Ga naar inhoud

ssd vs harde schijf backup


Kurtt

Aanbevolen berichten

Bedankt Dasle voor de link, ik heb deze updates compleet door genomen en ik moet zeggen dat de test erg hoogst merkwaardig positief is te noemen!

Enkele citaten uit het onderzoek:

Dat zou betekenen dat we uitkomen op een levensduur van 75 jaar. Zelfs wanneer je een enorme power-user bent, iedere dag meerdere films downloadt op je SSD en zodoende op gemiddeld 30 GiB per dag uitkomt, hoef je je volgens onze test geen zorgen te maken: dan nog rolt uit onze berekening een te verwachten levensduur van 24 jaar.

Of een SSD daadwerkelijk 75 jaar meegaat durven we te betwijfelen, maar het aantal beschikbare schrijfcycli blijkt dus zeker niet de bottleneck.

Ik begin hier echt te denken ook eens een ssd in mijn pc te steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dit ook gevonden

http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2013/29/5-tips-voor-betere-prestaties-ssd-opslag

Dus SLC gaat veel langer mee dan MLC ? Dus dan toch de Pro niet nemen van de samsung ssd 840? Want de Pro is MLC...

- - - Updated - - -

Dit lijkt blijkbaar opgelost te zijn?

De 1e generatie consumenten SSD was gebaseerd op 50nm chip technologie. De nieuwere chips hebben als voordeel dat de SSD’s aanzienlijk meer opslagcapacteit kunnen krijgen voor een lagere prijs. Er is wat discussie over de levensduur van de laatste generatie SSD omdat 25nm chips minder wis/schrijf cycli aankunnen. Volgens de fabrikanten is dit echter opgelost met betere controllers en meer reserve geheugen op de SSD, zodat de uiteindelijke levensduur van een SSD juist is toegenomen.

Bron: SSD (Solid State Disk) wel of niet kopen? | Pc en Internet: Hardware

Link naar reactie
Delen op andere sites

T'ja SLC gaat een stuk langer mee gaan maar voor de doorsnee computer gebruiker is dit is dit te verwaarlozen denk ik. Zoals ze zelf al zeggen zal je al heel veel moeite moeten doen om dit vol te schrijven.

Alleen zit ik een beetje verveeld met de tips die ze geven om de levensduur te verlengen zoals in de tip waarin men stelt geen indexering toe te laten omdat dit bewerkingen zijn en dus schrijfbewegingen.

Men raad aan dit dan uit te schakelen, maar hoe zit dat dan als je een mix hebt van ssd en hdd?

Die index dient er juist om, om je bestanden sneller terug te vinden op een hdd of zal de ssd dit vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen zit ik een beetje verveeld met de tips die ze geven om de levensduur te verlengen zoals in de tip waarin men stelt geen indexering toe te laten omdat dit bewerkingen zijn en dus schrijfbewegingen.

Men raad aan dit dan uit te schakelen, maar hoe zit dat dan als je een mix hebt van ssd en hdd?

Die index dient er juist om, om je bestanden sneller terug te vinden op een hdd of zal de ssd dit vervangen.

Goede vraag! Heb je zo van die hybride schijven of bedoel je de hdd als 2de schijf naast de ssd?

Zonet heb ik ssd besteld. Ze gingen hem inbouwen+windows 7 op plaatsen inclusief drivers. Ze vroegen ook of ze een bijkomende harde schijf moesten installeren (ev. voor de backup). Ik heb gezegd dat ze dit niet moesten doen. Zou ik dat alsnog laten doen? SSD 256 GB is voldoende, maar om de schijfverrichtingen te beperken... of ben ik aan het overdrijven? SSD is maar beperkt herschrijfbaar, en als ik constant programma's test en deze verwijder, dan is mijn SSD rap aan zijn einde? Of gewoon programma's testen door deze te installeren op een externe harde schijf. Bv bij de installatie kiezen voor D:\Program Files(x86) (dit is mijn externe harde schijf) ipv C:\Program Files(x86). Standaardprogramma's die je veel gebruikt, gewoon op de SSD installeren? De rest van de programma's op de externe harde schijf of ingebouwde harde schijf van de pc? Wordt dan een soep...

aangepast door Kurtt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet zou je bij een Hybride schijf dezelfde handelingen kunnen hanteren als bij een SSD, maar heb hier verder geen ervaring mee helaas.

Bij de eerste generatie SSD's werkte de TRIM functie niet geheel naar behoren en vaak ondersteunde de chipset driver geen TRIM, met de komst van Windows 7 had de ingebedde driver van Microsoft welk ondersteuning voor de TRIM funtie.

Ook voor Windows XP werden heel wat tools ontwikkeld die de TRIM functie verving en dan kreeg je Garbage collection en moest handmatig uitgevoerd worden. Met een handig script kon je de tool runnen bij het opstarten of afsluiten van XP.

Maar tegenwoordig hebben de SSD's alle een TRIM functie en haast alle drivers geven ondersteuning hiervoor. Ook de hedendaagse firmware van SSD's gebruikt heel slimme algoritmes voor het optimaliseren en het in goede conditie houden van je SSD.

Veel van de tips voor het optimaliseren van een SSD kun je nog toepassen maar zijn niet echt nodig om te SSD te sparen, zoals je kon lezen in het artikel gaan de geheugen cellen in een moderne SSD jaren lang mee dank zij de slimme oplossingen van de leveranciers.

SLC = Single level Chip bevat een bit per cel. heel erg snel, heeft een lange levensduur maar erg duur om maar niet te zeggen onbetaalbaar.

MLC = Multi Level Chip bevat twee bits per cel, snel en voor consumenten een lange levensduur maar wel betaalbaar.

TLC = Tripple Level Chip bevat drie bits per cel, is goedkoper te produceren en zoals in het artikel te lezen valt, valt de verwachte levensduur zeker niet tegen.

De programma's dien je op je SSD te plaatsen, anders ben je de snelheid kwijt waarvoor je tenslotte een SSD aanschaft.

Zelf verplaats ik men Documenten, muziek en afbeeldingen naar een andere HD samen met de opslaglocatie van men email's. Dit niet alleen uit veiligheidsoverwegingen maar ook omdat een SSD niet zoveel plaatst heeft voor het onderbrengen ervan.

En wat geld voor een conventionele HD geld ook voor een SSD, zorg dat je altijd een back-up hebt van al je belangrijke files.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De programma's dien je op je SSD te plaatsen, anders ben je de snelheid kwijt waarvoor je tenslotte een SSD aanschaft.

Zelf verplaats ik men Documenten, muziek en afbeeldingen naar een andere HD samen met de opslaglocatie van men email's. Dit niet alleen uit veiligheidsoverwegingen maar ook omdat een SSD niet zoveel plaatst heeft voor het onderbrengen ervan.

En wat geld voor een conventionele HD geld ook voor een SSD, zorg dat je altijd een back-up hebt van al je belangrijke files.

Daar heb je héél groot gelijk.

Ik ben enorm bang voor verlies van Data.

Daarom dat ik elke avond een backup maken van de NAS en bij veel wijzigen op de laptop ook een backup naar externe harddisk.

Moest de harddisk of SSD begeven dat heb ik tenminste mijn data nog.

Alhoewel tegenwoordig minder voort komt dan vroeger blijft dit nog altijd gelden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
Dus een backup VAN een ssd NAAR een externe harddisk en daarna terugzetten van externe hardisk naar ssd mag je zonder problemen doen?

Oef want ik zet gemiddeld per jaar toch wel een image terug, en als de ssd dan minder lang zou meegaan, zou ik erg vinden.

registreerd

Zoals je schrijft is het zo.

Zelf kom ik jaren mee toe met dezelfde Windows en ik maak zelfs geen image.

Bij terugzetten van externe hd naar ssd word er toch nog continu op de ssd geschreven? Waarom is dat dan niet 'schadelijk' voor de ssd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.