Ga naar inhoud

Chaos


Faziri

Aanbevolen berichten

Ik heb inderdaad een partitie van een 15-tal gigs met als label "recovery", maar ik denk dat dat die "recovery console" is die ik in Grub kan kiezen bij boot. Heb ik al geprobeerd, er staat niks nuttig in (toch niet dat ik had gezien).

Asus, ik weet wel hoe een link werkt hoor xD Ga me nu niet zeggen dat er zodanig veel mensen niet doorhebben wanneer er een link staat dat je het uit voorzichtigheid er altijd bijzegt he <_<

Bedankt voor dat ene handige tipje, een repair install is dus toch mogelijk als je de cd hebt =D Nu alleen zo'n cd te pakken krijgen

Edit: voor mijn part torrent ik er een van ergens als ik er een vind met genoeg goeie commentaren... Ik heb gedokt voor een OS dus als het kapotgaat doordat het zwak is ineengestoken mag ik op zijn minst een herstelling krijgen...

Ik zal laten weten of dat lukt als ik het een van de dagen gedaan krijg

aangepast door Faziri
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 57
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Promind, ik ging er vanuit dat een recovery cd hetgene is dat die 3 DVDs waren die hij gebrand heeft bij de eerste boot (voor de tijdelijke samsung OS windows installeerde)... As usual heb ik nooit info gepresenteerd gekregen over wat dat ding nu exact op die dvds heeft gebrand en wat er nu exact op die partitie staat. Ik ga er vanuit dat het images van dag 1 zijn aangezien ze beide 15 gig groot zijn.

Die partitie van 15 gig heeft als label "recovery" en als ik ernaar boot via grub, dan krijg ik "samsung recovery mode" waarmee ik alleen maar een image kan maken of een image kan terugzetten. Waarschijnlijk staat er een image van dag 1 op aangezien het 15 gig is... Waarna ik me dan afvraag wat het punt van die DVDs is want daar staat exact hetzelfde op...

Windows en klare taal hebben in mijn ervaringen nooit echt goed samen gegaan, ze spreken over "backups" en "herstel"-schijven maar op zich zijn dat maar erg weinig betekenende woorden als er niet gezegd wordt of het over images, diagnose-programma's of iets anders gaat. Maar ja, dat is dan weer niet beginner-vriendelijk want alleen technisch aangelegde mensen begrijpen zo'n zaken en dus laten ze het er dan maar uit weg.

Ik ga dus proberen een van die Windows Installer cds t pakken te krijgen om een repair-install te doen. Ik zal nog laten weten hoe dat verloopt, al zou het me verbazen dat zelfs dat niet werkt. Maar ja, windows blijft windows...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die partitie van 15 gig heeft als label "recovery" en als ik ernaar boot via grub, dan krijg ik "samsung recovery mode" waarmee ik alleen maar een image kan maken of een image kan terugzetten. Waarschijnlijk staat er een image van dag 1 op aangezien het 15 gig is... Waarna ik me dan afvraag wat het punt van die DVDs is want daar staat exact hetzelfde op...

De recovery partitie kan je normaal gebruiken via een herstelprogramma dat door Samsung op je harde schijf is geinstalleerd.

De zelf gebrande recovery dvd's heb je nodig in geval je systeem niet meer wil/kan opstarten vanaf de harde schijf.

Beide hebben dus hun nut en afhankelijk van de situatie ga je de een of de andere manier moeten/kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Asus, ik weet wel hoe een link werkt hoor xD Ga me nu niet zeggen dat er zodanig veel mensen niet doorhebben wanneer er een link staat dat je het uit voorzichtigheid er altijd bijzegt he <_<

Mooi, maar zeker niet iedereen weet dat...daarom ook dat ik dat duidelijk vermeld, voor iedereen dus... ;-)

Ik zal laten weten of dat lukt als ik het een van de dagen gedaan krijg

In eerste instantie kan je dus de repair install proberen, mits het bemachtigen van een installatieschijf van Windows 7...als dat lukt ben je uit de problemen.

Mocht dit helaas niet lukken dan kan je terug naar de fabrieksinstellingen ("dag 1") via een recovery...dan is je laptop weer helemaal "maagdelijk"...

In geval van worst-case-scenario (een recovery dus) zou ik de "maagdelijkheid" van de laptop zeker in stand houden en Ubuntu installeren op een andere laptop / netbook ipv in dual boot op de Samsung.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wat het waard is kan ik je alleen maar volgende raad geven:

Als je toch kiest voor een dual boot, installeer dan de twee operating systemen in aparte partities (zoals je al gedaan had mss ?).

Installeer altijd eerst Windows

Maakt van elke partitie een image backup, en ververs die regelmatig, d.w.z. minstens na elke update van een van de OS'en. Als je geen verzameling DVD's als onderleggers wil hebben, kan je re-writables gebruiken, maar dat zijn niet bepaald de meest betrouwbare media. Een externe harddisk is waarschijnlijk de beste en op termijn zelfs goedkoopste oplossing.

Je hoeft me niet te geloven, maar ik durf je haast garanderen dat het op een gegeven moment weer mis zal gaan, zeker Windows is geen operating systeem dat hiervoor echt goed is.

Als je bestanden wil delen tussen Win en Ubuntu (of eender welke andere Linux distr) is een VM oplossing een stuk veiliger. Bij een dual boot kan je dit ook, maar je hebt het probleem dat de twee OS'en niet van elkaars bestaan afweten. De gevolgen zijn denk ik voorspelbaar.

Het is uiteraard vrijblijvend advies, ik doe dit nog maar 20 jaar dus ik leer elke dag bij;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Promind, uiteraard zet ik ubuntu en windows op aparte partities, net zoals ik mijn persoonlijke bestanden en games ook apart houdt e.d., voor het geval dat C: gewist moest worden voor een of andere reden... Of voor welke situatie dan ook, ik snap ook wel dat verschillende systemen zoveel mogelijk gescheiden moeten blijven en ik ben nogal een perfectionist als het aankomt op de organisatie en grondigheid van zo'n zaken (een externe schijf voor backups hoort daar trouwens ook bij, alleen doe ik niet aan hdd imaging). Staat allemaal in de first post btw, kan het wel snappen als je het niet gelezen hebt hoor (heb ik zelf ook soms als ik iemand help met iets).

Maar anyway, het laatste nieuws uit de wondere wereld van de rommel die ze moderne technologie noemen: kheb een windows installatie dvd image gedownload (yeah yeah, wel wat zitten nazien of het geen neppe is), naar een dvd gebrand met ubuntu en nu kan ineens geen enkele machine dat ding nog lezen (elke computer zegt dat er gewoon geen schijf is). Dus ofwel is de dvd naar de vaantjes ofwel is mijn dvd-schuif niet zo heel erg voorzichtig met dvds.

Moderne technologie begint me echt de keel uit te hangen de laatste tijd... Niks maar dan ook niks betrouwbaarheid, het moet allemaal zo goedkoop mogelijke Chinese rommel zijn en zo duur mogelijk verkopen...

Kzal nog maar naar een andere dvd zoeken en opnieuw proberen... Of een vriend de image laten branden

aangepast door Faziri
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het nog wel vreemd dat ook Ubuntu bij het verwijderen van een bestand op de NTFS partities van Windows zegt dat het bestand niet naar de vuilbak kan gebracht worden en rechtstreeks moet gewist worden... Duidt dat misschien niet op een probleem met de partities zelf? Of is dat gewoon omdat de vuilbak van Ubuntu niet zo cross-filesystem is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje over die Combofix:

ik zie dat de combofix in C: een berg symlinks heeft gemaakt naar overal om de XP mapstructuur na te bouwen (een Docs & Settings die naar AppData gaat en dergelijke). Ik zou die graag wissen, maar zonder de eigenlijke mappen erachter te wissen... Mag ik aannemen dat dit soft links zijn en dat als ik ze wis via ubuntu, dat alleen de link weg is of is er een kans dat het hard links zijn en dat ik dan alles nog erger maak? Ik kan namelijk niks terughalen uit de prullenbak, zelfs Ubuntu heeft last met C:, D: en G: in de zin dat het "niks kan verplaatsen naar de prullenbak"...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.