Ga naar inhoud

Hoe verhinderen dat afbeeldingen automatisch geroteerd worden?


supernikje

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een nieuwe pc aangekocht met Windows 10.

Wanneer ik foto's overzet van mijn foto-apparaat naar pc worden deze nu automatisch recht gezet.

Het probleem is dat wanneer ik deze zelfde foto's wil uploaden naar een website deze in de oorspronkelijke richting gepost worden (dus op hun zij).

 

Momenteel gebruik ik Photo Gallery om afbeeldingen te bekijken/openen.

Bij opties/importeren staat het vakje "Afbeeldingen draaien tijdens importeren" niet aangevinkt, dus dat kan het niet zijn.

 

Ik heb verder al naar een mogelijke oplossing gegoogled maar vind enkel ervaringen terug van mensen met hetzelfde probleem zonder oplossing. Vaak komt er ook iets terug van het exif (?) bestand en ook dat het probleem zich al voordoet sinds windows 8.1.

 

Heeft er iemand een oplossing om dit automatisch roteren uit te schakelen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is blijkbaar alleen maar het pictogram in verkenner dat gedraaid wordt en nièt de foto zelf.

 

Ga je die dus openen in een (grafisch) programma dan staat hij nog 'op zijn kant'  - wel merkte ik net op dat in faststone image viewer hij ook gedraaid wordt (dus 'goed' staat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is blijkbaar alleen maar het pictogram in verkenner dat gedraaid wordt en nièt de foto zelf.

 

Ga je die dus openen in een (grafisch) programma dan staat hij nog 'op zijn kant'  - wel merkte ik net op dat in faststone image viewer hij ook gedraaid wordt (dus 'goed' staat)

In Photo Gallery staat de foto ook "goed", dus gedraaid bij het importeren van mijn foto-apparaat.

Als ik hem wil uploaden voor mijn website of op een forum staat hij dan gedraaid :angry:

De foto roteren op pc voordat ik hem upload heeft ook weinig zin want dan staat hij op zijn zij op de pc.

Is een heel vervelend probleem daar ik nogal veel met foto's bezig ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal hem dan met een grafisch programma moeten gaan draaien vrees ik.  (mogelijk bestaat er een progje waarmee je er een heleboel in één keer kan doen, maar daarnaar heb ik nog niet gezocht.)

 

achteraf nog gedacht: je kan zien hoe de foto 'in werkelijkheid' staat door hem in vb word te importeren (of natuurlijk in een grafisch programma)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal hem dan met een grafisch programma moeten gaan draaien vrees ik.  (mogelijk bestaat er een progje waarmee je er een heleboel in één keer kan doen, maar daarnaar heb ik nog niet gezocht.)

 

achteraf nog gedacht: je kan zien hoe de foto 'in werkelijkheid' staat door hem in vb word te importeren (of natuurlijk in een grafisch programma)

Had je een programma in gedachten? Momenteel staat er nog niet zoveel geïnstalleerd op mijn pc, dus kan nog alle richtingen uit ;)

Misschien best een programma die niet te ingewikkeld is voor een leek als ik.

 

Een programma waarmee je er een aantal in één keer kan draaien zou inderdaad ook handig zijn.

 

Hopelijk komt er vroeg of laat toch een oplossing voor dit probleem, ik merkte op verschillende fora dat hier nog mensen last van hebben.

 

Nog iets waar ik niet aan uit geraak is het volgende : de volgorde waarin de afbeeldingen staan kan ik zelf niet aanpassen.

Vroeger (met windows xp) kon ik met de rechtermuisknop ingedrukt te houden foto's van de ene plaats naar de andere verschuiven.

In windows 10 blijft alles hardnekkig op z'n plaats staan.

Wanneer ik dan 3 afbeeldingen uit de eerste rij, samen met 2 afbeeldingen uit de derde rij wil selecteren moet ik dus 2 maal selecteren. Bij Windows Xp volstond het om de 2 afbeeldingen uit rij 3 te verschuiven naast de 3 andere afbeeldingen en zo konden ze allen in 1x geselecteerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben even gaan zoeken:

 

Het kan met Irfanview  (= een freeware viewer) :
File / Batch Conversion-Rename
De afbeelingen of map selecteren
Work As: Batch Conversion
Advanced button
Vink aan: Rotate Left (of Rotate Right)OK button
Start Batch button

(met dank aan Gooly)

 

Algemene uitleg van irfanview: http://home.scarlet.be/~smatic/internet/Irfanview.htm

 

'k ben nog even verder gaan kijken dan mijn neus lang is en heb de viewer die ik gebruik bekeken en die kan het dus ook: http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

(hier moet je de betreffende foto's aanklikken en dan op L (links draaien) of R drukken

 

er zijn er allicht nog wel een boel...

 

--------------

 

wat het selecteren betreft: daar heb ik niet direct een oplossing wat betreft het sorteren, maar wat je wel kan doen: selecteer een foto, hou CTRL ingedrukt en klik op andere foto's die je wil selecteren - dat werkt evengoed denk ik.

 

Wil je een aaneensluitende reeks selecteren: dat kan door slepen met je cursor of door het eerste bestand aan te klikken en dan je Shift in te drukken en op het laatste bestand klikken: alles wat 'ertussen staat' wordt zo geselecteerd.

 

even oefenen en je bent ermee weg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Irfanview ken ik, gebruikte het ook op mijn vorige pc. Het zijn wel een hele serie stappen om één foto te draaien :mellow:

Het lijkt me handiger met de viewer die jij gebruikt, die ga ik morgen eens installeren en uittesten ;)

 

Ook de tip met de ctrl-toets lijkt me handig.

 

Bedankt om mee te denken en op te zoeken :top:

aangepast door supernikje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Faststone is een goede viewer, met veel mogelijkheden - net door die vele mogelijkheden is het in het begin wat wennen geweest voor mij. Maar 't is toch een handige :)

 

en wat het open laten betreft: geen probleem Supernikje !   (en voor de rest: graag gedaan!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k ben nog even verder gaan kijken dan mijn neus lang is en heb de viewer die ik gebruik bekeken en die kan het dus ook: http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

(hier moet je de betreffende foto's aanklikken en dan op L (links draaien) of R drukken

 

Ik heb faststone geïnstalleerd en zit nog steeds met hetzelfde probleem :(

Ook dit programma geeft de foto's "recht" (ik bedoel gekeerd vanuit mijn foto-apparaat) weer en als ik ze wil draaien (zodat ze klaar zijn om te uploaden op een website of forum) is de weergave dan op zijn zij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.