Ga naar inhoud

Mag ik een 12V 1.5A adapter gebruiken voor 12V 2A harde schijf?

ultraking x2

Aanbevolen berichten

Ik ben de bijhorende voedingskabel met adapter verloren van mijn externe harde schijf, ik heb hem echter echt nodig nu, ik heb er eentje gevonden van een ander aparaat die past in het poortje maar die is 2 Ampere in de plaats van 1.5 Ampere (heb het per ongeluk in de titel omgekeerd getypt), is dat schadelijk voor de externe HD?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de bijhorende voedingskabel met adapter verloren van mijn externe harde schijf, ik heb hem echter echt nodig nu, ik heb er eentje gevonden van een ander aparaat die past in het poortje maar die is 2 Ampere in de plaats van 1.5 Ampere (heb het per ongeluk in de titel omgekeerd getypt), is dat schadelijk voor de externe HD?

Dus de oude kan 1.5 A geven, degene die je nu wenst te gebruiken kan 2A leveren?

-> geen probleem om deze te gebruiken zolang deze goed past en hetzelfde voltage (12V) geeft.

Je kan het vergelijken met:

auto 1 kan 220km/h rijden

auto 2 kan 245km/h rijden

Mag ik ook 220km/h rijden met auto 2 ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de spanning gelijk is, mag de maximale stroom die de adapter kan leveren hoger zijn...je gaat hem er niet zwaarder mee belasten, integendeel...

MAAR : wat zéér belangrijk is, is de connector van de adapter...de 100% juiste pasvorm én polariteit zijn hier belangrijk.

Qua connectors kan ik je dus maar één echt veilig advies geven en da's hetzelfde als wat Jean-Pierre je aangaf : always use original.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote risico is inderdaad de polariteit. Ook een slecht passende connector kan zeker voor een HDD een probleem geven.

De ene voeding is ook stabieler dan de andere, dus nee ik zou het niet zomaar doen bij een HDD.

Qua "origineel" is er natuurlijk wel een discussiepunt mogelijk. De meeste fabrikanten maken hun powersupplies niet zelf, dus wat is "origineel" ?

Wat is het merk en type van de HDD ?

aangepast door ProMind
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.