Ga naar inhoud

Welke PC kopen zonder verlies van Firewire? Moeilijk...


supernikje

Aanbevolen berichten

Onze PC is inmiddels meer dan 7 jaar oud en maakt veel lawaai.

Ik geloof door de koeling : heb ooit de grafische kaart vervangen door sterkere met geheugen (SyncMaster (1024x768@60Hz) 256MBGeForce 7600 GT). Deze geeft gemakkelijk een temperatuur aan boven de 50° via Speccy.

Mogelijke optie is de koeling vervangen door sterkere, volgens mijn broer kan dat voor een dertigtal euro's.

Anderzijds is het een gok en is het de moeite waard aangezien zijn leeftijd en capaciteiten?

Aangezien ik niet zo'n sterke PC nodig heb (zit nu maar met 80GB geheugen op harde schijf, 2 GB ram (DDR), processor van 1.99 GZ) dacht ik eerst de gemiddelde desktop van 400 euro zal al een hele vernieuwing & verbetering zijn.

Misschien kan ik er zelfs The Sims 3 op spelen die nu behoorlijk traag start en loopt.

Echter val ik over de volgende problemen :

Ik ben nog héél tevreden over onze camera van Sony die op DV-cassetjes werkt en heb op deze PC Firewire laten installeren...

Echter blijken de huidige PC daar niet meer over te beschikken sinds de opkomst van de HD-camera's :argh:

Dus vraag ik mij af :

- Zou de firewire-kaart (sumvision IEEe 1394 pci card)van deze PC installeerbaar & compatibel zijn met de huidige systemen? --> indien ja moet ik er op letten dat er vrije poorten staan op mijn toekomstige PC (als leek :dong:).

- Is er buiten firewire te installeren op nieuwe PC een andere manier om mijn beelden van camera over te brengen naar PC? Daarmee denk ik aan bijvoorbeeld een apparaatje waar ik de kabel van camera (firewire) kan inpluggen en deze omzet naar USB naar de PC?

Indien ja, is dat duur zo'n apparaat?

Iets minder belangrijk, maar wat ik me ook afvroeg : Ik heb de Sims 3 (gedownloade versie -veel werk aan gehad-) die ik graag zou kunnen blijven spelen. Kan dat nog met Windows 8 --> dit is momenteel het meest voorkomend besturingssysteem toch?

En een ingebouwde Wifi zou ook interessant zijn, momenteel heb ik nog een externe (usb) maar vergeleken met de netbook van mijn vrouwtje (onlangs gekocht) is de ontvangst veel slechter.

Ik voel me wat verloren in mijn zoektocht betreffende een nieuwe PC :dong:

Buiten de bovenvernoemde zaken ben ik ook niet veeleisend en hoop er niet veel meer geld aan te hoeven besteden, want verder mis ik eigenlijk ook niets aan onze huidige PC.

Dus raad qua aankoop welke PC/waar enzo is zeker ook welkom :-)

Enkel Medion bij Aldi zou ik nooit kopen daar ik over de na-verkoopservice niets goed lees.

Dank bij voorbaat xxx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even op je vragen te antwoorden:

The Sims 3 zal prima afspelen op Windows 8. Als je het spel hebt gekocht op Steam zal het zelfs heel erg vlot verlopen.

Firewire is inderdaad is een bijna-uitgestorven fenomeen. Gelukkig kan je nog steeds Firewire inbouwkaartjes aanschaffen om in een vrij slot te steken in je PC.

Wat betreft de keuze voor de PC, kan je even dit lijstje invullen aub? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden xD

1.Waarvoor heb ik een PC nodig ?

Wat games betreft enkel The Sims 3

Filmbewerking : overzetten filmbestanden in AVI, bewerken met Nero, op DVD schrijven = werkt al vlot met huidige PC

Muziekbewerking : enkel via het programma Audacity die ook al redelijk vlot werkt

Internet

2. Wat is mijn budget ?

400 euro (buiten eventuele extra kosten wat betreft Firewire kaart).

3. Een merkcomputer of een samenstelling ?

Maakt niet echt uit zolang er maar minstens één vrije poort is

4.Ga ik overklokken ? Nee

5.Ga ik later upgraden ?

Heb ik met huidige PC wel gedaan, maar enkel om The Sims 3 te kunnen spelen : gamen doe ik nog zelden.

Dus als het haalbaar is in de prijsklasse die ik aangaf is het welkom, maar geen must.

6.Heb ik al die nieuwe functies wel nodig ?

Buiten USB 3 ken ik weinig van de nieuwe functies. USB 3 = JA, voor het sneller overzetten van media

Verder is het van belang indien ik later een nieuwe camera zou kopen dat de PC aangepast is om filmbestanden over te zetten (vermoed momenteel via HD).

7.Ga ik zelf assembleren ?

Ja, tot hiertoe zou enkel een firewire-kaart nodig zijn.

8.Heb ik een besturingssysteem nodig ?

Geen windows 7 starter : deze heeft mijn vrouwtje op haar netbook, maar vind ik héél beperkt.

Ik vermoed dat Windows 8 uitgebreider is : zolang alles wat ik met Windows XP sp3 mogelijk is ook kan is het oké.

9.Ga ik zelf installeren ?

Ja, geen probleem. Liefst ook geen PC waar (zoals op de netbook) al veel onnodige zaken geïnstalleerd staan en extra ram-geheugen verbuikt).

10.Heb ik een voorkeur aan onderdelen ?

Nee.

11.Heb ik nog randapparatuur nodig ?

Nee.

12.Heb ik specifieke wensen ?

Nee, enkel informatie i.v.m. de firewire kaart : of ik mijn huidige kan gebruiken, of een nieuwe. Installeren lukt zelf wel.

En ingebouwde Wifi, CD-DVD writer, ingang micro (is meestal basic geloof ik).

13.Woont u in Nederland of België, wil u bestellen bij een specifieke (web)winkel

België

Een winkel waar ik altijd persoonlijk terecht kan i.v.m. mogelijke problemen. Niet via telefoon/mail of andere.

Winkelketen is dus ook oké (zoals Makro, Krëfel, Van Den Borre, ofzo), PC-winkel mag ook. Geen winkels (zoals o.a. Aldi) waar ik niet meer terecht kan na een maand. Liefst ook geen webwinkel.

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, zo'n insteekkaartje kan je gewoon in je pc proppen, zodat je een aantal Firewire poorten aan de achterkant van je systeem hebt. Deze (klik erop) bijvoorbeeld geeft je 3 extra poorten aan de buitenkant en één Firewire aansluiting aan de binnenkant.

Samenstelling: (klip erop)

Ik zit hier iets boven je budget, omdat 400 euro inclusief besturingssysteem wat krap wordt. Toch krijg je hier een zeer goed systeem voor jouw doeleinden, met een ruime en snelle harde schijf, snelle processor en een goede behuizing met voldoende airflow. Ook een licentie voor Windows 8 64 bit (non-Pro) zit inbegrepen. (Het Firewire insteekkaartje is niet inbegrepen, hoeveel Firewire poorten heb je zo nodig?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Superjona :top:

52 euro over het budget valt nog mee, 400 euro was een richtprijs en als blijkt dat de rest dan zeker in orde is zoals jij vernoemt is dat haalbaar.

Wifi is dan ook ingebouwd toch?

Maar als ik me niet vergis is dit een PC die je kan laten samenstellen via internet?

Of kan dit ook via een computerwinkel, die over dezelde stukken beschikt?

Firewire heb ik maar één poort nodig (voor mijn videocamera), al zal dat vermoed ik niet zoveel verschillen in prijs indien er maar ééntje op staat.

Het kaartje die nu geïnstalleerd staat op mijn PC (sumvision IEEe 1394 pci card) is dus niet compatibel met Windows 8? Anders zou ik die kunnen installeren, maar het zou mij niet verwonderen indien het daar niet meer werkt aangezien verouderd.

Ben even aan het twijfelen of ik nog even wacht met aankoop nieuwe PC, nu we onze afrekening kregen van gas & electriciteit.

Soms valt het geluid mee, en plots lijkt het weer of de koeling haalt het niet.

Maar het is in ieder geval al een mooie richtlijn waar ik naar moet uitkijken.

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje ; 'k heb alles nog eens overlopen is er een aansluiting voor usb3 op deze PC?

P.S. : Ik merk dat het firewirekaartje hetzelfde is (behalve merk) als degene die hier nu geïnstalleerd is. Maar noch bij deze waarbij je de link gaf staat gespecifieerd of deze werken met Windows 8.

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

USB 3.0 is aanwezig :)

Wat betreft het firewirekaartje is de kans groot dat jouw huidig kaartje niet dezelfde is, maar gewoon over gelijkaardige specificaties bezit. Het kaartje in de samenstelling is compatibel met Windows 7, wat dus ook compatibel is met Windows 8.

Wi-Fi is helaas niet ingebouwd. Daarvoor kan je een externe adapter aanschaffen, of opnieuw een inbouwkaartje. Maar aangezien je al reeds een inbouwkaartje gaat gebruiken, raad ik aan om een extern model aan te schaffen, zoals deze TP Link.

Dit is inderdaad een samenstelling via de online website Azerty, waar je trouwens als PCH-lid wat voordeel kan opdoen. Je kan het eventueel in een computerwinkel vragen, maar dit zal heel wat duurder zijn en wellicht ook minder aangepast aan je wensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Superjona :top:

Ik begrijp dat de meest logische manier om een PC te vinden die aangepast is aan je wensen, hem laten samenstellen is.

En logisch dat jullie dan een bepaalde website aanraden.

Maar zelf heb ik het niet zo voor kopen via internet, heb het liefst persoonlijk contact voor zulke zaken indien er service nodig is na de verkoop.

Een plaats waar ik terecht kan, enz...

Nu laten samenstellen in een PC-winkel loopt dan nog hoger op qua kosten, dus denk ik dat ik nog even rond kijk wanneer er PC's te koop staan rond die prijsklasse en afwacht.

In elk geval bedankt voor de informatie en moeite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.