Ga naar inhoud

server koeling + RAM


heroo234

Aanbevolen berichten

Beste allemaal

 

ik ben van plan om een oude pc te installeren als een (web)server. de bedoeling is dan wel dat die 24/24 operationeel is.

 

ik heb gelezen dat het grootste probleem de koeling zal zijn. daarover heb ik de volgende vragen:

waar wordt een server het warmst?

helpt het om extra fans aan te brengen? en dan heb ik het vooral over in de zomer als het 30 graden is. wij hebben namelijk geen airconditioning en de raam open zetten is al helemaal te zot voor woorden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Extra fans gebruiken is zeker een prima idee, meer airflow komt meestal de koeling ten goede maar ook de gebruikte hardware en de koeler zijn belangrijk.

 

Om welke hardware gaat het precies en welke koeler is er gemonteerd, de standaard koeler?

Staat er een OS op deze pc en kun je Speccy eens uitvoeren?

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 
Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je 
HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier nog een oud speccy rapportje. hardwarematig is er niets veranderd, maar nu ik dit rapportje zo bekijk begin ik me toch vragen te stellen over de kracht van de server.

 

wat ik ermee zou willen doen is het volgende:

  • databases met gegevens bijhouden
  • een teamspeakserver opzetten
  • een programmaatje runnen om te luisteren naar een websocket

denken jullie dat dit machien dat aankan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien een server 24/7 draait is het ook aan te raden om ervoor te zorgen dat de behuizing voldoende ruimte voor koeling kan geven. Behuizingen voor een server hebben vaak extra sleuven waardoor de warme lucht afgevoerd kan worden. Ik heb ooit eens zelf een server van een oude pc gebouwd en inderdaad was het de warmte welke voor problemen ging zorgen. Een extra fan en creatief het de boormachine  :D  bood toen de oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De temperatuur van je processor en moederbord kunnen we helaas niet aflezen uit dit Speccy logje, mogelijk dat het met een nieuwere versie van Speccy wel kan.

Mocht het met de nieuwste versie van Speccy dan nog niet kunnen probeer dan eens met HWMonitor.

 

Daar het om een Dell PC gaat vermoed ik dat deze ook voorzien is van een koeler van Dell en niet de standaard van Intel?

 

Welk OS zou je op deze server willen gebruiken, want 512Mb geheugen is wel erg weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar jij deze server voor wilt gebruiken lijkt me de overige hardware voldoende, enkel het RAM geheugen lijkt me veel te weinig.

Een ander aspect is het stroomverbruik als deze 24/24 aan gaat staan, dit zou je kunnen controleren met een verbruiksmeter want een oudere pc verbruik vele malen meer dan een huidig systeem.

 

Zelf heb ik een server staan met de volgende hardware

 

Moederbord: GA-H61N-D2V

Processor Core I3 3220

Ram: 8GB

HD's: 2X WD server schijven in RAID

 

In idle schommelt het verbruik rond de 27 Watt.

Men vorige Server pc verbruikte rond de 90 Watt

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat speccy logje moet ik de pc dan lang gebruikt hebben of gewoon na het opstarten speccy opstarten en loggen?

 

wat doet die verbruiksmeter? is het controleren als in bepalen hoeveel electriciteit hij krijgt of controleren als in nakijken hoeveel electriciteit hij verbruikt?

aangepast door heroo234
Link naar reactie
Delen op andere sites

De nieuwere versie van Speccy kan je gelijk na het opstarten van de pc starten om te kijken of je nu wel de temperaturen kunt zien in het overzicht.

Anders zullen we een ander programma gaan proberen.

 

Die verbruiksmeter meet hoeveel elektriciteit deze pc gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.