Ga naar inhoud

Win7 BitLocker probleem


RPieter

Aanbevolen berichten

Hallo,

Gisteren wou ik via Windows BitLocker mijn externe harde schijf met een paswoord voorzien. Ik ben met het proces gestart, maar vooraleer het volledig afgerond was is in mijn huis de stroom uitgevallen waardoor de externe harde schijf zonder voeding kwam te zitten, en waardoor het BitLocker proces werd beeindigd.

Wanneer ik nu mijn harde schijf aansluit en opzet, vraagt BitLocker naar het wachtwoord, wat ik dan ook ingeef. Maar na dan op enter te drukken blijft bitlocker hangen en geraakt niet in de schijf,...

Wie weet raad hierover hoe ik OF bitlocker er terug af krijg OF het onderbroken proces door stroomuitval terug opzet om het te kunnen afronden OF via een recovery tool (freeware of betalend) mijn bestanden eraf kan halen? Formatteren is geen optie aangezien ik de bestanden die erop staan nog terug wil.

Dank bij voorbaat,

Pieter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een van de redenen waarom ik zelf niet van encrypties houdt: als er één ding fout gaat, dan is de kans heel groot dat heel veel gegevens verloren gaan. Het probleem is dat het proces van BitLocker zo veel verschillende stappen kent, dat één misstap al desastreus kan zijn. Ik weet, tot nu toe klink ik heel negatief, en als ik uw probleemomschrijving zo lees, ben ik ook niet zo heel erg positief. Nu zijn er verschillende dingen die u kunt proberen, maar ik kan niet garanderen dat ze effectief zullen zijn.

Ik ga er van uit dat u Windows gebruikt, aangezien BitLocker een Microsoft applicatie is, die standaard in het OS meegeleverd wordt. Allereerst voor u en de andere lezers: er zijn aardig wat meer encryptie-programma's op de markt, die het zelfde kunnen doen, en toch veiliger, gebruikersvriendelijker en in sommige gevallen zelfs gewoon beter werken. Een van de beste mogelijkheden bijvoorbeeld is TrueCrypt - Free Open-Source On-The-Fly Disk Encryption Software for Windows 7/Vista/XP, Mac OS X and Linux, maar er zijn meer mogelijkheden.

Een encryptie werkt in principe net zoals de versleutelingen die sommige kinderen maken om 'geheime' briefjes te versturen: iedere bit van de bestanden op de partitie te veranderen aan de hand van een sleutel. Deze sleutel wordt aangemaakt aan de hand van een algoritme en een sleutel van 128 tekens. Deze sleutel is onder andere gebaseerd op uw gebruikersnaam en het wachtwoord dat u invoert voordat het proces begint. Meer informatie over de werking van BitLocker is op Wikipedia te vinden.

Omdat het proces is onderbroken door een stroomstoring voordat het compleet afgerond was, is er een kans dat er enkele bestanden niet versleuteld zijn. Het makkelijkste is om te kijken wat er niet versleuteld is, en dan verder te gaan naar de versleutelde bestanden. Ik zal in mijn advies hier rekening mee houden en hierop de volgende stappen baseren. Hoeveel er te herstellen is, is afhankelijk van hoe ver het proces reeds gevorderd was voordat de stroom uitviel.

Voordat u begint met pogingen tot herstel van de gegevens wil ik u op het hart drukken dat enkele van de acties gegevens op de schijf kan veranderen. Mocht u zelf geen of onvoldoende gegevens kunnen achterhalen, dan zal een expert ingeschakeld moeten worden. Als u (onbedoeld) gegevens hebt veranderd, bestaat de kans dat u dataherstel per ongeluk onmogelijk hebt gemaakt. Zoek daarom eerst een mogelijkheid om de 'beschadigde' schijf te klonen, en maak een exacte kopie van de complete schijf naar een andere schijf. Werk daarna alleen op die andere schijf en leg het origineel aan de kant. Raak die niet meer aan totdat u zeker bent dat de rest van het proces compleet wel of juist niet succesvol was. Deze zult u misschien naar een expert gestuurd moeten worden.

De eerste stap die ik aan zou raden, is het gebruik van een data-recovery programma, en ik zou FileScavenger aanraden. Gebruik de mogelijkheid voor de 'Long Search', om zoveel mogelijk gegevens terug te vinden, en laat verwijderde bestanden weergeven. Als u geluk hebt, kunt u hier al redelijk wat bestanden herstellen, maar waarschijnlijk zullen deze geen correcte bestandsnaam hebben. U kunt hiervoor het best in de folder [unknown] kijken.

De tweede stap is het proberen om de schijf te ontsleutelen (decrypten) via de mogelijkheid die Microsoft u hiervoor biedt. Ik hoop dat u het Engels voldoende machtig bent, dan kunt u gebruik maken van bijvoorbeeld BitLocker Decryption in Windows 7 | TechBoyZzz of how to use bitlocker to unlock a hard drive.

Mocht u met deze twee stappen geen succes hebben, dan raad ik u zeker aan om eens naar Passware Password Recovery Kit Enterprise te kijken, Ik heb zelf geen ervaring met dit programma, maar wat ik ervan lees en hoor, is zeker positief.

Wees er absoluut zeker van dat u alleen met een kloon werkt, en het origineel zo weinig mogelijk aanraakt! Mocht u met deze middelen uw belangrijke bestanden niet terug kunnen krijgen, dan moet ik u toch verwijzen naar een professionele data-hersteller. Ik kan wel bedrijven noemen, maar als u even op internet zoekt en met die bedrijven belt, krijgt u snel duidelijke en betere informatie. Let er wel op dat dit een best prijzig proces kan zijn, kosten voor een geval als dit kunnen snel oplopen tot ver boven de 500 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo RPieter,

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop +Markeer als opgelost die je links onderaan kan terugvinden…zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Uiteraard kan je in geval van nieuwe/andere problemen steeds weer een nieuw topic openen…:top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Gemmeke,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik ga dit ASAP allemaal uitproberen.

Kan je me misschien wel nog enkele tips geven hoe ik een kloon neem van een harde schijf, aangezien ik niet weet welke software ik hiervoor het best kan gebruiken + het feit dat ik niet goed weet hoe dit te doen aangezien bij het minste wat ik met de schijf wil doen er eerst wordt gevraagd naar het bitlocker paswoord, waarna alles blijft hangen.

@Asus, sorry dat ik zo laat terug reageer maar ben een tijdje niet beschikbaar geweest door mijn job.

Dank voor de hulp allen.

Pieter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn een flink aantal progromma's te vinden waarmee u harde schijven kunt klonen, die u vrij makkelijk kunt vinden op internet. Zoek er één die een eigen opstartmedium aanmaakt, zodat het Windows niet nodig heeft. Ik ken er wel een paar, maar dat zijn allemaal betaalde programma's. Ik denk dat CloneMaxx en PC Inspector wel leuke opties bieden, maar ik heb ze nog nooit geprobeerd. Let erop dat u een tweede schijf van minimaal de grootte van de onbenaderbare schijf nodig hebt.

Het makkelijkste is om het opstartmedium (USB-stick/CD-ROM/Floppy) dat u hebt aangemaakt met het gekozen programma, als enige aangesloten te hebben op uw computer, met daarnaast de 'kapotte' schijf en de lege schijf waarnaar u toe gaat klonen. Dit voorkomt dat u per ongeluk uw systeemschijf overschrijft. Ik weet dat harde schijven op dit moment relatief prijzig zijn, maar het wel de veiligste manier van werken.

U meldt dat de half-beveiligde schijf vraagt om een wachtwoord. Als dat wachtwoord gevraagd wordt voordat uw Windows wordt ingeladen, dan zal dat klonen waarschijnlijk niet lukken. Krijgt u dat wachtwoord-verzoek pas als u de schijf in Windows (of een ander OS) probeert te benaderen, dan zult u hem waarschijnlijk zonder problemen kunnen klonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo,

Nu heb ik een nieuw probleem betreffende dit topic. Ik heb het probleem hierboven omschreven gereproduceerd op een memory stick. Dwz. het encryptie proces onderbreken alvorens het klaar was. Via het volgende commando kon ik het probleem oplossen:

repair-bde <InputVolume> <OutputVolumeorImage> [-rk] [–rp] [–kp] [–lf] [-f] [{-?|/?}]

Waarbij <InputVolume> het volume is dat moet herstelt worden, en <OutputVolumeorImage> een partitie of een image op een partitie is waarnaar de inhoud van het input volume wordt weggeschreven.

Info hieromtrent te vinden op volgende links:

Repair-bde

Scenario 16: Using the BitLocker Repair Tool to Recover a Drive

Ik had verschrikkelijk genoeg slechts een klein detail over het hoofd gezien, namelijk dat het gekozen <OutputVolumeorImage> volledig wordt overschreven met de inhoud van de memory stick. Ik dacht dat er een folder op dit volume (mijn lokale data partitie op mijn laptop) zou worden aangemaakt. Dit was echter niet het geval. Het goede nieuws was dat er eigenlijk zeer weinig data nog op mijn laptop aanwezig was aangezien die allemaal op mijn vergrendelde harde schijf staat, maar het verschrikkelijke nieuws is dat het recovery password dat ik nodig heb voor de instructie repair -bde wel op deze partitie stond.

Even deze partitie schetsen: het is een partitie van 365GB die NTFS ingedeeld was. Het repair proces heeft de RAW inhoud van de memory stick erover geschreven wat inhoud dat er nu enkel een partitie van 4GB volgens de FAT32 indeling opstond. Dus de meeste ruimte was niet meer zichtbaar.

Dus als eerste stap heb ik de partitie terug geconverteerd zonder dataverlies naar de NTFS indeling met zijn volledige grootte via het programma: MiniTool Partition Wizard Home Edition 7.1. Hierdoor heb ik nu terug een partitie van 365GB - NTFS met zichtbaar de data die op de memory stick stond, en natuurlijk niet zichtbaar de data die origineel op de NTFS partitie stond.

De volgende stap is het vinden van een goed data recovery programma dat mijn Recovery Password terug kan halen. Het goede van deze programma's is dat je we kan downloaden en installeren als demo programma's, zelfs de scan uitvoeren en pas wanneer je de gevonden bestanden hebt gepreviewed eventueel de tool moet kopen om je bestanden effectief te recupereren.

Ik heb ondertussen reeds 2 programma's gevonden die effectief veel documenten terug hebben gevonden zoals Microsoft Office, pdf, foto's, video's, etc. maar ik vind precies geen enkel programma dat de mogelijkheid heeft om .txt bestanden te vinden. En het recovery password is opgeslagen in een .txt bestand. Dit is zeer frustrerend aangezien ik wel reeds een foto heb teruggevonden die zich in dezelfde folder bevond als het bestand dat ik aan het zoeken ben,...

Heeft iemand hieromtrent verdere tips voor mij? Ik weet dat ik ook naar een bedrijf kan gaan voor hulp maar heb al op veel plaatsen prijs gevraagd en de prijs ligt tussen de 700 en 1800€ voor 1TB.

Dank,

Pieter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het herstellen van een TXT-bestand is op zich niet zo moeilijk, het probleem is vaak dat de 'headers' van dit soort bestanden makkelijk beschadigd raakt. Het grote voordeel is dat de gegevens van een TXT-bestand gewoon met een goede HEX-reader uitgelezen kan worden, direct van d harde schijf. Ik raadt u aan een versie van WinHex (of XWays, is hetzelfde programma) op te zoeken, en hiermee eens te gaan kijken of u de gegevens in 'platte tekst' kunt vinden. Als dat tekstbestand toevallig ook herkenbare (herinnerde) gegevens bevat, kunt u deze opzoeken met de ingebouwde zoekfunctie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.