Ga naar inhoud

partitie op de schijf


FACE

Aanbevolen berichten

heb onlangs op mijn netbook windows vista (64bit) geinstalleerd na vastlopen van windows 7 starter. Dus schijf geformatteerd en dan Vista erop gezet. Spijtig genoeg niet aan gedacht om meerdere partities te maken zodat nu alles op drive C staat (240Gb disk) waardoor de snelheid naar beneden is gegaan. Kan ik nu nog een tweede partitie aanmaken en dan op C drive de windows software plaatsen en andere programmas (email, skype en msoffice) op drive D plaatsen. Zoja, hoe doe ik dat want ik vind nergens een simpele uitleg voor dit probleem.

Alvast bedankt,

Face

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan nog een tweede partitie aanmaken en je Windows op de C behouden, maar je reeds geïnstalleerde programma's naar de D brengen dat zal niet lukken.

Ik zou die programma's gewoon op de C laten staan, maar wel alle eigen bestanden ( muziek, foto's, film,backup...) op de D zetten en je map " mijn documenten".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal hiervoor een speciaal programma moeten gebruiken want onder windows kan je de systeempartitie niet bewerken.

Een heel geschikt programma hiervoor is Partition wizard.

Je kan het hier downloaden.

Neem de download voor de bootable cd, brand het iso bestand op een cd en start de pc op met deze cd.

Als de Partition Wizard is opgestart selecteer dan de C partitie.

Kies in het bovenste deel van de linkerkolom voor "move/resize partition".

In het venster kan je nu de partitie verkleinen door de rechterkant van de schuifbalk naar links te slepen tot de gewenste grootte overblijft voor je C partitie. (bvb 120 GB)

Klik "OK" en je ziet dat in het onderste deel van de linkerkomlom bij de "operations pending" de actie is toegevoegd.

Je ziet nu aan de rechterkant van de schuifbalk een grijze zone.

Selecteer nu de niet toegewezen ruimte (grijze zone) en kies voor "create partition".

Kies NTFS als file system en logical als partition type.

Geef een schijfletter en een naam en klik OK.

Alle acties staan nu in de lijst "operations pending".

Klik op apply om de wijzigingen uit te voeren.

Nadat de wijzigingen zijn uitgevoerd, haal je de cd uit de lade en herstart je de pc op de normale manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dag Face,

Is het aanmaken van je tweede partitie gelukt?

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost die je links onderaan kan terugvinden…zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen…:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.