere kunt benaderen. Het kan namelijk zijn dat de kabel die de beide routers verbindt, niet recht mag zijn, maar gekruisd moet worden. De pc's moet je dan wel even met een kabeltje op de correcte router aansluiten, niet met WiFi. De kans is dan groot dat je perongeluk de verkeerde router gebruikt...

Daarnaast even de vraag of u zelf de voetjes aan de kabel hebt gezet. Zo ja, dan heeft u waarschijnlijk aan beide zijden dezelfde kleurvolgorde aangehouden. Dit levert bij kabels langer dan een meter of 5 vaak ook problemen op. De kabel kan zichzelf ontstoren, maar dan moet u de aansluitingen 3 en 6 op op één kleurenpaar hebben. Hoe dit precies moet, is afhankelijk van de kabel en de snelheid die u wilt tussen de beide routers. Voor de juiste manier van aansluiten van een 100MBit-lijn (Cat. 5) kunt u kijken op https://www.brucetambling.com/wiki/Studio1100:Cat_5_crossover (Engels). De kans is het grootst dat u deze gebruikt. Voor het correct aansluiten van deze dingen hebt u alleen een correcte kabelschoentang nodig en de correcte RJ-45 plugjes. Mocht u de beschikking hebben over een kabeltester, dan zou ik deze zeker even gebruiken om de nieuwe verbinding door te 'piepen'. Een simpele kabeltester hoeft niet meer te kosten dan een euro of 30. De tang kost ook zoiets en de schoentjes zijn vaak tussen de 20 en 50 cent per stuk.

Probeer het gewoon met de verschillende opties. Ik acht zelf de kans het grootst dat het werkt als je een rechte kabel 'beneden' in de router steekt in een normale uitgang (de WAN-poort gaat naar het internet/de buitenlijn/de router) en 'boven' in de WAN-ingang steekt. De router 'boven' zal dit dan zien als een poort die intern 'gecrossed' moet worden.

Hopelijk heb je hier wat aan. heb zelf ditzelfde probleem gehad en het zoals hierboven vermeld met een rechte kabel opgelost. Je moet inderdaad dan wel 'boven' de router op 'passief' zetten, dus ook de DHCP uitschakelen, en de DNS-forwarding óf uitschakelen óf doorsturen naar het IP-adres van de router 'beneden'. Ik moest hem uitschakelen.

Geef in je volgende reply in ieder geval even aan wat het effect van de ping-opdrachten is geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een extra puntje: Probeer van een pc aangesloten op de ene router een ping te sturen naar de andere router. Ga hiervoor naar de opdrachtregel en type [CDM]. In het veld dat volgt, typet u de opdracht [ping] SPATIE [192.168.1.1] of [ping] SPATIE [192.168.1.125]. Op deze manier kunt u achterhalen of u via de ene router de andere kunt benaderen. Het kan namelijk zijn dat de kabel die de beide routers verbindt, niet recht mag zijn, maar gekruisd moet worden. De pc's moet je dan wel even met een kabeltje op de correcte router aansluiten, niet met WiFi. De kans is dan groot dat je perongeluk de verkeerde router gebruikt...

Daarnaast even de vraag of u zelf de voetjes aan de kabel hebt gezet. Zo ja, dan heeft u waarschijnlijk aan beide zijden dezelfde kleurvolgorde aangehouden. Dit levert bij kabels langer dan een meter of 5 vaak ook problemen op. De kabel kan zichzelf ontstoren, maar dan moet u de aansluitingen 3 en 6 op op één kleurenpaar hebben. Hoe dit precies moet, is afhankelijk van de kabel en de snelheid die u wilt tussen de beide routers. Voor de juiste manier van aansluiten van een 100MBit-lijn (Cat. 5) kunt u kijken op https://www.brucetambling.com/wiki/Studio1100:Cat_5_crossover (Engels). De kans is het grootst dat u deze gebruikt. Voor het correct aansluiten van deze dingen hebt u alleen een correcte kabelschoentang nodig en de correcte RJ-45 plugjes. Mocht u de beschikking hebben over een kabeltester, dan zou ik deze zeker even gebruiken om de nieuwe verbinding door te 'piepen'. Een simpele kabeltester hoeft niet meer te kosten dan een euro of 30. De tang kost ook zoiets en de schoentjes zijn vaak tussen de 20 en 50 cent per stuk.

Probeer het gewoon met de verschillende opties. Ik acht zelf de kans het grootst dat het werkt als je een rechte kabel 'beneden' in de router steekt in een normale uitgang (de WAN-poort gaat naar het internet/de buitenlijn/de router) en 'boven' in de WAN-ingang steekt. De router 'boven' zal dit dan zien als een poort die intern 'gecrossed' moet worden.

Hopelijk heb je hier wat aan. heb zelf ditzelfde probleem gehad en het zoals hierboven vermeld met een rechte kabel opgelost. Je moet inderdaad dan wel 'boven' de router op 'passief' zetten, dus ook de DHCP uitschakelen, en de DNS-forwarding óf uitschakelen óf doorsturen naar het IP-adres van de router 'beneden'. Ik moest hem uitschakelen.

Geef in je volgende reply in ieder geval even aan wat het effect van de ping-opdrachten is geweest.

De ping test kan misleidend zijn ! De meeste routers negeren/blokkeren ICMP "ping" uit veiligheid. als alternatief kan je "tracert" gebruiken, die wordt gewoonlijk wel doorgelaten.

De meeste recente netwerk devices hebben "autosensing" poorten d.w.z. dat ze zelf detecteren of ze een "rechte" of een "gekruiste" kabel hebben. Het kruisen van de kabelparen komt nog uit de tijd van de klassieke analoge RS-323 serieële verbindingen waar het zend signaal "TX" en het ontvang signaal "RX" moesten gekruist zijn. (De "mond" praat tegen het "oor").

Welke poorten je gebruikt om twee router "passief" te verbinden hangt van de routers af. Wat is het verschil tussen een WAN (Wide Area Network) en een LAN (Local Area Network) poort op een router ?

Als een router "actief" is gaat hij het signaal dat binnen komt op de WAN poort "bewerken". Dat is nodig als hij bijvoorbeeld wordt aangesloten op een internet signaal. Het binnenkomend signaal met bijbehorend "publiek" IP adres wordt overgezet naar een LAN signaal dat op je intern netwerk wordt gebruikt. Op die manier worden twee netwerken (in dit geval het externe WAN (internet) doorgegeven naar het interne LAN (je eigen apparatuur).

De lanpoorten zijn niet meer dan een ingebouwde verdeeldoos voor je interne aanluitingen. De zekerste manier om een actieve en een passieve router te verbinden is van LAN naar LAN. Sommige routers laten toe om de WAN poort transparant door te geven naar de LAN poorten, in dat geval kan je de WAN poort op de passieve router gebruiken. Dit werkt echter niet altijd en heeft in de meeste gevallen een negatieve invloed op de snelheid van je netwerk.

Wat gemmeke zegt is dus, zoals gewoonlijk, 100% correct en volgens het boekje;-), alleen wordt er tegenwoordig niet altijd volgens dat boekje gewerktxD.

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de update! Ik werk inderdaad (zeker op sites als deze) het liefst volgens 'het boekje', omdat er hier ook mensen komen die nog wel oude apparatuur gebruiken die deze functionaliteit niet heeft. Ikzelf heb jaren geleden met 'tracert' gewerkt, dus misschien is het makkelijk als je dit even kort uitlegt.

aangepast door Gemmeke
te technisch
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.