Ga naar inhoud

NTFS Schijfcontrole


Aanbevolen berichten

Hallo

Een behoorlijk oude Dell (bouwjaar 2007) vraagt dikwijls bij het opstarten om een schijfcontrole (van de C-schijf) te doen. Dit duurt meestal heel lang, en met dat de computer al zo traag is, is dit wel irritant. We kunnen de schijfcontrole annuleren, maar enkel als we bij de computer blijven zitten en op een toets drukken als hij dit vraagt. Als we hiervoor te laat zijn begint hij aan de schijfcontrole en duurt het opstarten enorm lang...

Zoals in het onderwerp aangegeven komt daar ook de afkorting "NTFS" in voor. Na wat opzoekingswerk heeft dit te maken met de indeling van de schijf of iets dergelijks... Ik ken er niet erg veel van ;-)

Is deze schijfcontrole noodzakelijk? Betekent dit dat er ergens een fout is?

Via een ander forum vond ik deze tip:

Start --> uitvoeren --> cmd

chkdsk /F /X C:

Ik deed dit in de cmd, en kreeg toen de volgende tekst:

Het type bestandssysteem is NTFS.

Kan actieve station niet vergrendelen.

Kan Chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd zodra de computer de volgende keer wordt opgestart? (J/N) --> Hier antwoordde ik "N".

Geen idee of het probleem nu opgelost is, ik ontzie het wat om de pc opnieuw op te starten :P

Zouden jullie mij hierbij kunnen helpen?

Alvast hartelijk dank!

Bert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga naar start - alle programma's - bureauaccesoires.

Zoek het icoon van het opdrachtprompt en klik er op met de rechter muisknop en kies dan in het lijstje voor uitvoeren als administrator om het opdrachtprompt te openen.

In het opdrachtprompt typ je chkntfs /d en druk enter.

Let op de spatie voor de /

Herstart de pc.

Hiermee worden de instellingen voor de schijfcontrole bij het opstarten teruggezet op de standaard waarden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.