Ga naar inhoud

[OPGELOST] Intern geheugen


mani88

Aanbevolen berichten

Heel erg bedankt!!

Ik neem dan sowieso die 2x 1GB.

Wat mijn moederbord aankan weet ik niet precies.

Welke informatie is hiervoor belangrijk?

Dit zijn de specificaties van mijn laptop, ik weet niet of je het daaruit kan afleiden:

Acer Travelmate 4672lmi specificaties - notebook op VERGELIJK.NL

En verder heb ik nog volgend vraagje:

Wat wordt bedoeld met volgende termen (*):

1. NON-ECC

2. CL5

3. CL4

4. SODIMM

5. En wrm staat bij de eerste 1024MB en bij de tweede 1GB? Dit is toch hetzelfde?

6. En wrm staat bij de twee notebook bij, het zijn er toch allebei voor een laptop?

(*) Deze termen komen hieronder voor:

KINGSTON MEMORY 1024MB 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 SODIMM

KINGSTON MEMORY/1GB 533MHZ DDR2 CL4 SODIMM NOTEBOOK

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

kijkt u eens op het geheugen wat er op staat :)

want als u er 667Mhz geheugen in stopt en hij kan dat niet aan dan zal er, uuhm, niets meer gebeuren....

Non-ecc

betekenis ECC: Error Correction Control. ECC wil zeggen dat geheugenfouten worden opgevangen en automatisch hersteld.

CL

betekenis: cas latency, het cijfer dat er staatis het aantal klokcycli dat er nodig is om een berekening uit te voeren, hoe lager hoe beter.

cl5 heeft dus 5 klokcycli nodig en cl4 4

dat u cl4 neemt hoeft niet te zeggen dat het sneller is want onthoud, het traagste onderdeel in uw systeem is de algehele snelheid uiteindenlijk.

SODIMM

betekenis: SODIM is een type geheugen, je hebt vele verschillende types voor verschillende doeleinden. SODIM is er nu eenmaal voor de laptop net zoals DDR(1/2/3) er voor de pc is.

1024 en 1gb is inderdaad het zelfde :)

ze zijn inderdaad beide gewoon voor de laptop :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

SODIMM

betekenis: SODIM is een type geheugen, je hebt vele verschillende types voor verschillende doeleinden. SODIM is er nu eenmaal voor de laptop net zoals DDR(1/2/3) er voor de pc is.

SO-DIMM is eigenlijk de afkorting van Small Outline - Dimm en is technisch gezien iedentiek aan gewone DIMM's (dual inline memory modyle of ramlatjes, zoals je wil).

Je hebt dus wel degelijk DDR - SODIMM's en DDR2 - SODIMM's, en als je een converter zou kunnen kopen (of hem zelf ineen soldeert) die de fysische vorm van de gewone dimm naar de sodimm converteert zou je gewoon ram kunnen in een ramslot van een laptop aansluiten (maar dat is gewoon ondoenbaar qua werk, en het zou dan nog buiten je laptop hangen aangezien de latjes groter zijn.

Grofweg gezien heb je DDR1 sodimms die er zo uit zien

Sodimm-rear.jpg

en DDR2 sodimms die er zo uitzien

800px-DDR2_SODIMM.jpg

Je ziet dus de kleinere chips (die kenmerkend zijn voor DDR2 geheugen). Ook zit bij DDR2 sodimm dat nokje in je geheugen net iets meer naar het midden toe dan bij DDR1 sodimm, maar dat is amper te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb volgende processor:

Intel Core Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 667MHz, 2MB L2 Cache).

Wil dit dan zeggen dat de snelheid van mijn moederbord gelijk is aan 667 MHz? En dat het bijgevolg de beste RAM-latjes aankan (van de 3 die ik had opgegeven)?

Btw, ik heb nog een ander vraagje:

Klopt het dat ook de surf- en downloadsnelheid verbeteren als je meer intern geheugen hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal steek je inderdaad best geheugen met dezelfde snelheid of je FSB van je processor, 667mhz geheugen is in jouw geval aan te raden.

Stél dat je computer maar op 533 mhz zou aansturen (wat me weinig waarschijnlijk lijkt), dan nog vormt dat geen probleem aangezien geheugen dat gemaakt is om op 667mhz te werken ook zal werken op 533mhz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stél dat je computer maar op 533 mhz zou aansturen (wat me weinig waarschijnlijk lijkt), dan nog vormt dat geen probleem aangezien geheugen dat gemaakt is om op 667mhz te werken ook zal werken op 533mhz.

1. Maar omgekeerd zou dat dan niet het geval zijn uiteraard?

kijk eens naar het geheugen wat er op staat

2. Bedoelde je hiermee dus hetgeen ik juist gezegd heb? De snelheid van mijn processor? Dus die 667MHz.

3. En bedoelde je niet de snelheid van moederbord (of processor) zijn ipv geheugen?

KINGSTON MEMORY 1024MB 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 SODIMM

KINGSTON MEMORY/1GB 533MHZ DDR2 CL4 SODIMM NOTEBOOK

4a. Dus ik neem dan best de bovenste?

4b. Ook al is de kloksnelheid bij de andere kleiner/beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Met een beetje geluk (en extra spanning) wel. Veel geheugen dat als 533 mhz verkocht wordt draait ook wel aan 667mhz (zit altijd een overklokmarge in, en als je de cas latency van 4 naar 5 zet is de kans heel groot dat het wel op 667mhz wil lopen). Het is echter niet gegarandeerd dat het die snelheid kan, terwijl bij 667mhz je 100% zeker weet dat het ook trager zal willen lopen.

4a. Ja

4b. Cas latency is zeker niet heilig makend hoor, dat ze wat lager ligt is wel leuk, maar dat gaat het verschil van 533 naar 667mhz zeker niet goed maken.

Ik zou gewoon eens met CPU-z gaan kijken op het tabbladje geheugen wat er nu effectief in zit (bespaard je het zoeken op de latjes zelf). Het heeft namelijk compleet geen nut om 667mhz CL4 te gaan halen als er nu 667mhz cl5 zou inzitten, aangezien de cas instellingen in de meeste OEM systemen (en dus ook je laptop) niet te veranderen zijn. Acer heeft daar waarschijnlijk CL5 in gestoken (is iets goedkoper), dus dat zal in je bios ook wel opgeslaan zijn dat er CL5 in zit. Ook al steek je er dan CL4 in; je pc zal het met CL5 timing benaderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon eens met CPU-z gaan kijken op het tabbladje geheugen wat er nu effectief in zit (bespaard je het zoeken op de latjes zelf). Het heeft namelijk compleet geen nut om 667mhz CL4 te gaan halen als er nu 667mhz cl5 zou inzitten, aangezien de cas instellingen in de meeste OEM systemen (en dus ook je laptop) niet te veranderen zijn. Acer heeft daar waarschijnlijk CL5 in gestoken (is iets goedkoper), dus dat zal in je bios ook wel opgeslaan zijn dat er CL5 in zit. Ook al steek je er dan CL4 in; je pc zal het met CL5 timing benaderen.

Ik heb CPU-Z gedownload en hieronder ziet u het resultaat:

cpuz.bmp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.