Ga naar inhoud

Advies over processor


Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Na wat opzoekwerk heb ik besloten om een Fractal Design Define R4 als behuizing te nemen, vooral omwille van de geluidsdemping… en omdat het er erg strak uitziet J

De case komt standaard met 2 ventilatoren: 1 inlaat (voorkant) en 1 uitlaat (achterkant).

post-36087-1417706043,4156_thumb.jpg

Aerodynamica leert ons echter dat een massive CPU luchtkoeler in het midden van de computercase de luchtstroming niet ten goede komt. ;-) Vooral daarom zou ik een meer discrete waterkoeler willen gebruiken: de Corsair Hydro Series H80i. De ventilator (en radiator) zou ik aan de achterkant van de computercase bevestigen (zoals op onderstaande foto).

post-36087-1417706043,3695_thumb.jpg

De ventilator die normaal gezien op deze plaats is bevestigd, verhuist naar de voorkant en zal dienst doen als luchtinlaat. Zo zal ik in totaal 2 inlaatventilatoren hebben en 1 uitlaat (= ventilator van de waterkoeler), wat resulteert in een hogere druk in de case dan buiten.

Wat denken jullie hiervan?

Zou deze set-up een voldoende koeling bieden voor de CPU (Intel Haswell-E i7-5930K) en de GPU (NVIDIA Quadro K2000)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nog een ander klein vraagje:

Ik zie op de webshop van Azerty.nl verschillende 'versies van de NVIDIA Quadro K2000 staan met prijzen van € 404,54 tot € 472,32.

De specificaties zijn overal hetzelfde.

Lenovo: NVIDIA Quadro K2000 @ Azerty (€ 404,54)

HP: NVIDIA Quadro K2000 @ Azerty (€ 421,01)

HP: NVIDIA Quadro K2000 @ Azerty (€ 442,46)

HP: NVIDIA Quadro K2200 @ Azerty (€ 442,46)

PNY: NVIDIA Quadro K2000D @ Azerty (€ 446,39)

PNY: NVIDIA Quadro K2000 @ Azerty (€ 449,95)

DELL: NVIDIA Quadro K2000 @ Azerty (€ 454,14)

PNY: NVIDIA Quadro K2000 @ Azerty (€ 472,32)

Op het eerste gezicht is het enige verschil het merk. Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Born2BWild,

Lijkt mij een ideaal plan ;-), ziet er trouwens prima uit. Althans zou ik mij niet teveel zorgen maken over de aerodynamica en de koeling van je CPU en GPU, gelijk welke (prestatiegerichte en grote) luchtkoeler en behuizing je ook neemt: voldoende koeling zal je altijd hebben. Maar het is natuurlijk jouw keuze en waterkoeling is zeker niet slecht. Integendeel, de waterkoeling zal zelf nog minder geluid produceren dan een luchtkoeling. Zeker in combinatie met de geluidsdempende Fractal Design Define R4 zal je op dat vlak weinig problemen ervaren volgens mij.

Nog een ander klein vraagje:

Ik zie op de webshop van Azerty.nl verschillende 'versies van de NVIDIA Quadro K2000 staan met prijzen van € 404,54 tot € 472,32.

De specificaties zijn overal hetzelfde. Op het eerste gezicht is het enige verschil het merk. Of zie ik dat verkeerd?

De prijzen van de verschillende modellen van de K2000 hangen vooral af van de functies waarover dat model beschikt (als je bv. voor het duurste model gaat heb je enkele extra functies meer waar je van kan genieten, zoals NVIDIA Parallel DataCache bijvoorbeeld, t.o.v. het goedkoopste model) maar ook modellen die maar aan energiebezuiniging doen en/of milieuvriendelijker zijn. In het algemeen hangt het zowat af van waarvoor je de K2000 juist wilt gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na veel opzoekwerk zou ik willen kiezen voor volgende setup:

CPU

Intel Haswell-E i7-5930K, 6 cores, 3,5 GHz, DDR4 compatibel, 15 MB cache

Aangeraden door superjona vanwege de combinatie rekenkernen (cruciaal voor multitasking en simulatie/CAD programma’s) en kloksnelheid (met een miezerige 1 GHz zijn we niets hè ;-) !). Daarbovenop kan ik dan gebruik maken van de nieuwe en snellere DDR4.

Moederbord

ASUS X99 Deluxe, ATX vorm, Intel X99 chipset

Ondanks de negatieve reviews voor dit bord (onstabiel, problemen met BIOS…), zou ik toch de X99 Deluxe van ASUS nemen in plaats van een gelijkaardig model van Gigabyte. Waarom? Goede vraag: ik heb geen enkel idee.

Of is het volgens jullie toch beter om mijn “angst voor het onbekende” te overwinnen en voor een Gigabyte gaan?

GPU

NVIDIA Quadro K2000, 2 GB GDDR5

Aangeraden door Thedarkness: een Quadro is wellicht één van de onmisbare componenten bij een workstation.

RAM

Corsair Vangeance LPX, 4 x 4 GB DDR4, 2 800 MHz PC4-22 400

Deze heb ik voornamelijk gekozen voor de snelheid: 2800 MHz. 16 GB werkgeheugen lijkt me voldoende… althans dat denk ik.

(Of alternatief: Kingston HyperX Predator, 4 x 4 GB DDR4, 3 000 MHz PC4-24000 (Kingston HyperX Predator @ Azerty). Een iets sneller RAM geheugen (200 MHz) voor circa 200 euro minder! Of zou ik toch beter bij de Corsair blijven?)

CPU koeler

Corsair Hydro H80i, waterkoeling, 1 x 120 mm ventilator

Waterkoeling is een zeer efficiënte manier om te koelen. Combineer dat met een lagere geluidsproductie… et voilà :-)

PSU

Corsair AX860i, 860 W, ATX vorm, modulair, 80 PLUS Platinum certificaat, 120 mm ventilator

Aansluitingen: 1 x voeding moederbord ATX 20 + 4-pin, 1 x CPU P8, 1 x CPU P4, 2 x CPU P4 + P4, 6 x PCI Express 6+2-pin, 8 x IDE (4-pin Molex), 2 x FDD (Floppy)

Met toekomstige uitbreidingen en upgrades in het vooruitzicht, denk ik dat deze voeding wel volstaat. 860 W is toch geen overkill, niet?

Doordat de PC constant aan staat, is een zuinige/efficiënte PSU nogal belangrijk, vandaar dit model met het 80 PLUS Platinum certificaat.

Voorzien jullie problemen met de aansluitingen van de voeding naar de verschillende onderdelen? M.a.w. ik kom toch geen connector sockets te kort, of wel?

SSD

Samsung 850 Pro, 256 GB, 2,5”, SATA-600, willekeurig lezen 100 000 IOPS, willekeurig schrijven 90 000 IOPS, max. lezen 550 MB/s, max. schrijven 520 MB/s

Deze heb ik vooral gekozen voor zijn hoge willekeurige leessnelheid zodat de PC zo snel mogelijk kan opstarten. Na een paar maanden (wanneer mijn budget terug wat hersteld is J ) zou ik een tweede grotere SSD willen aankopen die ik zal gebruiken als opslag voor bestanden en om software op te zetten. Of is zo een tweedelige setup (1 SSD waar Windows op staat, tweede SSD met alle bestanden en programma’s) niet zo een goed idee?

Case

Fractal Design Define R4, towermodel, ATX, 23,2 cm x 52,3 cm x 46,4 cm, 2 x 120 mm 1350 rpm ventilator

Ziet er gewoonweg fantastisch goed uit en heeft een goede geluidsdemping. Het model met een Plexiglas raam aan de zijkant van de case ziet er zelfs nog beter uit, maar gezond verstand verteld dat dan alle voordelen van de geluidsdempende isolatie verloren gaat…

Zouden jullie eens kunnen nagaan of ik hier een goede samenstelling heb bijeengezocht?

(Goede specificaties en alles compatibel met elkaar: vb PSU met de rest van de componenten.)

Ik weet dat ik er al een lange tijd mee bezig ben. Voor mij gaat het echter om nogal een groot bedrag. Ik wil het dus niet verkl***n door onderdelen te kopen die niet voor een workstation bestemd zijn of niet compatibel zijn met elkaar.

Werkelijk ALLE opmerkingen, raad, meningen… zijn welkom.

Dit is een volledig overzicht van de samenstelling die ik in gedachten heb: Azerty

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Born2BWild,

De CPU lijkt mij zeker een goede keuze. Op die manier ben je zo goed als up-to-date, zeker in combinatie met de DDR4. Ook over de Asus X99 Deluxe zou ik mij niet teveel zorgen maken. Naar mijn mening, een goed uitgerust moederbord en een groot pluspunt zijn de interne Wi-Fi-kaart en de vele USB 3.0 poorten.

Voor DDR4 : de keuze ligt geheel bij u natuurlijk, maar 200 Mhz is niet zo heel veel verschil, dat ga je zelfs nauwelijks merken... Bij Corsair betaal je misschien ook net iets meer voor "de naam", ze leveren misschien ook net iets meer kwaliteit, althans zelf heb ik nog nooit problemen ervaren met Kingston.

Over de SSD : de keuze ligt eveneens terug bij u. Je bepaalt zelf hoeveel geheugen je juist nodig hebt, maar naar mijn mening kan je op de ene SSD naast Windows ook andere veelgebruikte programma's en toepassingen installeren natuurlijk. Op lange termijn een tweede SSD of HDD bijkopen kan nooit kwaad...

Voor de rest ziet alles er in orde uit. Enkel over de voeding heb ik juist nog een kleine opmerking. Ik vraag mij af wat je juist bedoelt met "extra upgrades en uitbreidingen in de toekomst" ? Die kunnen er dan wel zijn maar een voeding met een vermogen van 860W lijkt me net iets te veel voor dit systeem... Ook al doe je later uitbreidingen, volgens mij kom je met een vermogen van 650W-700W (een goed voorbeeld) ,meer dan goed is, toe. Moest je toch bij deze voeding willen blijven kom je zeker geen connectorsockets te kort.

Zoals eerder vermeld ligt de keuze natuurlijk vrij bij u. Ook Superjona komt waarschijnlijk één dezer dagen nog wel eens langs om eventuele opmerkingen en aanpassingen door te voeren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor je raad Thedarkness! Nu ben ik toch al gerust dat ik geen stommiteiten ga kopen :-)

Dag Born2BWild,

Voor de rest ziet alles er in orde uit. Enkel over de voeding heb ik juist nog een kleine opmerking. Ik vraag mij af wat je juist bedoelt met "extra upgrades en uitbreidingen in de toekomst" ? Die kunnen er dan wel zijn maar een voeding met een vermogen van 860W lijkt me net iets te veel voor dit systeem... Ook al doe je later uitbreidingen, volgens mij kom je met een vermogen van 650W-700W (een goed voorbeeld) ,meer dan goed is, toe. Moest je toch bij deze voeding willen blijven kom je zeker geen connectorsockets te kort.

Ik heb meerdere PSU calculators gebruikt om het vermogen te berekenen (onder andere die van de sticky http://www.pc-helpforum.be/f57/voeding-faqs-60671/) en zij gaven allemaal zeer uiteenlopende resultaten. Het zelf berekenen was niet echt mogelijk omdat ik niet alle vermogens van alle onderdelen kon terugvinden. Dus heb ik maar een gemiddelde genomen van alle PSU calculators die ik heb bekeken. Als ik met jou voorgestelde voeding beter af ben, dan kan ik natuurlijk beter die nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier iets opmerken:

In verband met comsol heb je specifieke videokaart nodig naargelang je Wndows type neemt!

Die opmerking ben ik ook al op hun website tegengekomen.

Zij raden (voor bijvoorbeeld Windows 8) een Quadro K5000 aan. Maar de prijzen van dat model beginnen vanaf de 1600 euro! Wat voor mij dus totaal niet haalbaar is.

Ze kunnen veel aanraden, maar het moet voor de gewone student ook nog haalbaar zijn. ;-)

Wel nog een geruststelling (te lezen op de webpagina):

The graphics cards listed above have been rigorously tested for compatibility with COMSOL Multiphysics®. Please note, however, that other AMD or NVIDIA graphics cards may also be compatible with COMSOL Multiphysics®. Graphics cards that belong to the same model series as one of the cards listed above are more likely to be compatible with COMSOL Multiphysics®.

Dus dan zal het met mijn "miezerige" K2000 hopelijk ook wel lukken. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb meerdere PSU calculators gebruikt om het vermogen te berekenen (onder andere die van de sticky Voeding FAQ's) en zij gaven allemaal zeer uiteenlopende resultaten. Het zelf berekenen was niet echt mogelijk omdat ik niet alle vermogens van alle onderdelen kon terugvinden. Dus heb ik maar een gemiddelde genomen van alle PSU calculators die ik heb bekeken. Als ik met jou voorgestelde voeding beter af ben, dan kan ik natuurlijk beter die nemen.

Het gemiddelde nemen van meerdere PSU calculators is inderdaad de beste oplossing, maar ik vind het merkwaardig dat je als gemiddelde rond de 800W zit, incl. eventuele uitbreidingen in de toekomst ? ;-)

Die opmerking ben ik ook al op hun website tegengekomen.

Zij raden (voor bijvoorbeeld Windows 8) een Quadro K5000 aan. Maar de prijzen van dat model beginnen vanaf de 1600 euro! Wat voor mij dus totaal niet haalbaar is.

Ze kunnen veel aanraden, maar het moet voor de gewone student ook nog haalbaar zijn. ;-)

Wel nog een geruststelling (te lezen op de webpagina):

The graphics cards listed above have been rigorously tested for compatibility with COMSOL Multiphysics®. Please note, however, that other AMD or NVIDIA graphics cards may also be compatible with COMSOL Multiphysics®. Graphics cards that belong to the same model series as one of the cards listed above are more likely to be compatible with COMSOL Multiphysics®.

Dus dan zal het met mijn "miezerige" K2000 hopelijk ook wel lukken. ;-)

Komt nogal commercieel over in mijn ogen. Naar mijn mening mag je er zeker van zijn dat je ten volle zal kunnen genieten van de prestaties van de K2000.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.