Ga naar inhoud

Toegang gewijgerd op één map van overgezette harde schijf


Harremanz

Aanbevolen berichten

Geacht HelpForum,

Eerder deze week kreeg ik mijn PC (draaiend onder Windows XP) niet meer opgestart (terwijl het afsluiten de avond daarvoor probleemloos leek te gaan) en kreeg de melding: "Bestand is beschadigd of mist. Windows-hoofdmap>\system32\hal.dll. Installeer bestand opnieuw.".

Aangezien ik niet wist hoe dat voor elkaar te krijgen heb ik de 2 (in 3 delen verdeeld) harde schijven van m'n oude PC in een andere (tevens draaiend onder Windows XP) PC bijgeplaatst.

Dat is op zich goed gelukt, ik kan nu bijna alle bestanden van m'n oude PC weer bereiken. Bijna, want één map niet, en dat is juist degene waarin ik al m'n persoonlijke belangrijke documenten heb staan (en nee, ik heb daar stom genoeg géén back-up van).

Als ik die map probeer te openen krijg ik de volgende melding: "K:\Harry is niet toegankelijk. Toegang geweigerd. OK.". Op zich vind ik dat best raar omdat ik deze map op m'n oude PC niet speciaal beveiligd had. Wel had ik daar een wachtwoord op m'n account zitten maar ik kan al mijn andere persoonlijke mappen wel openen.

Ik hoop dat ik mijn probleem enigzins helder omschreven heb en dat jullie mij op weg kunnen helpen om de map wel weer geopend te krijgen...

Met vriendelijke groet,

Harry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat het te maken heeft met rechten op die map.

Probeer dit hier eens:

Onder NTFS kun je ook rechten toekennen aan mappen. Hiervoor moet je wel het eenvoudig delen van bestanden uitschakelen. Dit doe je in Verkenner - Mapopties - Tabblad weergave het vinkje weghalen bij 'Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)'

Vervolgens doe je een rechtsklik op de folder die je wil beveiligen, en kies je voor Eigenschappen. Ga naar de tab Beveiliging. Hier kun je instellen welke gebruiker welke rechten heeft / krijgt voor die map.

Mogelijk kan je dààr jezelf rechten geven tot die map.

Anders (als ik het me goed herinner van jàààren geleden) moet je in het register duiken (maar hoe zat dat ook al weer...)

Nu, probeer even het bovenstaande, als het niet lukt, kunnen we nog dingen proberen / zoeken

edit: wat ik net nog zat te denken: dat van die missing hall.dll : je kan mogelijk op je eigen computer het volgende eens proberen:

Deze melding betekent meestal dat het bestand boot.ini is beschadigd, waardoor het bestand HAL.DLL op de verkeerde plaats wordt gezocht: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;NL314477

Wat je eenvoudig als eerste kunt proberen is om een lege diskette te nemen, daarop de bestanden ntdetect.com en ntldr te plaatsen en daarmee de computer te booten. Dit werkt als je Windows op de C: partitie hebt staan. Zo niet, dan zul je ook een aangepaste boot.ini op de diskette moeten plaatsen die naar de juiste partitie wijst. De 2 genoemde bestanden kun je eenvoudig met een andere PC vanaf de WinXP CDROM naar een diskette kopiëren. Bootsvolgorde in je bios aanpassen en de PC vanaf diskette booten. Als dat lukt, kun je boot.ini op de PC handmatig weer aanpassen.

Probeer maar uit: neem een lege diskette, zet die 2 of 3 bestanden er op en boot vanaf die diskette. Je zult zien dat WinXP wordt gestart. Dit kun je dus gebruiken om een beschadigde bootsector of bootbestanden te omzeilen, ook met een NTFS partitie. Als WinXP is gestart, dan kun je uiteraard wel weer je boot.ini aanpassen. (dank aan Binary)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervolgens doe je een rechtsklik op de folder die je wil beveiligen, en kies je voor Eigenschappen. Ga naar de tab Beveiliging. Hier kun je instellen welke gebruiker welke rechten heeft / krijgt voor die map.

Mogelijk kan je dààr jezelf rechten geven tot die map.

De tab beveiliging is enkel zichtbaar in XP pro of als je xp home opstart in veilige modus.

Best is om via de tab beveiliging jezelf eigenaar te maken van de betrokken map, dan heb je alle rechten en kan je ze zonder problemen openen; ook als je nadien in normale modus bent ingelogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.