Ga naar inhoud

Berekenen gemiddelde - Welke kei lost dit op?


Supertramp

Aanbevolen berichten

Jaren geleden dagen suf gezocht en uiteindelijk opgegeven en nu het probleem hier eens stellen. :-)

Ik heb een Access-database voor mijn cd's. Die heeft dus een tabel voor de cd's zelf en een gelinkte tabel waar de songs per cd inkomen.

Ik geef een quotering per song in op 10. Nu wil ik in mijn formulier per cd het gemiddelde van die quoteringen samen, op 100. Dus een cd met 10 songs waarvan 5 een 7/10 kregen en 5 een 9/10 moet er automatisch in de form v/die cd Quotering: 80% komen te staan.

Dit is me dus nooit gelukt! Ik moet ze daar manueel invoeren.

Echter, wanneer ik in het rapport een veld maak met besturingsbron =Gem([Judgement])*10 werkt het perfect. Zelfs zonder een formule met verwijzing naar de betreffende tabel en de gelinkte songs per cd enz enz. Voor mij een raadsel waarom dit dan niet lukt in het formulier.

Ik ken wel mijn weg in Access, zei het volledig autodidactisch. Het maken van de database is ook al jaren geleden, dus ik ben ondertussen wel een en ander vergeten. Indien iemand een oplossing heeft, graag duidelijk dus. Ik ben geen expert.

Ik vroeg het toendertijd aan een programmeur en aan een cursusleraar Access, zonder resultaat.

Welke kei lost dit op? :-)

Met dank bij voorbaat.

aangepast door Supertramp
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 23
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

[ATTACH]27933[/ATTACH]

Hier is ze dan. Ik heb ze zoveel mogelijk vereenvoudigd en de eerste 10 cd's laten staan.

In het rapport 'CD-Fiches', links boven, werkt het dus heel eenvoudig. In het formulier 'CD's',rechts bovenaan, werkt het niet. Ik vermoed dat er een formule moet zijn met verwijzing naar telkens enkel de songs uit tabel 'CD-Tracks' die zijn gelinkt aan telkens de cd zelf, die telkens samentellen en delen door hun aantal (of gemiddelde) en x10 om in % te bekomen.

Hoe het in het rapport met de eenvoudige formule =Gem([Judgement])*10 weet welke songs hij moet selecteren is mij een raadsel. Heeft de verschillende recordbron-ingave er misschien mee te maken?

CompdiscTest.accdb

aangepast door Supertramp
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een hele tijd zitten uitpluizen maar raak er niet mee verder.

Het getal op honderd dat in je voorbeeld wordt weergegeven in het formulier rechtsboven is telkens de quotering van de eerste song maal 10. Het preciese getal dat er zou moeten komen staat links boven (manueel ingegeven) en kun je daar dus vergelijken of het klopt.

Er moet op een of andere manier een verwijzing worden ingevoerd naar het gemiddelde van alle songs per cd. Elke CD is gelinkt met de songs die erbij horen via hetzelfde CD-nummer (kolom 'CD' in de tabellen). Dus een verwijzing naar telkens het gemiddelde van de quoteringen van de songs die via hetzelfde nummer als van de cd gelinkt zijn, en dit maal 10.

Daarom ook is het mij een compleet raadsel dat het in het Rapport zo eenvoudig kan werken.

Ik begrijp ook niet waar het getal 7,144 vandaan komt in je query. Vermoedelijk het gemiddelde van alle songquoteringen van de 10 cd's samen, ofwel van de som van telkens de eerste songquotering. (?)

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.