Ga naar inhoud

Dual-boot configuratie met 2 apparte HD's


Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn huidig besturingssysteem is WIndows 7 Pro.

Hiernaast zou ik graag nog Linux installeren (dual boot).

De Hd waar Windows opstaat heeft maar 75gb dus mijn vraag is of het mogelijk is om Linux op een andere HD te installeren en dan een dual boot configuratie te hebben met twee apparte HD's (en niet met partities)

Elk besturingssysteem heeft dat als het ware zijn eigen Harddisk. Het moet wel makkelijk blijven dat ik niet steeds in de BIOS moet gaan prutsen.

 

Ronny 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Ronny

 

Ja dat kan, installeer Linux op de tweede harde schijf (geen externe) en zet de grub daar ook in.

Dan start de computer op (normaal moet dat dan Windows zijn omdat die Linux nog niet in de mdr zit.

met het programma EasyBCD bij de opstartloader van Windows een entry maken naar de grub 

 

hier heb ik een volledige handleiding voor geschreven: http://www.pc-helpforum.be/topic/53674-zorin-tip-dual-boot-ja-maar-dan-veilig-met-easybcd/

 

mocht er iets niet duidelijk zijn stel dan gerust uw vraag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog enkele vragen.

 

Dus ik moet op de éne hardeschijf die ik ga gebruiken voor linux 2 partities maken?

één voor linux zelf en één voor de swap?

 

Hoe moet ik ze dan instellen?

Partitie 1 (linux+grub): Primiar of logisch? ntfs? of iets anders 

Partie 2 (swap): Primiar of logisch? Kies ik daar voor swap area??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dag Ronny,

 

 

Dus ik moet op de éne hardeschijf die ik ga gebruiken voor linux 2 partities maken?

één voor linux zelf en één voor de swap?

 

klopt inderdaad

 

ik neem aan dat je een moderne computer hebt als er Windows 7 pro op gedraaid word en 4 gig ram geheugen hebt.

 

dan zou ik kiezen voor een swap partitie van 1024 mb (1 gig) en de resterende ruimte voor de Linux OS

bijvoorbeeld een tweede harde schijf van 80 Gb = ongeveer 79872 mb min 1024 mb swap = partitie voor Linux OS van 78848 mb 

 

heb je maar 2 gig ram in je computer dan zou ik gaan voor 2048 mb swap (is 2 gig) maar meer is echt niet nodig.

 

Hoe moet ik ze dan instellen?

 

Partitie instellen met GParted (staat als programma in de live dvd van Linux Mint, Ubuntu en Zorin).

 

Partitie 1= primaire swap partitie van 1024 mb

Partitie 2 als extended partitie maken met overgebleven ruimte (is primaire partitie)

Partitie 2 Extended daarin maak je de logische partitie Ext4 loggend voor je Linux OS

 

mocht het echt niet duidelijk zijn kan ik het je in detail uitleggen maar dan heb ik meer informatie nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een live dvd van Linux heeft veel tijd nodig om te laden en uiteindelijk een live bureaublad tevoorschijn te toveren.

Geef het wat tijd.

 

Mocht na 5 minuten er nog geen bureaublad verschijnen van uw Linux distro herstart dan de computer en gebruik "nomodeset" als u van de dvd opstart

 

om met "nomodeset" op te starten volstaat het bij de meeste distro's om de F6 toets in te drukken en dan "nomodeset" te selecteren

vervolgens drukt u op de esc toets, selecteer live uitproberen en op de enter toets

 

waarschijnlijk word uw grafische kaart niet herkend, daarom de functie "nomodeset" activeren om de standaard grafische interface van de cpu te gebruiken inplaats van de gpu

 

welke Linux wilt u installeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.