Ga naar inhoud

hoe aantal cijfers achter de komma aanpassen van een cel vanuit het werkblad zelf?


Petrusjaja

Aanbevolen berichten

Ik heb een functie nodig die ik niet kan vinden in Excel: ik wil het aantal cijfers achter de komma die weergegeven worden en met de hand ingesteld kan worden via eigenschappen van de cel voor getalweergave met behulp van een berekende waarde elders in het werkblad via een berekening van het benodigde aantal cijfers automatisch kunnen instellen.

 

Deze wens komt voort uit omgang met DMM (Digitale MultiMeter)-waarden waarbij de DMM via zijn autorange zijn meetbereik instelt. Zo heeft een 5 digit DMM 5 cijfers in zijn display en op het bereik van 100 volt zullen de getallen er dus bijvoorbeeld zo uitzien:  34,567 V   of 12,345 mV. Ofwel steeds met altijd 3 cijfers achter de komma. Daar kunnenook nullen in zitten dus bv  67,890 of nog erger 89,100 of zelfs 90,000 V. Excel zal die nullen alleen weergeven als je een cel instelt op getalweergave met 3 cijfers achter de komma. Tot zover gaat het goed.

 

Maar als ik nu een andere meetwaarde krijg, die onder de 10V ligt, dan verschijnt er op het DMM display bijvoorbeeld 4,5678V, ofwel er zijn nu 4 decimalen achter de komma. In Excel kan ik door een berekening de autorange functie wel goed voorspellen en daarmee ook goed afronden, ook atuomatisch op het gewenste aantal cijfers, maar ik kan het dus niet correct weergegeven: excel staat immers ingesteld op 3 cijfers achter de komma en niet op 4.

 

De vraag is dus: hoe kan ik automatisch Excel op weergave van die cel met 4 decimalen achter de komma zetten, ofwel hoe kan ik de eigenschappen van een cel automatisch vanuit het werkblad veranderen? Dat is in feite de echte vraag. En wat ik niet wil is dat ik daar een macro of visual basic truc voor moet gebruiken omdat ik dan geen .xlsx bestanden meer kan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onduidelijk is wanneer je welk aantal decimalen wil.

Daarom maar deze vraag: hoe wil je dat volgende waarden uiteindelijk worden weergegeven?

En uit hoeveel getallen kan de waarde vóór de komma maximaal bestaan?

7,2 -->

7,23 -->

7,234 -->

7,2345 -->

7,23456 -->

 

17,2 -->

17,23 -->

17,234 -->

17,2345 -->

17,23456 -->

 

127,1 -->

enz.

 

En ook getallen als:

2,40

2,4000

2,4000000

37,1200000

365,36000

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Alpha en plongske

 

Het zit zo: ik doe metingen aan elektrische circuits met een voltmeter. Die voltmeter is een digitale mulitmeter (=DMM) met 5 cijfers op het display. Hij kan dus het getal 99999 met 5x een 9 als maximum aangeven. Maar dat zou dan 99999V zijn en dat is veel te hoog!

 

Als ik nu een spanning ga meten met dit apparaat van bijvoorbeeld 1,2345 Volt dan moet er een komma verschijnen. Dat betekent dat de DMM een autoscale optie heeft, die automatisch de DMM instelt op een maximaal bereik van 9,9999V. Eerlijk gezegd noemen we dat het 10V bereik, maar die 10.0000 volt kan hij dan net niet aangeven, daar heb je een cijfer meer voor nodig.

 

Als de DMM zich instelt op een bereik, doet hij dat door intern een elektronisch instelbare verzwakker voor het echte meetnetwerk te schakelen, dus tussen de meetpenaansluitingen waar ik mee meet en het echt meetcircuit. Die verzwakker moet heel nauwkeurig gemaakt worden maar ze hebben allemaal net iets andere miniscule afwkijken. Daarom heeft de DMM verschillende foutspecificaties voor elk bereik.Die staan in een tabel die ik en Excel zet. 

 

Ik moet dus weten in welk bereik de DMM zich instelt. Dat kan ik berekenen aan de hand van de gemeten waarde die ik op het DMM scherm zie. Die voer ik in in Excel. Excel gaat daarmee uitzoeken welke specificatie ik moet gebruiken en met welke afwijkingen in 0,0xxx% van het bereik en de afgelezen waarde ik heb. 

 

Dan komt het: dan wil ik die resultaten ook aan het eind laten zien op een speciaal veldje: de meetwaarde en de absolute en relatieve fout daarin. Maar die moet ik weergeven in een van het bereik afhaknelijk aantal cijfers achter de komma.

 

Natuurlijk kan ik dat handmatig instellen zoals plongske terecht opmerkt, maar dat moet ik dan elke keer veranderen als het bereik een ander is. Ik wil dat dus automatisch laten gebeuren zodat ik alleen de meetwaarden in hoef te tikken en ploep dan moet daarna alles wat daarbij hoort met het juiste aantal cijfers achter de komma getoond worden.

 

Voorbeeld: ik doe 3 metingen:   12,450V   34,678mV 0,4501V  en zoals je ziet zijn dat de bereiken 100V, 100mV en 1V

En in alle drie voorbeelden zie je 5 cijfers die gebruikt worden door de DMM. Let met name op de 0 aan het eind van de eerste meting: zou ik in Excel de cel waar dat in staat op automatisch zetten dan zou ik 12,45 zien en dat is 10x zo onnauwkeurig als 12,450.  Maar waar het me echt om gaat is dat ik alleen meetwaarden in wil voeren (een groot aantal) zonder dat ik me hoef te bekommeren om het aantal cijfers achter de komma dat ik te zien krijg: dat wil ik dus niet met de hand maar automatisch ingesteld hebben op basis van die ingevoerde meetwaarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had je dat lange verhaal kunnen besparen als je mijn vraag beantwoord had, want nu weet ik nog niet wat je wil. Komt het er op neer dat elke waarde in 5 cijfers moet worden weergegeven, ongeacht hoeveel cijfers er (in eerste instantie) voor of na de komma staan?

aangepast door alpha
Link naar reactie
Delen op andere sites

Onduidelijk is wanneer je welk aantal decimalen wil.

Daarom maar deze vraag: hoe wil je dat volgende waarden uiteindelijk worden weergegeven?

En uit hoeveel getallen kan de waarde vóór de komma maximaal bestaan?

7,2 -->

7,23 -->

7,234 -->

7,2345 -->

7,23456 -->

 

17,2 -->

17,23 -->

17,234 -->

17,2345 -->

17,23456 -->

 

127,1 -->

enz.

 

En ook getallen als:

2,40

2,4000

2,4000000

37,1200000

365,36000

wat ik wil is altijd 5 cijfers in totaal, ik weet van te voren niet waar de komma staat. Ik kan het wel berekenen in Excel. Verder mogen de nullen aan het eind niet onderdrukt hebben als die er toevallig wel in zouden zitten. bijvoorbeeld 2,4000000 moet als 2,4000 worden weergegeven en niet als 2,4. Die getallen hebben verschillende nauwkeurigheden. Het resultaat moet altijd met 5 cijfers, we noemen dat significante cijfers, worden weergegeven

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik wel kan doen in excel is floating point notatie gebruiken. Dat ziet er bijvoorbeeld voor de eerder genoemde getallen als volgt uit:

 

 12,450V      =    1,2450 x 10^1

 34,678mV   =    3,4678 x 10^-2

 0,4501V      =    4,501   x 10^-1

 

Maar dat vind ik niet echt mooi

 

Overigens zie ik dat ik bij de laatste meting  0,4501 een fout heb gemaakt: dat zal de DMM zo nooit weergeven, omdat je nu een cijfer kwijt bent. Hij zou dat als 450,10mV weergegeven hebben, daarmee die laatste 0 significant makend

Link naar reactie
Delen op andere sites

alpha, om dus jouw vraag direct te beantwoorden:

 

Onduidelijk is wanneer je welk aantal decimalen wil.  -> dat is dus afhankelijk van het bereik en is wel te zien aan het getal dat ik invoer

 

Daarom maar deze vraag: hoe wil je dat volgende waarden uiteindelijk worden weergegeven? -> zal er een aantal per lijn beantwoorden

 

 

 

En uit hoeveel getallen kan de waarde vóór de komma maximaal bestaan?

7,2 --> deze waarde zie ik nooit zo op de DMM, dit zijn maar 2 cijfers, niet 5

7,23 --> deze waarde zie ik nooit zo op de DMM, dit zijn maar 3 cijfers, niet 5

7,234 --> deze waarde zie ik nooit zo op de DMM, dit zijn maar 4 cijfers, niet 5

7,2345 --> deze waarde zie wel zo op de DMM, en zo wil ik dat ook straks in het overzicht zien, precies 5 cijfers

7,23456 --> deze waarde zie ik nooit zo op de DMM, dit zijn 6 cijfers, niet 5, het display op de DMM kan dit niet tonen

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.