Ga naar inhoud

foto niet in juiste volgorde op usb stick


Aanbevolen berichten

hallo, ik ben helemaal nieuw op het forum... en misschien zit ik niet op het juiste topic???

ik werk op macbook met Fotos - als ik fotos uit een album exporteer naar een usb stick wordt de info niet meegenomen

daardoor staan alle fotos door mekaar en kan ik geen reportage voorstellen

- ps. in dit album op de mac staan fotos van meerdere apple apparaten, elk met jun eigen nummer - hier  staan ze juist vermits automatisch geklasseerd volgens datum opname

iemand kan helpen?? alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ KRVH,
 

ik werk op macbook met Fotos - als ik fotos uit een album exporteer naar een usb stick wordt de info niet meegenomen
daardoor staan alle fotos door mekaar en kan ik geen reportage voorstellen
- ps. in dit album op de mac staan fotos van meerdere apple apparaten, elk met jun eigen nummer - hier  staan ze juist vermits automatisch geklasseerd volgens datum opname

Het probleem ontstaat ook wanneer u foto’s exporteer via een Windows pc met een ander foto programma.

Er zijn twee soorten metadata die zijn betrokken als u een .jpeg of een ander beeldbestand bekijkt.
Een daarvan is de File data dat door Finder wordt getoond. Dit vertelt u niets over de inhoud van het bestand, maar over het bestand zelf.

Het probleem met File metadata is dat het gemakkelijk kan veranderen, als het bestand wordt  geëxporteerd, per e-mail als bijlage wordt verstuurd en/of geupload etc.

Foto's hebben ook nog zowel EXIF metadata en  IPTC metadata.

De datum en tijd van de opname, wordt opgenomen in de Exif metadata en dit is de werkelijke tijd opgenomen door de camera.
Foto programma’s zoals iPhoto, Photos, Aperture, Lightroom, Picasa, Photoshop etc krijgen hun datum en tijd van de Exif metadata.

Wanneer u de foto’s exporteer uit iPhoto (of een ander foto programma) wordt een nieuw bestand in Finder aangemaakt van uw foto's en de Exif metadata.
De datum file wordt - vrij nauwkeurig - gerapporteerd als de datum van het exporteren.

Echter, de foto data veranderd niet .
Het probleem is dat Finder niet werkt met Exif.
Dus, uw foto's hebben de juiste datum, en zo ook het bestand, maar het zijn verschillende zaken.

Om foto’s te sorteren op datum heeft u een third party app nodig, zoals deze shootShifter app bijvoorbeeld.

Wellicht voor de volgende keer als u foto’s gaat exporteren  :xd:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.