Ga naar inhoud

RAM-geheugen


Bird

Aanbevolen berichten

Nog eventjes wat dieper kijken ... kan je het onderstaande uitvoeren en de gevraagde link (GEEN tekstbestand dus ! ...) hier in je topic posten:

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt momenteel 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-12800 aan boord, merk = Kingston, type = SNY1600S11-4G-EDEG.

 

Er zijn twee geheugensloten in je laptop waarvan er eentje in gebruik is, dus mits het bijprikken van een geheugenmodule kan je perfect upgraden van 4GB naar 8GB RAM.

 

Ik vond hier een identieke gebruikte module, valt misschien nog wel over de prijs te praten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Asus voor de gedetailleerde hulp!

 

Nog een laatste paar vraagjes: maakt het een verschil of ik nu 4GB bijsteek waardoor ik 2X4GB heb of dat ik die 4 in een keer verander in een geheugen van 1X8GB? Is er een kwalitatief/kwantitatief verschil tussen deze twee oplossingen? Of maakt dat niets uit? 

De Kingston die ik gebruik en die jij ook voorstelt; is die van goede kwaliteit? Of zijn er betere/snellere modules? Of zit daar niet zo veel verschil op? 
Ik heb trouwens bij Replace Direct een goedkoper ex.gevonden. Is dit even goed? Ik opteer uiteraard liever voor een nieuwe module, maar als jij zegt dat uw voorstel een beter product is, volg ik natuurlijk dat advies. 

http://www.replacedirect.be/category/101030/laptop-geheugen/?f.Merk=Kingston&f.Geheugen_specificatie=PC3-12800#

 

Nogmaals dank! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou je op voorhand zowat moeten weten waar je op termijn naar toe wil: jouw Vaio is qua RAM-geheugen maximaal te upgraden naar 16GB en dan kom je inderdaad - door het feit dat je 2 RAM-sloten hebt - uit op 8GB RAM modules: 2 x 8GB dus ... maar dan stel ik me de vraag of je dat ook nodig hebt ?

 

Voor de meeste gebruikers volstaat - mits goed beheer van de opstarters - 4GB en ik vind persoonlijk 8GB RAM een "comfortabel" gegeven waardoor je niet snel in ademnood zal komen.

 

Bijkomend is het bijprikken van een 4GB RAM module ook de goedkoopste oplossing.

 

De module die je gevonden hebt op replacedirect.be zou in principe 100% compatibel moeten zijn ... ik zeg bewust "in principe": het komt niet veel voor, maar er zijn laptops die wel eens nukkig kunnen doen wanneer er geen twee 100% identieke modules aanwezig zijn ... de kans is klein, maar ze bestaat.

 

Wanneer je niet met een 100% identieke module werkt zou ik je willen aanraden om even met de laptop bij de PC-boer langs te lopen: het inbouwen duurt minder dan een minuut en je weet ter plaatse meteen of de module al dan niet compatibel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, hier mee kunnen we weer een eind verder. 

 

Ik zou uiteraard niet vragen naar een geheugenuitbreiding, mocht het niet noodzakelijk zijn. Ik ben een behoorlijk intensieve pc-gebruiker, en maak ook regelmatig gebruik van onder andere Photoshop en audio/opname-programma's , en dat vertraagt de pc toch wel behoorlijk. Dus daarmee dat mij een geheugenuitbreiding een goede beslissing lijkt... Tenzij jij dat natuurlijk in twijfel trekt?
Ik heb weinig kennis over de hardware op zich, over de kwaliteit van types en merken van geheugenmodules, dus daarmee dat het mij goed leek dat hier even te checken. 
Ik zal dan voor het bijprikken van 4GB gaan. 

 

Ik zal zoals geadviseerd bij de aankoop dan naar de comptabiliteit vragen. 

 

Nogmaals dank voor de snelle en correcte informatie. Fijn dat jullie er zijn en dit werk doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.