Ga naar inhoud

Grafische kaart: opstartproblemen


Arnocl

Aanbevolen berichten

Ik heb me net een nieuwe grafische kaart aangeschaft, nvidia 8500GT. Toen ik alles installeerde werkte de VGA-poort van de kaart, drivers werden vlekkeloos geinstalleerd, computer startte opnieuw op, goeie resolutie en beeld na opstarten. Plots viel mijn computer echter volledig uit. Bij het opnieuw opstarten gebeurde niets meer, de harde schijf maakte iedere 5 seconden een opstart geluidje, maar gewoon zwart scherm. Bij het verwijderen van de kaart viel me op dat de voeding redelijk warm had. Nu draait mijn PC met de onboard grafische kaart, maar telkens ik de nvidia terugplaats krijg ik hetzelfde probleem.

Ik heb dit opstartprobleem in het verleden ook al eens gehad bij het plaatsen van extra RAM. Is toen blijkbaar vanzelf overgegaan, lijkt me nu wel ernstiger.

Wat kan ik hier aan doen?

Mijn voeding blijkt max 300Watt aan te kunnen (Max output power), zou genoeg moeten zijn voor deze kaart...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

welk merk/type is je voeding, en zit die in een kant-en-klaar systeem?

Het zou me niet echt verwonderen dat het aan je voeding ligt... Kan je eens speedfan installeren en daarmee kijken wat de spanning op je 12V lijn is? Deze zou minimaal 11.88V moeten bedragen als je je computer belast (dus processor maximaal laten werken). Als die eronder zit dan heb je in ieder geval te weinig spanning om je computer stabiel te laten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 8000 series van Nvidia zijn behoorlijke stroomtrekkers en worden bovendien erg warm. Het warm worden van je voeding kan verschillende redenen hebben. Het kan zoals Masters zegt aan je voeding liggen (stroom verbruik), maar ook aan de temperatuur. Speedfan of Everest geeft je meer informatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is inderdaad een kant en klaar model, Product information*HP Pavilion a1510.be Desktop PC

Speedfan geinstalleerd en de +12V lijn zit inderdaad onder de door jou gestelde limit. Die schommelt tussen de 11.64V en de 11.71V (meestal 11.71V). Als ik Photoshop eens duchtig aan het werk zet, zakt dit al snel onder de 11.60V. Wil dit zeggen dat ik dan maar een nieuwe voeding mag aanschaffen? En hoe kan je verklaren dat alles de eerste maal wel draaide, toch voor ik de drivers installeerde? Nadat de drivers geinstalleerd waren kon ik, na opnieuw opstarten, ongeveer 2 minuten werken. Wil dit zeggen dat ik mijn grafische kaart dan maar onmiddellijk naar de verdoemnis geholpen heb, aangezien ik nu mijn computer niet meer aan de praat krijg met die kaart er in?

speedfan.jpg

kant en klaar modellen zuigen toch blijkbaar meer dan ik dacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

Kant en klaar zuigt niet hoor, enkel als je ze wil aanpassen ;)

Bekijk voor je een andere voeding koopt eens of dit wel klopt; CB-PWI-20P-24P-05.jpg

Als de kleuren niet overeen komen dan zit je pas met een probleem, dan heb je een custom voeding (en moet je dus stukje voor stukje alles nameten & verzetten), maar ik dacht dat HP daar ondertussen van afgestapt was.

De eerste keer dat het zonder drivers draaide was je kaart nog niet in staat om zijn "beste grafische beentje" voor te zetten, waardoor de stroom die hij trekt wat lager zit. Wat het kan zijn dat het nu niet meer wil draaien is dat je voeding mss overbelast gezeten heeft & slecht beveiligd is ofzo...

Qua voeding moet je echt geen dure kopen, met jouw systeem zou ik zeggen koop een Recom 450w (35€), een 350w coolermaster / aopen of iets in die stijl. Laat de voedingen van Sweex, tybotech en trust maar in de rekken staan, die zijn mss iets goedkoper maar zijn qua kwaliteit niet echt overtuigend (verder betaalt een betere voeding zich bij vrij veel gebruik toch snel terug wegens hogere efficientie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kant en klaar zuigt niet hoor, enkel als je ze wil aanpassen ;)

Heh, ik verwacht inderdaad misschien te veel van dit ding :) Der zit ondertussen niet veel origineels meer in deze bak, lessen voor de toekomst. Ik vermoed dat je bij zo'n kant en klaar model wellicht vooral ook de software betaalt; software die je toch nooit gebruikt in mijn geval.

Dus volgens jou moet ik me geen zorgen maken dat ik mijn grafische kaart om zeep heb geholpen? Ik zou het ietwat onnozel vinden om nu weer te investeren in een betere voeding om dan te constateren dat dit ding kapot is.

En van die overbelaste voeding, toen ik een tijdje terug mijn RAM opwaardeerde wou mijn computer net als nu ook niet meer opstarten, heb hem dan een dag laten staan, de volgende dag was alles nog wat aarzelend (af en toe niet opstarten) en dan weer alles in orde. Blijkbaar zat ik toen met hetzelfde energieprobleem.

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de connector eens nagekeken. Dat onderste rijtje lijkt min of meer te kloppen, alleen heb ik naast die blauwe 1 van de onderste connector nog een verbindingspunt, lijkt me vrij raar. Op de tekening staan ook maar 11 kleuren, ik heb er dus 12 (naast die blauwe is er nog een oranje draad)

Heb even de lay-out van mijn moederbord (ECS RC410-M) gezocht, die ATXPWR1 is de connector:

c00714535.gif

Zal de standaard MB-20+4Pins zoals ik ze bij de recom zie hierop passen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Masters

ik ken dat moederbord; daar kan inderdaad een gewone standaard ATX voeding op.

Het kàn altijd zijn dat je grafische kaart defect gegaan is wegens die aanpassing, maar dat zou me echt serieus verwonderen, aangezien hardware echt niet kapot gaat (functioneren doet het echter niet) van te weinig spanning/stroom te krijgen, enkel van teveel.

Die Recom voeding past daar perfect op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de spanning even vlug gemeten met mijn multimeter, had ik ook nog eens een reden om dat ding vanonder het stof te halen (stap voor stap gids hier gevonden). De conclusie blijft min of meer dezelfde, te weinig spanning. Bij maximale belasting van de CPU bleef de teller hangen op 11.79V, nog altijd te laag dus. De nieuwe voeding is besteld, hopelijk hiermee meer succes. Bedankt voor de hulp hier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.